Bilar

Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

54 inlägg 8158 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778562
Alex Strömberg skrev:
tallen100 skrev:Volvo miste sin charm redan I slutet av 940 tiden när det blev lättrycksturbo och den segstarka traktorkänslan försvann, Sen har det bara gått mer utför.. 😀

En 740/940 utan turbon var allt annat än stark. 115hk på en bra dag i en tung bil.



Nu ska vi inte överdriva. En 945 väger ganska precis som min golf sportscombi som är 20 år nyare och jag är helt nöjd med att ha 105hk istället.
940 var stor men knappast tung jämfört med dagens bilar. Effektbehov är en vanesak.

Jämför man med en ny V90 så är de ett halvt ton tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

halvproffs  
#778570 Jag hade den första årsmodellen av 745GL-86.
Ingen raket precis men hade den i 17år, 37tusen mil senare blev den såld. Förarstolen helt slut och rost runt tanken men gick perfekt.
Kanske den billigaste bil jag ägt. En riktig bonusbil!

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Alex Strömberg  
#778586
busholle skrev:
Alex Strömberg skrev:
tallen100 skrev:Volvo miste sin charm redan I slutet av 940 tiden när det blev lättrycksturbo och den segstarka traktorkänslan försvann, Sen har det bara gått mer utför.. 😀

En 740/940 utan turbon var allt annat än stark. 115hk på en bra dag i en tung bil.



Nu ska vi inte överdriva. En 945 väger ganska precis som min golf sportscombi som är 20 år nyare och jag är helt nöjd med att ha 105hk istället.
940 var stor men knappast tung jämfört med dagens bilar. Effektbehov är en vanesak.

Jämför man med en ny V90 så är de ett halvt ton tyngre.

Enorm skillnad på 80 tals motor med 115hk och en modern på 105hk. Bra mycket mer vrid i dagens motorer och bättre register. Kört en 740 med sugis och de var allt annat än fart i den, men en full trycks turbo skulle nog inte vara något fel på.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

hlb  
#778599 Att bidragsfinansiera fram elbilar, som väger dubbelt mot en Amazon, med följande ökat slitage på däck och vägar, är inte rätt, särslilt om det ska betalas av fattiga människor på landsbygden.

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778602
Alex Strömberg skrev:
busholle skrev:
Nu ska vi inte överdriva. En 945 väger ganska precis som min golf sportscombi som är 20 år nyare och jag är helt nöjd med att ha 105hk istället.
940 var stor men knappast tung jämfört med dagens bilar. Effektbehov är en vanesak.

Jämför man med en ny V90 så är de ett halvt ton tyngre.

Enorm skillnad på 80 tals motor med 115hk och en modern på 105hk. Bra mycket mer vrid i dagens motorer och bättre register. Kört en 740 med sugis och de var allt annat än fart i den, men en full trycks turbo skulle nog inte vara något fel på.


Tja min erfarenhet sträcker sig till 240 med förgasare men inte sjutton var de så hopplösa.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

hlb  
#778604 Weberförgasare kunde sätta hygglig fart på gjutjärnsgalten.

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

tallen100  
#778611
Alex Strömberg skrev:
tallen100 skrev:Volvo miste sin charm redan I slutet av 940 tiden när det blev lättrycksturbo och den segstarka traktorkänslan försvann, Sen har det bara gått mer utför.. 😀

En 740/940 utan turbon var allt annat än stark. 115hk på en bra dag i en tung bil.

Där har du fel, maken till bottenvrid hittar du inte ens I en modern dieselbil idag, allt ska varvas annars kurkar dom.
740 var det bara att släppa upp kopplingen på utan gas och den bara tuffade på, även i uppför.
Senast redigerad av tallen100 tor 10 nov 2022, 12:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

hlb  
#778616 Nja, Tallen. Min diesel sexa från BMW, med 665 nm behöver inte gas i förväg. Kom gärna och testa. Skulle bli en rolig tur.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

H-E  
#778634
hlb skrev:Att bidragsfinansiera fram elbilar, som väger dubbelt mot en Amazon, med följande ökat slitage på däck och vägar, är inte rätt, särslilt om det ska betalas av fattiga människor på landsbygden.


Var i Sveriges landsbygd kör man fortfarande runt med Amazoner? Våran Kia Niro EV väger ungefär 100kg mer än en BMW 330d. Det finns inget vetenskapligt belägg bakom att elbilar skulle slita mer på våra vägar.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

hlb  
#778640 Äpplen o päron. BMW--n är en premiumbil, som får jämföras med Mercedes EQ och då skiljer det bortåt 1000 kg.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

H-E  
#778644
hlb skrev:Äpplen o päron. BMW--n är en premiumbil, som får jämföras med Mercedes EQ och då skiljer det bortåt 1000 kg.


Det skiljer 300kg mellan e-Niro och bensin-Niro.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

hlb  
#778650 Fortfarande billighetsbilar med dålig räckvidd.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Helproffs  
#778655
H-E skrev:
hlb skrev:Äpplen o päron. BMW--n är en premiumbil, som får jämföras med Mercedes EQ och då skiljer det bortåt 1000 kg.


Det skiljer 300kg mellan e-Niro och bensin-Niro.

Bara där har du 300kg mer tyngdslitage för vägnätet att bära upp.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

hlb  
#778657 Jag tycker folk ska få välja den bil eller cykel, som passar dem bäst, men att fattigare folk på landet skall finansiera de rikas bilval är inte ok. Om elbilarna är så mycket bättre kan de väl stå på egna ben.
Nu har det byggts upp ett artificiellt pris på elbilar, som inte har förankring i verkligheten. Att tillverka en elbil är säkert billigare än motsvarande diesel, men priserna kommer att rättas till över tid.ķ
Senast redigerad av hlb tor 10 nov 2022, 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Alex Strömberg  
#778658
tallen100 skrev:
Alex Strömberg skrev:
tallen100 skrev:Volvo miste sin charm redan I slutet av 940 tiden när det blev lättrycksturbo och den segstarka traktorkänslan försvann, Sen har det bara gått mer utför.. 😀

En 740/940 utan turbon var allt annat än stark. 115hk på en bra dag i en tung bil.

Där har du fel, maken till bottenvrid hittar du inte ens I en modern dieselbil idag, allt ska varvas annars kurkar dom.
740 var det bara att släppa upp kopplingen på utan gas och den bara tuffade på, även i uppför.

Ja för specarna de ger på moment och effekt är fel.

En B230F ger 183Nm. En 150hk 2.0 tdi ger 350Nm. Så vart du fått din info ifrån verkar inte så pålitlig.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).