Bilar

Varning högt sotinnehåll i oljan Ford Ranger.

10 inlägg 4489 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varning högt sotinnehåll i oljan Ford Ranger.

anersimyra  
#775788 Finns här fler som kör Ford Ranger och har upplevt att varningslampan för högt sotinnehåll i motorolja tänds trots att oljan endast gått något hundratal mil. Oljebytet är utfört på en auktoriserad fordverkstad och oljans beteckning är: mobil super 3000 formula f 0w-30 FAT(LO.



   TS
Avatar Fallback

Re: Varning högt sotinnehåll i oljan Ford Ranger.

Bosse1  
#775815 Är det inte parikelfiltret som är lite cloggat? Ut och gasa ur den,stadskörning mycket start o stop är nono. Ialla fall med Volvon.

Användarvisningsbild

Re: Varning högt sotinnehåll i oljan Ford Ranger.

anersimyra  
#775816 Nej, varningen gäller högt sotinnehåll i motorolja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varning högt sotinnehåll i oljan Ford Ranger.

Erre  
#775818 Om allt är återställt som det ska efter servicen. Dvs
Räkneverket och motoroljans kvalite så är det nog bara att ut och köra den hårt. Varva rejält innan du växlar och hoppa över den högsta när du kommit upp i fart. Kör en sväng och åk in för ett nytt oljebyte.

Avatar Fallback

Re: Varning högt sotinnehåll i oljan Ford Ranger.

Bosse1  
#775819 Det ska nog återställas efter oljebyte?? Gogglade.
Oj, kom på samma kalas som Erre 😀

Avatar Fallback

Re: Varning högt sotinnehåll i oljan Ford Ranger.

tallen100  
#775837 Ut och gasa på lite, du får sluta att vara så försiktig av dej.. 😉 😂

Användarvisningsbild

Re: Varning högt sotinnehåll i oljan Ford Ranger.

anersimyra  
#775852 Jag pratade med verkstaden och återställningen var gjord. Eftersom bilen inte körts mer än högst 200 mil efter oljebytet så kan motoroljan omöjligen vara såpass sotbemängd att varningen aktiveras. Vad felet kan vara upptäcks möjligen på fredag när verkstaden gör en felsökning. Själv gissar jag förstås på att lampan slocknar på väg till verkstaden och att inga felkoder finns i systemet..😂😂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varning högt sotinnehåll i oljan Ford Ranger.

anersimyra  
#775997 Se där ja, den auktoriserade fordverkstadens felkodsprogram är för gammalt för att utläsa samtliga felkoder på min 2013 Ranger..😳 där fanns felkoder kring något ”centralt” och vänster bromsljus. (som var trasigt) På vilket sätt systemet mäter högt sotinnehåll i motoroljan kände mekanikern inte till.
Samtliga felkoder försvann dock i datorn och varningslampan i bilen släcktes efter att mekanikern stegat igenom datorn, hur det gick till att de släcktes visste han dock inte..😳
Hur man än vänder sig så har man arslet bak och var man än lämnar bilen så blir man lurad..🤥

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varning högt sotinnehåll i oljan Ford Ranger.

Vante  
#776005 Är tätning på turbon läcker då sotar den ner fort i motor och partickekfilter och även katalysator beroende på Bensin och Diesel.

Användarvisningsbild

Re: Varning högt sotinnehåll i oljan Ford Ranger.

anersimyra  
#776039
Vante skrev:Är tätning på turbon läcker då sotar den ner fort i motor och partickekfilter och även katalysator beroende på Bensin och Diesel.

Har man ett läckage i turbon så borde väl bilen gå märkbart sämre och motorlampan tändas..🤔

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).