tis 09 maj 2023, 23:53#800847
Jag har under nära 30års tid jobbat med olika processer inom skogsindustrin för att framställa olika flytande bränslen från skogsråvara.
Alkohol är den enklaste antingen ganom fermentering av det socker "hemicellulosan" som trädet innehåller som då blir etanol eller tordestilering "metanisering" som då blir metanol "träsprit"
Det andra lite svårare är framställning av tallolja som utsundras vid sulfatkokning av verdens hartser. Av denna kan man genom destilering till talldisel och sedan hydrering få fram HVO.
Sedan blir det svårare, mycke svårare. Genom pyrolys kan man framställa vad vi idag kallar för bioolja/bioråolja. Jag kallar detta för trätjärsdestilat för det är vad det rimmligen är.
Mina första steg var svartlutsförgasning under 90-talet där man skulle framställa DME, (methoxymethane) vilket skulle ersätta dieseln. Det stora problemet var dessa eländiga föroreningar och processfrämande kemikalier samt dålig värmeekonomin i systemen begravde DME projekten under 2000-talet.
Under 2010-talet jobbade jag med flera olika projekt med Nynas, Neste, Jukonoil och Gazprom vilket ledde fram till att HTL (Hydrotermisk kondencering) där man kan säga att veden under superkritiska förhållande kondenceras till olika faser. Gas, Vatten och Oljefas. som sedan separaras (
https://steeperenergy.com/hydrofaction/)
Men problemet kvarstår att det är en trätjära som har sina specifika (om mindre) men ändå en massa ogynssamma föroreningar som är svåra att hantera och stör processerna i ett oljeraffenaderi.
Så att man pratar stort om att ersätta fossila drivmedel av skogen är till vis del sann men med extremt dåligt utbyte av kolväten samt extraordinära kostnader. När vi gjorde beräkningarna 2017 hmnade vi då på mellan 20-25kr/litern vilket var och är orimligt då skatter m.m. skulle läggas på.
Vad jag landade i då var att i sället använda Ammoniak som bränsle. Ammoniak kan framställas genom att använda luft och vatten 100% fossilfritt och släpper inte ut CO2.
Vad man istället kan använda denna oljan till är att ersätta allt från asfalt till medikament. Man kan ersätta över 70.000 olika produkter som innehåller idag fossila råvaror med skogsbasserad tjärdestilat.
Så personligen ser jag utspelen från oljeindustrin som oseriöst men samtidigt förstående då de täljer guld men inte från skogen utan från palmolja, raps, etanol framstäld från jordbruksråvaror. Bara en yterst liten del kommer från skogen iform av hydrerad vedharts.
Olje industrin kan idag utan skam i kroppen på stå sig vara hållbara och få oss alla att skämas att vi ska köra bil. "Sjukt"
Nä reduktionsplikten är oljeindustrins guldkalv och förra regeringen fick en guldstjärna för sitt inoativa klimat arbete "Ännu sjukare" detta gör att vi höjer priset på jordbruksprodukter vilket leder till högre priser på spanmål till jordbrukarens glädje men för den fattige hungriga förtret. Så vart ligger den skammen?? "Sinnes sjukt"