Bilar

Inköp av högbyggd släpkärra

54 inlägg 10151 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Hema  
#773898
molnia skrev:Ne det har jag inte och eftersom vi är flera ägare till gården så behövs lite samsyn om beslutet. Men vad jag kan se så har norska gaupen endast 2600kg som maxlast. Vi har ingen bil som får dra mer än 2000 idag men planen är ju BE så jag tänker att jag skulle vilja sikta på ett 3t släp. Men vi får se...
Har funnit att WT-trailers som är svensktillverkade med tilltagna dimensioner på stålet är ganska prisvärda och de som har minst prisskillnad mellan ett plattformssläp och ett vippsläp. Om jag minns rätt 3-4 tusen mer för vipp. Men WT har begränsat längdurval, kortaste är lite över 4m. (4,15 om jag minns rätt) Vilket jag tänker kan vara gott vid virkestransporter men annars känns det som ett 3,5-3,75 skulle vara lämplig längd.
Vipp tänker jag inte är för bilar o så främst utan ska man köra något som handlastas, typ flyttlass så kommer man lättare kunna bära på möblerna när det är högbyggd.

Jag har köpt några ATV-vagnar och rullbara tillbehör och då är vipp/tipp guld, dock är min lågbyggd, men ändå kan vinkeln upplevas som stor om objektet är tungt. Men jag tycker det är värt det och jag misstänker att du har igen det i andrahandsvärde. Även om ni inte tänker sälja det.. Spännande tård och följer med intresse.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#773936
bengt.a skrev:
molnia skrev:ja som du säger Gnisten så är ju mkt knutet till vilken bil man har....... .

Lite last innebär E, och vet inte om t.o.m året det togs spelar in. Jag tog mitt 1989, får dra 2800 kg med min bil. Jag får hänga på en 3500 kg kärra, men med lass så får den väga max 2800 kg. Så sätt dig in i om detta med netto och bruttovikter.

Är inte säker på vad du menar, du har BE?
Du har en bil som max får dra ett 2800kg släp?
Menar du att årtalet du tog gör något unikt?
För om jag tar BE så är min bils max kapacitet 1600kg men får ändå kroka på ett släp med totalvikt 3000kg men släpet får bara lastas med 1600 minus släpetsegenvikt.
Då är räkneprinsipen lika dant för oss båda men jag har en fjuttigare bil, eller missar jag något du menar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#773938
Hema skrev:
molnia skrev:Ne det har jag inte och eftersom vi är flera ägare till gården så behövs lite samsyn om beslutet. Men vad jag kan se så har norska gaupen endast 2600kg som maxlast. Vi har ingen bil som får dra mer än 2000 idag men planen är ju BE så jag tänker att jag skulle vilja sikta på ett 3t släp. Men vi får se...
Har funnit att WT-trailers som är svensktillverkade med tilltagna dimensioner på stålet är ganska prisvärda och de som har minst prisskillnad mellan ett plattformssläp och ett vippsläp. Om jag minns rätt 3-4 tusen mer för vipp. Men WT har begränsat längdurval, kortaste är lite över 4m. (4,15 om jag minns rätt) Vilket jag tänker kan vara gott vid virkestransporter men annars känns det som ett 3,5-3,75 skulle vara lämplig längd.
Vipp tänker jag inte är för bilar o så främst utan ska man köra något som handlastas, typ flyttlass så kommer man lättare kunna bära på möblerna när det är högbyggd.

Jag har köpt några ATV-vagnar och rullbara tillbehör och då är vipp/tipp guld, dock är min lågbyggd, men ändå kan vinkeln upplevas som stor om objektet är tungt. Men jag tycker det är värt det och jag misstänker att du har igen det i andrahandsvärde. Även om ni inte tänker sälja det.. Spännande tård och följer med intresse.

Vi har inte haft behov av bilflytt tidigare och har inte dragbilar för det men ser verkligen potentialen i ett vipp släp. Drömmen hade varit ett westbay släp med sidotipp och vipp bakåt men det kostar för mkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Tokslut  
#776343 Hjälp varandra att ta BE så slipper ni fundera i framtiden. Typ vilken bil som helst kan dra det tunga tomma släpet (nej kanske inte en VW UP eller liknande...)

Och köp hellre ett beggat släp av kraftig modell än ett nytt av vekare modell. Gedigna saker är alltid trevligare att arbeta med + Jag köper aldrig mer släp med träskiva på, känns alltid som det är nått släp som behöver ny skiva...

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

valmet8100  
#776346 Åk till Kalmar och köp ett Humbaur hos Gullabo släp så hjälper dom så får ni rätt klassning. Köp med grindar och tipp. Jag lånar två boggisläp det ena har grindar det andra tipp. Så köp med tipp vilket är otroligt bra när du kör ved och grus, bara o tippa av.

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776389
molnia skrev:
bengt.a skrev:
molnia skrev:ja som du säger Gnisten så är ju mkt knutet till vilken bil man har....... .

Lite last innebär E, och vet inte om t.o.m året det togs spelar in. Jag tog mitt 1989, får dra 2800 kg med min bil. Jag får hänga på en 3500 kg kärra, men med lass så får den väga max 2800 kg. Så sätt dig in i om detta med netto och bruttovikter.

Är inte säker på vad du menar, du har BE?
Du har en bil som max får dra ett 2800kg släp?
Menar du att årtalet du tog gör något unikt?
För om jag tar BE så är min bils max kapacitet 1600kg men får ändå kroka på ett släp med totalvikt 3000kg men släpet får bara lastas med 1600 minus släpetsegenvikt.
Då är räkneprinsipen lika dant för oss båda men jag har en fjuttigare bil, eller missar jag något du menar?

Med ett äldre BE kort ska de inte vara en maxvikt på 3,5 på släpen, mitt BE från -13 är för nytt så jag får ”nöja” mej med 3,5ton totalvikt på släpen 😉

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#776403 Ja om jag varit otydlig har jag aldrig räknat med 3,5ton i last utan 3,5 ton i totalvikt som max kapacitet med BE.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

valmet8100  
#776404 Köp Humbaur med tipp så är drömmen uppfylld. Har du kört över 2 ton efter en bil?

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

jannee  
#776406 Du får svårt att köra lagligt med ett släp som lastar mer än 2 ton = mer eller mindre omöjligt.
Totalvikten på 4250 kg får ej överskridas, även med B 96 kort.

Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776407
valmet8100 skrev:Köp Humbaur med tipp så är drömmen uppfylld. Har du kört över 2 ton efter en bil?

Jodå, tog upp en terrängbil 11 från Veberöd till Ryd, visserligen utan motor o lådor men de väger runt 2 ton ändå så totalvikten låg strax under 3 ton.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

valmet8100  
#776428 Ja menade molnia. Att du kört förvåna mig inte. Verka ha fullt upp.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

valmet8100  
#776430 Är ute o åker med Humbauren från Skåne med cykel, virke och gips

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#777116 Jag har inte kört något som väger 2 ton med bil, som mest husvagn på 1300-1400kg.
Men jag har ju bara B idag så jag får ju inte.
Syftet med köpet är för en liten skogsvård på hobbynivå så en vagn med tipp för 70-90 tusen är inte relevant. Visst vi är idag 3 syskon +far men far har lämnat ifrån sig gården så hans behov av stora laster minskar alltmer ju äldre han blir.
Vi har inte sålt mer än ett par lass ved de senaste 10 åren och med en större vedproducent som bygranne, o vi är inte så intresserade av att börja sälja mer, så ett tippsläp är självklart bra men inte motiverat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

Hema  
#777120 Så då återstår väl att hitta bästa släpet för er ekonomi och sedan komplettera med körbehörigheter eller välja körbehörighetsnivå och bästa släp efter de premisserna. Eller om man väljer släpet man vill ha och typa ned, sedan ha koll på åren, så att du/ni kan återställa (typa upp igen) släpet om ni känner för (max 5 eller 10år, minst inte). Lycka till.

Btw vet inte om det finns tilt på högbyggda, men det kanske kan vara en halvlösning?

Användarvisningsbild

Re: Inköp av högbyggd släpkärra

molnia  
#777340 Tilt antar du menar samma sak som vipp?
För det nämnde jag om på förra sidan att WT trailer gör ett prisvärt släp. Men med begränsat urval på flak storlek, går att få andra storlekar men lär kosta samma eller lika som 4,15x2,1m flak. Längden kan bli dum att förändra på vipp då balansen påverkas också.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).