Bilar

Reduktionsplikten, hiss eller diss?

49 inlägg 8054 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Hema  
#800805 Höja andel miljödiesel = höjt pris, sänka andel miljödiesel = inte sänkt pris. 🤔

Samt en diskussion som media inte verkar ha tagit in, är hur mycket energi som går åt att tillverka miljödiesel och vad det ökade utsläppet ger på totalen? Alltså, fint om bilarna släpper ut mindre, men om det är på redan förhöjda utsläpp, så kan det börja gnissla med klimatnyttan.

På samma sätt som en elbil blir inte bättre än hur elen den går på, har tagits fram.

Isuzu bilar för hårt arbete
Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Camaro1969  
#800814
Fredrik Reuter skrev:Preem säger nu i en intervju med Svd att den sänkta reduktionsplikten inte kommer innebära en sänkning av dieselpriset med de nivåer regeringen sagt. Reduktionsplikten sänks från ~30 % till 8 % den första januari 2024 och regeringen har beräknat att dieselpriset skulle kunna sjunka med 5:50 kr per liter genom detta. Branschen säger nu att 5:50 är orealistiska siffror och pekar på att raffinaderierna har ställt om sin produktion för en 30 % inblandning och att en omställning igen teoretiskt kan göra att dieselpriset höjs och att det under en period kan bli brist på diesel.

Läs mer: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pree ... are-diesel



ungefär som skogsbolaget säger att skogen måste avverkas pga blablabla 😎

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

JörgenO  
#800817 Eller fritt översatt till svenska : "-Preem ämnar öka marginalerna genom att sänka priset betydligt mindre än vad som motiveras av den minskade reduktionsplikten!" 🙃

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800824 Men är det inte så att industrin ställt om sin produktion från "vinterdiesel" till HVO100 (som ju funkar även i kallt väder) och därmed får problem om man sänker andelen HVO100?
Sedan är ju reduktionsplikten inte en minimigräns utan leverantörerna har fritt fram att blanda in så mycket biodiesel de vill. Så, om det blir dyrare att minska inblandningen av biodiesel, varför minska andelen bara för att regeringen sänker gränsen?

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Tralsmo  
#800832 I grunden har nog bolagen rätt.
Det blir inte billigare å sänka reduktionsplikten.

Sen om de beror på att dom behåller det mesta av marginalen själva ( vilket ja tror) eller nått annat är ju ovesäntligt.

På ett eller annat vis måste klimatförändringen stävjas.
Tyvärr är det för sent.
Det kommer å gå betydligt fortare än va tillåme dom värsta pessimisterna tror.

Dom som har möjlighet å stävja detta är usa,kineser, å i viss mån ryssarna. Å kanske Indien.

Bror duktig Sverige framstår väl mest som duktig idiot.

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

jannee  
#800833 Nu är man allt bra godtrogen om man går på vad oljebolagen säger.
I själva verket ser de nu sin chans att öka profiten ytterligare.
Nu fick de ett gyllne tillfälle att i massmedia köra en ordentlig bluff, dessutom kostar de det inget.
Självklart hoppar de s.k. miljöivrarna högt, de godtrogna som lätt kan manipuleras.
Faktum är att vad Sverige gör eller inte gör när det gäller miljön är endast en piss i havet.
Kina ökar sina utsläpp årligen mer än vad Sveriges hela utsläpp är, tror också att Indien är 7 resor värre när det gäller ökning av utsläpp.

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Hema  
#800835
th skrev:Men är det inte så att industrin ställt om sin produktion från "vinterdiesel" till HVO100 (som ju funkar även i kallt väder) och därmed får problem om man sänker andelen HVO100?
Sedan är ju reduktionsplikten inte en minimigräns utan leverantörerna har fritt fram att blanda in så mycket biodiesel de vill. Så, om det blir dyrare att minska inblandningen av biodiesel, varför minska andelen bara för att regeringen sänker gränsen?

Men för bensinmotorer minskar väl risken för problem, då etanolhalten minskas? Beroende på vilken motor vi talar om.

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Engelthon  
#800847 Jag har under nära 30års tid jobbat med olika processer inom skogsindustrin för att framställa olika flytande bränslen från skogsråvara.

Alkohol är den enklaste antingen ganom fermentering av det socker "hemicellulosan" som trädet innehåller som då blir etanol eller tordestilering "metanisering" som då blir metanol "träsprit"

Det andra lite svårare är framställning av tallolja som utsundras vid sulfatkokning av verdens hartser. Av denna kan man genom destilering till talldisel och sedan hydrering få fram HVO.

Sedan blir det svårare, mycke svårare. Genom pyrolys kan man framställa vad vi idag kallar för bioolja/bioråolja. Jag kallar detta för trätjärsdestilat för det är vad det rimmligen är.

Mina första steg var svartlutsförgasning under 90-talet där man skulle framställa DME, (methoxymethane) vilket skulle ersätta dieseln. Det stora problemet var dessa eländiga föroreningar och processfrämande kemikalier samt dålig värmeekonomin i systemen begravde DME projekten under 2000-talet.

Under 2010-talet jobbade jag med flera olika projekt med Nynas, Neste, Jukonoil och Gazprom vilket ledde fram till att HTL (Hydrotermisk kondencering) där man kan säga att veden under superkritiska förhållande kondenceras till olika faser. Gas, Vatten och Oljefas. som sedan separaras ( https://steeperenergy.com/hydrofaction/)

Men problemet kvarstår att det är en trätjära som har sina specifika (om mindre) men ändå en massa ogynssamma föroreningar som är svåra att hantera och stör processerna i ett oljeraffenaderi.

Så att man pratar stort om att ersätta fossila drivmedel av skogen är till vis del sann men med extremt dåligt utbyte av kolväten samt extraordinära kostnader. När vi gjorde beräkningarna 2017 hmnade vi då på mellan 20-25kr/litern vilket var och är orimligt då skatter m.m. skulle läggas på.

Vad jag landade i då var att i sället använda Ammoniak som bränsle. Ammoniak kan framställas genom att använda luft och vatten 100% fossilfritt och släpper inte ut CO2.

Vad man istället kan använda denna oljan till är att ersätta allt från asfalt till medikament. Man kan ersätta över 70.000 olika produkter som innehåller idag fossila råvaror med skogsbasserad tjärdestilat.

Så personligen ser jag utspelen från oljeindustrin som oseriöst men samtidigt förstående då de täljer guld men inte från skogen utan från palmolja, raps, etanol framstäld från jordbruksråvaror. Bara en yterst liten del kommer från skogen iform av hydrerad vedharts.

Olje industrin kan idag utan skam i kroppen på stå sig vara hållbara och få oss alla att skämas att vi ska köra bil. "Sjukt"
Nä reduktionsplikten är oljeindustrins guldkalv och förra regeringen fick en guldstjärna för sitt inoativa klimat arbete "Ännu sjukare" detta gör att vi höjer priset på jordbruksprodukter vilket leder till högre priser på spanmål till jordbrukarens glädje men för den fattige hungriga förtret. Så vart ligger den skammen?? "Sinnes sjukt"

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Engelthon  
#801234 För att ge detta en mer klar bild över hur galet detta är.

Vi tar HVO som ska vara en hydrerad vegetabilisk olja. Låt sen nu den innehåller idag 63% djurfett? 19% kommer från skogen i form av skogen form av Talldiesel. Resterande är vegetabiliska jordbruksprodukter som palmolja, raps m.m.

Nu blandas inte bara HVO in i dieseln utan ärven RME, FAME, etc. som kommer från jordbruket.

Sverige förbrukar mer än 30% av den globala produktionen av HVO och mer än 50% av den tillgängliga produktionen av HVO i EU. Det är inte hållbart utifrån Sveriges storlek.

Till vilken nytta??? Ja till oljebolagens nytta, sällan har de tjänat så enkla pengar. 2018 Var det kris i HVO branchen och hela projektet var på väg att läggas ner. Det var svår sålt och bilindustrin svårflörtad samt att skatten gjorde att HVOn var dyrare än Dieseln. Men så kom staten att rädda projektet genom lagstifta om reduktionsplikten. Nu var vi tvungen att tanka HVO och Raps oavsett om vi vill det eller inte. Samtidigt som det är vi konsumenter som får betala för Exprimentet.

Oljeindustrin är utomsig av ilska för sötebrödsdagarna är över och välkommen till verkligheten. För man måste gå tillbaka till kommunismen i Öststaterna som DDR, Tjeckoslovakien mfl, innan muren föll för att ens i närheten komma ett ekonomiskt expriment.

Sociala projekt utan förankring i verkligheten kommer att gåunder vilket nu reduktionsplikten har gjort. Vad händer då? Ja vi får billigare bränsle, andra länder får tillgång till HVO och andra biodrivmedel vilket gör oavsett klimat avtrycket minskar.

Fördelen är att vi nu kan bromsa inflationen något genom en dominoeffekt.
Samtidigt frigörs resurser och pengar för att kunna på riktigt, med mer hållbart sätt kunna minska Sveriges klimat avtryck men framförallt EUs totala klimat och miljö avtryck.

Får hoppas på att dessa dårskap som reduktionsplikt förpassas till historien.

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801246

Bra info om reduktionsplikten.
Den ger inte ett så bra resultat i slutänden,
Driver upp kostnaderna.
Tränger undan andra användare.
Preem är gravt partiska, köpta av S/Mp
Klimatpolitiska Rådet är tillsatt av S/Mp
Mm mm

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Hema  
#801273 = Fetdiss!

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

tallen100  
#801275 Det är såpass dumt att man inte ens blir förvånad över hur dumt det är 🤬

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Hema  
#801279 Skit att inte MP åkte ur riksdagen. Gång på gång, kommer det fram skit som de är inblandade i. Man får väl inte säga att de är dumma i huvudet, utan att de lider av: funktionsvariation

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

tallen100  
#801282 Jo man har väntat och trott att mp ska åka ur riksdagen någon gång, men det finns tydligen tillräckligt många som vill sabotera för de allra flesta och röstar på eländet så dom håller sej över spärren 😥

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Engelthon  
#801412 Jag ska ger er ett litet inblick hur ni skälva kan tillverka egen biodiesel, 100% fossilfritt hemma.

Vi startar med att odla 1ha raps. Detta ger ca 2,8ton rapsfrö. Där efter pressar man rappsfröet som som ger mellan 1,2-1,4ton rapsolja och 1,4-1,6ton rapskaka. Rapskakan kan man antingen använda till djurfoder eller låta torka den så kan man köra den i en pellets brännare. Rapskakan blir pelletsliknande och torkad, blir den hård.

Den färdigpressade oljan filtreras först genom ett oljefilter och vattenavskiljare tills den samlas upp i en tank (Mjölktank funkar). Nu har ni kvaletativ rapsolja som kan användas till matlagning eller varför inte till en oljepanna?? Det är ju biobränsle!!

Dock är kallpressad rapsolja inget för dieselmotorn men det kan man råda bot på genom att tillverka egen RME (Biodiesel) av sin rapsolja. Men Ni kan även använda andra vegetabiliska oljor men även använda oljor som stekoljor, fritösoljor, etc som ni kan ta från hemmet eller varför inte sammla in från byns restauranger?

Följande så behövs förutom vegetabiliska oljor (KOH kaliumhydroxiden + Metanol CH3OH).
Receptet är 0,9kg KOH + 14-22Liter Metanol till 100L rapsolja eller annan vegetabilisk olja (andvänd som oanvänd).

När man har blandat ihop detta ordentligt så behöver blandningen stå och i 24-36tim med temp på +60-70C (Har gjort test där +55C funkar)

När satsen är klar och man har 14L Glyserol och 86L RME. Metanolen kan man återvinna och använda på nytt. KOH är förbrukad. Glyserolen kam man göra allt från etanol till tvål, eller bara köra ut det i gödselbrunnen för att spidas på åkern. Ingen miljöpåverkan. Hållbart och cirkulärt.

Den nu halvfärdiga RME behövs renas en gång till och justera pH till ca: 7. Detta kan göras med att man tillsätter 0,01% citronsyra och låter blandningen stå i någon dag till innan man kör detta genom en filtrering.

Nu har ni 100% fossilfri biodiesel av högsta kvalité som kan köras i vilken Dieselmotor som hälst och kan med fördel blandas med vanlig disel tills man skälv uppnåt reduktionsplikten och fått skammen att lätta så jag kan med gott samvete köra min bil, lastbil, traktor utan att vara vaken om nätterna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).