molnia skrev:Ne det har jag inte och eftersom vi är flera ägare till gården så behövs lite samsyn om beslutet. Men vad jag kan se så har norska gaupen endast 2600kg som maxlast. Vi har ingen bil som får dra mer än 2000 idag men planen är ju BE så jag tänker att jag skulle vilja sikta på ett 3t släp. Men vi får se...
Har funnit att WT-trailers som är svensktillverkade med tilltagna dimensioner på stålet är ganska prisvärda och de som har minst prisskillnad mellan ett plattformssläp och ett vippsläp. Om jag minns rätt 3-4 tusen mer för vipp. Men WT har begränsat längdurval, kortaste är lite över 4m. (4,15 om jag minns rätt) Vilket jag tänker kan vara gott vid virkestransporter men annars känns det som ett 3,5-3,75 skulle vara lämplig längd.
Vipp tänker jag inte är för bilar o så främst utan ska man köra något som handlastas, typ flyttlass så kommer man lättare kunna bära på möblerna när det är högbyggd.
Jag har köpt några ATV-vagnar och rullbara tillbehör och då är vipp/tipp guld, dock är min lågbyggd, men ändå kan vinkeln upplevas som stor om objektet är tungt. Men jag tycker det är värt det och jag misstänker att du har igen det i andrahandsvärde. Även om ni inte tänker sälja det.. Spännande tård och följer med intresse.