Bilar

Automat eller manuell växellåda

46 inlägg 7333 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

Elis76  
#787381
toker72 skrev:Har DSG 7 vxl automat på ena bilen och det är grymt skönt men kan ju lika gärna växla själv för nog är det lite tråkigt med automat men är inte några problem i vinterväglag är 4 wd och antispinn går koppla ur om man vill men behövs inte men kan vara kul. Skulle tro det går att gunga iväg bilen genom att omväxlande lägga i och ur växeln.


Hoppas det inte är en bil från VW.
De har tyvärr en hel del problem med sin sjuväxlade DSG-låda.

Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

toker72  
#787382 Det är inte ABS utan nån annan funktion. Men varför bromsar du hårt om du tar fart och ska genom en snödriva ?

Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

toker72  
#787384
Elis76 skrev:
toker72 skrev:Har DSG 7 vxl automat på ena bilen och det är grymt skönt men kan ju lika gärna växla själv för nog är det lite tråkigt med automat men är inte några problem i vinterväglag är 4 wd och antispinn går koppla ur om man vill men behövs inte men kan vara kul. Skulle tro det går att gunga iväg bilen genom att omväxlande lägga i och ur växeln.


Hoppas det inte är en bil från VW.
De har tyvärr en hel del problem med sin sjuväxlade DSG-låda.

Inte hört om några problem med den här typen av DSG låda det är väl dom torra som hade en del strul.

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

hfab  
#787397
Sture Andersson skrev:.........Men efter att att min son kört fast i en snödriva härom dan.........
Vad har ni för åsikt om detta ?

Min åsikt är att det bästa måste vara att inte köra i snödrivor.
För övrigt går det alldeles utmärkt att gunga lös en bil med automatlåda, om den inte hängt sig på underredet.
Det gäller bara att vara lite försiktig med gasen.
Först framåt några gånger sedan bakåt.
Inte mer gas än att bilen rör sig lite, och absolut inget hjulspinn

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

jannee  
#787422 Du kan ju alltid lägga i driven eller return för att sedan själv stiga ut och hjälpa till :oops:
Kan vara just det lilla extra som avgör om du ska komma loss eller inte.
Annars kör man framåt med en framhjulsdriven bil tills det tar stopp, därpå kan man enkelt backa bakåt, däremot sitter oftast en fyrhjulsdriven fast där den stannat.
Man bruka hinna så långt in i snön att bilen hänger på snön - då endast skyffel.

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787440 De tricket kan du försöka i en nyare BMW 🙃
Så fort du öppnar dörren är inte lådan i drive

Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

toker72  
#787470 Så är det på.min Golf också.

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

jannee  
#787475 På våran Audi går handbromsen i när man öppnar förardörren, men det är bara till att återigen lägga ut den (då med dörren öppen) så driver bilen svagt.
Tydligen väldigt olika lösningar för att skydda bilföraren från att dumma sig :-bd

Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

anersimyra  
#787501 Min ford ranger är helt omöjlig att få gung på när man kört fast. Till att börja med så måste man varva motorn som på en gammal 668 innan bilen med ett ”skutt” börjar driva. Har man ändå lyckats få bilen att flytta sig framåt ett stycke så slår bromsautomatiken som ska förhindra bakåtrullning vid start i uppförsbacke till.

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

Sture Andersson  
#787547
anersimyra skrev:Min ford ranger är helt omöjlig att få gung på när man kört fast. Till att börja med så måste man varva motorn som på en gammal 668 innan bilen med ett ”skutt” börjar driva. Har man ändå lyckats få bilen att flytta sig framåt ett stycke så slår bromsautomatiken som ska förhindra bakåtrullning vid start i uppförsbacke till.

Ja presis så upplevda jag det , är nog inte lika säker på att jag ska ha automat nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

Grålle52  
#787548 Ju äldre jag blir ju mer vill jag inte ha manuell.

Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

toker72  
#787549
Sture Andersson skrev:
anersimyra skrev:Min ford ranger är helt omöjlig att få gung på när man kört fast. Till att börja med så måste man varva motorn som på en gammal 668 innan bilen med ett ”skutt” börjar driva. Har man ändå lyckats få bilen att flytta sig framåt ett stycke så slår bromsautomatiken som ska förhindra bakåtrullning vid start i uppförsbacke till.

Ja presis så upplevda jag det , är nog inte lika säker på att jag ska ha automat nu.

Det är nog en Ford ranger du inte ska ha låter inte riktigt bra om man måste varva så bilen tar ett skutt. Min bil har också bromsautomat om man vill sitter knapp för den jag brukar inte ha den inkopplad.

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

Tralsmo  
#787550 Ja kan instämma ide.

Me ålder så ökar intresset av att köra automat.
Man vill ju från ett ställe till ett annat så smidigt som möjligt.
Samtidigt vill man ju ha me sig så mycke som möjligt.
För min del är det ju sällan ja inte kör arbets relaterat.
Då blir de ju sambon som får köra.
Hon hadde helst velat haft en automat men köper man begagnat så får man ju se till rätt bil till salu.
Alltså rätt skick å rätt pris å rätt utrustning.
Allt här i livet är ju en kompromiss å man får väl beakta hur vädret oftast är å hur ofta man kör in i en snödriva.

Edit
Ja svarade ju på grålles inlägg.

Användarvisningsbild

Re: Automat eller manuell växellåda

anersimyra  
#787555
toker72 skrev:
Sture Andersson skrev:
anersimyra skrev:Min ford ranger är helt omöjlig att få gung på när man kört fast. Till att börja med så måste man varva motorn som på en gammal 668 innan bilen med ett ”skutt” börjar driva. Har man ändå lyckats få bilen att flytta sig framåt ett stycke så slår bromsautomatiken som ska förhindra bakåtrullning vid start i uppförsbacke till.

Ja presis så upplevda jag det , är nog inte lika säker på att jag ska ha automat nu.

Det är nog en Ford ranger du inte ska ha låter inte riktigt bra om man måste varva så bilen tar ett skutt. Min bil har också bromsautomat om man vill sitter knapp för den jag brukar inte ha den inkopplad.
. Att forden tar ett ”skutt” är inte en bokstavlig beskrivning. Däremot så krävs det ett högt varv innan bilen börjar driva jämfört med t.e.x en motsvarande Mitsubishi som börjar driva vid ett väsentligt lägre varv. För att kunna smyga igång lika smidigt med forden som med Mitsubishin krävs det att man lägger i lågväxeln..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Automat eller manuell växellåda

Tralsmo  
#787559 Ford Ranger har ja ingen erfarenhet av.

Har kört äldre automate.
I en vanlig "hederlig" automat sitter de ju en moment omvandlare.
Dom kan va åt racer hållet eller åt gubbar hållet.
Vilket som ä vilket har ja alldrig bekymrat mig om att få kläm på.
Men gissar att Ford Ranger är åt racer hållet.

Dom automate ja haft ( i forntid) har inte varit några problem å gunga.

Nån gång har ja användt följande:
Lite pyssel me gasen ( så den blir lagom) å drive i å skutt ut har man prövat nån gång.
Gäller bara å va snabb å få ur driven när de väl lossnar.

På min chitbil har ja ju dsg automate å där är de ju on off på lådan. De funkar inte lika bra å gunga.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).