Bilar

Inköp av högbyggd släpkärra

54 inlägg 10274 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

valmet8100  
#777358 Man blir imponerad av all tid du har o lägga på en enkel sak. Köp o kör så blir det något gjort.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#777387 Mkt tid?
Hur vet du hur mkt tid jag lägger?
För att jag inte gick o köpte en vagn dagen efter att tråden skapades? Jag bor 28 mil från gården, delar den med 2 syskon, tycker du att det är rimligt att jag på eget initiativ ska göra inköp då?
Att jag vill reka o se marknaden och planera ett inköp, stör det dig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

jannee  
#777391 Du bör först prata ihop dig med syskonen om vilken körkortsbehörighet ni har eller ämnar införskaffa, om ni alla 3 ska nyttja släpet.
Därefter spelar det även vilka eller vilken bilmodell ni kommer att ha tillgång till.
Elbilar för exempel får oftast inte dra så tunga släp.
Vad har du/ni ämnat nyttja släpet till?
Har själv ett "vanligt" högbyggt (med hjulen under flaket), ingen tipp - i mitt tyck onödigt dyrt och minskar lastförmågan.
Perfekt att lasta med truck eller annan maskin.
Minimibredd (invändigt) bör minst vara 165 cm.
Invändig längd minst 320 men helst 360 cm
Fällbara lämmar, både fram och bak och MINST en sida
Självklart att köpa med grindar, behovet kommer ALLTID att finnas.
Begär att däcken byts ut mot C däck, hållbarheten ökar drastiskt + rullar lättare om du "någon" gång lastar "lite" tungt. :grin:
PS. Fogelsta 5375 finns i många olika viktklasser, kvalitén vågar jag inte uttala mig om.

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Hema  
#777395 Vi är alla olika och jag stör mig verkligen inte på att någon vill bolla lite tankar och idéer, så jag förstår inte det ev. påhoppet.
Jag är själv rätt speciell, när det kommer till att köpa saker. Sällan det blir några större saker via mer impulsköp. Fast det beror såklart en hel del på vilka marginaler man har och hur ekonomisk man vill vara. Men särskilt när det kommer till att köpa helt nytt, då vil man inte att det blir fel, skillnad om man köper prisvärt begagnat, då kan man sälja vidare. Det är ju en djungel där ute med alternativ, hur ska man kunna bli nöjd? :)

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

JörgenO  
#777484
jannee skrev:Begär att däcken byts ut mot C däck, hållbarheten ökar drastiskt + rullar lättare om du "någon" gång lastar "lite" tungt. :grin:
om.


Ett bra råd.
I höstas hade jag anledning att tro att min släp vägde ca 200kg mer än de två tusen den får. När jag tittade på lämpligt lufttryck i däcken så var det mycket mer flexibilitet med C-däck (vilket jag inte har)

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784470
molnia skrev:
bengt.a skrev:
molnia skrev:ja som du säger Gnisten så är ju mkt knutet till vilken bil man har....... .

Lite last innebär E, och vet inte om t.o.m året det togs spelar in. Jag tog mitt 1989, får dra 2800 kg med min bil. Jag får hänga på en 3500 kg kärra, men med lass så får den väga max 2800 kg. Så sätt dig in i om detta med netto och bruttovikter.

Är inte säker på vad du menar, du har BE?
Du har en bil som max får dra ett 2800kg släp?
Menar du att årtalet du tog gör något unikt?
För om jag tar BE så är min bils max kapacitet 1600kg men får ändå kroka på ett släp med totalvikt 3000kg men släpet får bara lastas med 1600 minus släpetsegenvikt.
Då är räkneprinsipen lika dant för oss båda men jag har en fjuttigare bil, eller missar jag något du menar?

Har för mig att det är något med året man tog E. Har inte kollat så noga.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

JörgenO  
#784478 Om du har E-kort får du dra släp med totalvikt upp till 3,5 ton. Däremot får vikt av släp+last inte överstiga det bilen får dra.
Tex, om du har ett maskinsläp som väger 600kg (tjänstevikt) och ingen last på så får du köra omkring med det hur mycket du vill om du har E-kort och din bil får dra 600kg eller mer. Lastar du däremot på en minigrävare så faktisk totalvikt börjar närma sig 3500kg då måste du ha en bil som är godkänd för detta, tror mest det är pickuper o skåpbilar som får dra så mycket

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

prodigys  
#784492
bengt.a skrev:Har för mig att det är något med året man tog E. Har inte kollat så noga.

Om man tog BE före 2013(januari tror jag) så finns det ingen maxgräns på vad släpet får väga utan det är helt och hållet bilens dragkapacitet som begränsar. I praktiken innebär det att man inte längre kan köra BE-trailer utan att ta C1E.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Anawilliam850  
#788879 Det låter som om ni har gjort en bra planering för ert högbyggda släp, och det är bra att tänka på detaljer som hjulpositionen, demonterbara lämmar och fästöglor.

Vad som skiljer ett "multisläp" från ett normalt släp är att det oftast har flera olika funktioner, som lastramper som förvaras under flaket och en handvinsch. Dessa extra funktioner kan göra det mer flexibelt och användbart för flera olika typer av last.

Det finns många olika företag som tillverkar högbyggda släp, och det beror på var du befinner dig i världen. I Sverige, några exempel på företag som kan ha högbyggda släp är Alle, Brenderup, Böckmann, och Westfalia.

Era erfarenheter av högbyggda släp kan variera beroende på vilket märke och modell du köper, men generellt sett är högbyggda släp ofta mer robusta och lämpliga för att hantera tunga lastar. Det är viktigt att kolla släpets specifikationer och viktgränser för att se om det kommer att passa era behov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).