Bilar

X-bus som skogsbuss

7 inlägg 2480 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

X-bus som skogsbuss

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768677 Vad tror panelen om detta säregna åk. För närtransporter runt gården. Den räknas inte en som bil utan "tung terränghjuling"
https://www.olofssonbil.se/xbus/



   TS
Avatar Fallback

Re: X-bus som skogsbuss

tallen100  
#768684
Skogsola skrev:Vad tror panelen om detta säregna åk. För närtransporter runt gården. Den räknas inte en som bil utan "tung terränghjuling"
https://www.olofssonbil.se/xbus/

Den var så ful så den nästan blev fin.
Minuset är väl att den är eldriven 🤔

Avatar Fallback

Re: X-bus som skogsbuss

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768692 Grejen är ju att man ska fara runt och känna sig klimatsmart. Å andra sidan har man väl inte råd med ström heller under vintern som kommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: X-bus som skogsbuss

Hema  
#768730
Skogsola skrev:Grejen är ju att man ska fara runt och känna sig klimatsmart. Å andra sidan har man väl inte råd med ström heller under vintern som kommer.

Helt klart saknas en hel del info.

Avatar Fallback

Re: X-bus som skogsbuss

Elmhult  
#768736 Den ser ju hur ball ut som helst! Älskar designen! Liknar gamla folkabussen. För transporter runt gården är den väl perfekt! Kanske inte ut i skogen?

🌳

Avatar Fallback

Re: X-bus som skogsbuss

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768737 Inte i terrängen givetvis. Men till att frakta sig själv och prylarna längs skogsvägarna borde den funka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-bus som skogsbuss

JAndersson  
#768852 Intresset produkt! Vart väldigt intresserad eftersom vi tittat på ett alternativ till andra bilen som nu mest står och kostar pengar i försäkring och skatt i och med att jag och frun mest jobbar hemifrån nu. Är en Subaru Outback 3.6R -12 så kanske inte den mest ekonomiska bilen, men rolig och bra 🙂 Behöver ett driftsäkert fordon med fyrhjulsdrift och högre markfrigång eftersom vi bor lite besvärligt till samt att jag vill kunna ta mig ut till skogen ca 2.5 mil bort på ett smidigt sätt. Funderade ett tag på en elektrisk UTV (Polaris Ranger EV), men tycker att den är för dyr mot vad man får. Då kändes XBUS mer prisvärd (eller mindre dyr...). Perfekt med eldrift för mitt användningsområde. Räckvidden räcker gott och väl och skönt att slippa handskas med bränsle. Borde också vara billig i drift och kräva minimalt med service. Och smart med solceller på taket. En ytterligare fördel är 230 volt uttaget som skulle finnas, om det vill sig väl så kan den fungera som en stor power bank 🙂

Hur som helst så började jag på att fundera vilken variant som skulle passa bäst för mig. Blir ju en viss avvägning mellan lastyta och antalet passagerare som man kan få med. Hade ju t.ex. varit toppen att kunna hämta och lämna dottern på förskolan som ligger ca 5 km bort. Så ställde några frågor till tillverkaren / de som utvecklar XBUS Klippt in svaret jag fick nedan;
"The XBUS will have two to four seats with seat belts, depending on the module. Due to homologation guidelines, we are currently limited to three seats that can be occupied. However, we are working flat out to get homologation for all four seats.

It is conceptual mass there may still be changes.

Pickup Bus:
Four seats, two front, two rear (due to homologation guidelines currently three seats can be occupied).
Dimensions of load area (mm)
Load area centre approx. 950
Load area outside approx. 885
Width approx. 1410
Loading width approx. 1300

Pickup:
2 seats, both in front,
Dimensions of load area (mm)
Centre of load area approx. 2125
Load area outside approx. 2060
Width of load area approx. 1450
Loading width approx. 1300

Bus module:
The bus module has a module with a rear bench seat behind the driver's cab.
The rear seat bench can be folded down to create a flat loading area.
The estimated internal dimensions of the bus module with the rear bench seat folded down are as follows:

Width approx. 1220mm (loading width tailgate)
Length approx. 2050mm
Height approx. 840mm (loading height tailgate)

The boot dimensions are expected to be as follows:

Loading width approx. 1300 mm
Load area outside approx. 885 mm
Load area in the middle approx. 950 mm

Transporter module:
two seats, front
Width approx. 1220mm (loading width tailgate)
Length approx. 2050mm
Height approx. 840mm (loading height tailgate)"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).