Bilar

Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

54 inlägg 8022 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

JörgenO  
#778664 Off Topic men här är en hel Wikipedia - sida om Volvos B20 B200 B23 o B230
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_B23

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

tallen100  
#778666
Alex Strömberg skrev:En B230F ger 183Nm. En 150hk 2.0 tdi ger 350Nm. Så vart du fått din info ifrån verkar inte så pålitlig.

Erfarenhet, med en frisk 740 kan du släppa gasen helt på 4an eller till och med 5ans växel och den varken skakar isär eller stannar, den bara tuffar på.
försök att göra det med en 150 hk 2.0 tdi så får du se hur det går 🤣
Den är tämligen orkeslös innan turbon laddar.

Men vissa föredrar plattan i mattan och då är den andra bättre.
Senast redigerad av tallen100 tor 10 nov 2022, 17:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Alex Strömberg  
#778668
tallen100 skrev:
Alex Strömberg skrev:En B230F ger 183Nm. En 150hk 2.0 tdi ger 350Nm. Så vart du fått din info ifrån verkar inte så pålitlig.

Erfarenhet, med en frisk 740 kan du släppa gasen helt på 4an eller till och med 5ans växel och den varken skakar isär eller stannar, den bara tuffar på.
försök att göra det med en 150 hk 2.0 tdi så får du se hur det går 🤣
Den är tämligen orkeslös innan turbon laddar.

En diesel har max vrid vid typ 2000rpm så turbon laddar väldigt tidigt. Bild är en äldre 1.9 TDI.

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

hlb  
#778669 Max vrid mäts oftast runt 2000 rpm och har väldigt lite att göra med startmomentet. En tre eller fyr- cylindrig motor kan därför aldrig få den mjuka styrkan vid start, som en 6 eller 8 cyl maskin.

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

tallen100  
#778671
Alex Strömberg skrev:
tallen100 skrev:
Alex Strömberg skrev:En B230F ger 183Nm. En 150hk 2.0 tdi ger 350Nm. Så vart du fått din info ifrån verkar inte så pålitlig.

Erfarenhet, med en frisk 740 kan du släppa gasen helt på 4an eller till och med 5ans växel och den varken skakar isär eller stannar, den bara tuffar på.
försök att göra det med en 150 hk 2.0 tdi så får du se hur det går 🤣
Den är tämligen orkeslös innan turbon laddar.

En diesel har max varv vid typ 2000rpm så turbon laddar väldigt tidigt.

Jo de laddar tidigt, men den laddar inte på tomgång.
De äldre dieslarna utan turbo hade ett rejält bottenvrid direkt på tomgång som inte existerar längre, de var slöa men starka.

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

jannee  
#778672 Det skiljer sig lite på när vridmomentet är som bäst, men mellan 2 000 till 2 500 ligger det oftast.
En fyrcylindrig diesel har lågt (dåligt) vrid under 1 500 varv.
Nu är dagens bilar dock så sofistikerade, framförallt dieslar med automatlåda att du inte alls märker av något dåligt vrid eller hur många hk du har under huven.
Upp till 150 km/tim har du oftast ett väldigt bra drag därefter lugnar det ned sig något till 200 km/tim men är en 2 liters diesel eller större optimerad brukar det inte vara några problem att komma uppåt 250 km/tim, vad nu det ska vara för mening.
För övrigt har frugans Audi bäst vrid vid 2 500 varv och högst motoreffekt vid 3 700 varv - är optimerad steg 2. :grin:

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Tralsmo  
#778674 Ja har ju kört en hel del bil genom åren.

Vridmoment å hästkrafter är helt ointressant jämförelse mellan moderna å omoderna bilar.

Det är annat som har mycke större betydelse..

Ac ,klimatanlägning ljudnivå. Allmän komfort.
Kvalite på säte å inställning av dessa.
ABs å sladd kompensation. Elhissar på fönster.

Finns hur mycket som helst.

Tittar man på 80tals bilar , typ Saab, Volvo, Opel så håller dom bra standard me nya bilar.

Ja hadde några 245 ibörjan på seklet å nog dög dom bra.
Nu är ju ja gammal Saab fantast men de är en annan sak.

Ja har faktiskt funderat på å gå tebaka te dom gammla bilarna i vardagen.

Bucholle skrev nåt om hastighet, vade nuva.
Hastighet är en sak , stressnivå en annan.

Kör man en äldre bil så sjunker stressnivån ( tror ja).

Avatar Fallback

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

Hema  
#778703
Alex Strömberg skrev:
tallen100 skrev:
Alex Strömberg skrev:En 740/940 utan turbon var allt annat än stark. 115hk på en bra dag i en tung bil.

Där har du fel, maken till bottenvrid hittar du inte ens I en modern dieselbil idag, allt ska varvas annars kurkar dom.
740 var det bara att släppa upp kopplingen på utan gas och den bara tuffade på, även i uppför.

Ja för specarna de ger på moment och effekt är fel.

En B230F ger 183Nm. En 150hk 2.0 tdi ger 350Nm. Så vart du fått din info ifrån verkar inte så pålitlig.

Fråga kolon, blir det inte knas o jämföra bensinare mot diesel?

Användarvisningsbild

Re: Klimatbonus för miljöbilar snabbskrotas

rokon  
#780217 Efter ett saltvattensbad så snabbskrotar elbilen sig själv, och som sagt det går fort!

Och i Sverige saltas vägarna! För att alla skall kunna köra fort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).