Bilar

Reduktionsplikten, hiss eller diss?

50 inlägg 9737 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Vedproducent  
#766865 Här är också en bra sammanställning. Skillnaderna är i regel så små så att det oftast är andra faktorer som spelar större roll. Det där med att komma 10 mil längre på en tank tror jag inte ett dugg på.
http://207.154.197.103/uppslagsverk/fak ... demission/

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

tallen100  
#766871 Nog märks det att grejorna tar mer soppa numera...
Så det är knappast inte omöjligt att han kan komma 10 mil längre på en tank med en caddy...

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

hardman  
#766872 Jag tankar i Norge eftersom ja bor nära gränsen. Diseln är billigare och man kommer längre på tanken och får en piggare bil. Inget snack om den saken. Dom som inte tror på det får göra en tur över gränsen och testa. Ni lär inte bli besvikna.

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766873
Fredrik Reuter skrev:Fast träskivor, isolering och för den delen biokol kan man göra av massaved? Vad hade inte en sån konkurrens gjort med massavedpriset! 👍


Fast det är knappast den flytande delen av massaveden som avgör massans konkurrenskraft mot byggvaruprodukter.

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766874
Fredrik Reuter skrev:Detta var en intressant jämförelse. Lite verkar det skilja. ~7 % mindre energi i ren biodiesel i jämförelse med fossil diesel med låg svavelhalt.

https://afdc.energy.gov/files/u/publica ... _chart.pdf


Det där är en jämförelse med RME och inte med moderna miljödieselbränslen.

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

anersimyra  
#766875
hardman skrev:Jag tankar i Norge eftersom ja bor nära gränsen. Diseln är billigare och man kommer längre på tanken och får en piggare bil. Inget snack om den saken. Dom som inte tror på det får göra en tur över gränsen och testa. Ni lär inte bli besvikna.

Sist jag var till Norge så drog i vart fall min Fiat strada exakt lika mycket (lite) på den norska som den svenska dieseln och någon som helst märkbar effektskillnad infann sig heller inte..🤔

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

tallen100  
#766879
anersimyra skrev:
hardman skrev:Jag tankar i Norge eftersom ja bor nära gränsen. Diseln är billigare och man kommer längre på tanken och får en piggare bil. Inget snack om den saken. Dom som inte tror på det får göra en tur över gränsen och testa. Ni lär inte bli besvikna.

Sist jag var till Norge så drog i vart fall min Fiat strada exakt lika mycket (lite) på den norska som den svenska dieseln och någon som helst märkbar effektskillnad infann sig heller inte..🤔

Finns det någon effekt alls i en Fiat strada?😆👌

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

anersimyra  
#766880
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
hardman skrev:Jag tankar i Norge eftersom ja bor nära gränsen. Diseln är billigare och man kommer längre på tanken och får en piggare bil. Inget snack om den saken. Dom som inte tror på det får göra en tur över gränsen och testa. Ni lär inte bli besvikna.

Sist jag var till Norge så drog i vart fall min Fiat strada exakt lika mycket (lite) på den norska som den svenska dieseln och någon som helst märkbar effektskillnad infann sig heller inte..🤔

Finns det någon effekt alls i en Fiat strada?😆👌

Jodå, min har 105 kusar under huven..🐎🐎🐎😃 men det var ett tillfälle när turbon la av längst ut på Lofoten och då var det rätt segt att ta sig hem till Solna..🐛🐛🐛🐛😖😂

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

skogshare  
#767168
busholle skrev:
skogshare skrev:Mot bakgrund av att trä i alla former - massivt, i skivor och lösullsisolering - ofrånkomligt kommer att bli allt attraktivare för träbyggnation i både Sverige och globalt, har jag svårt att se hur skogsråvaran långsiktigt både ska kunna räcka till och betalas för med konkurrenskraftiga priser av bioenergisidan. Dessutom är det ju knappast försvarbart att förbränna en så ädel råvara.


Flytande biobränslen från skogsråvara konkurrerar inte med de varorna du räknar upp. Det är frågan om sidoströmmar från pappersbruk som tidigare gått direkt in i brukets panna.


Fredrik Reuter skrev:Fast träskivor, isolering och för den delen biokol kan man göra av massaved? Vad hade inte en sån konkurrens gjort med massavedpriset! 👍


@busholle och Fredrik, jag sticker ut hakan och menar att de skogsråvarusortiment som kan förädlas till material för träbyggnation -massivt trä, skivor av olika slag, träull och cellulosaisolering- alltmer kommer att konkurrera ut både(!) massaved och olika energisortiment. Därmed försvinner till stor del också en stor del av de sidoströmmar med bl.a flytande biobränslen som @busholle nämner.     

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Vedproducent  
#767190
hardman skrev:Jag tankar i Norge eftersom ja bor nära gränsen. Diseln är billigare och man kommer längre på tanken och får en piggare bil. Inget snack om den saken. Dom som inte tror på det får göra en tur över gränsen och testa. Ni lär inte bli besvikna.

Finns det en skillnad så är den så liten så andra faktorer påverkar mer. Bor själv bara en dryg mil från gränsen och kört mycket ved med både svensk och norsk diesel. Jag kan inte påvisa någon märkbar skillnad vare sig i mer effekt när jag drar 3,5 tons släp eller för den delen förbrukning. Så nej tyvärr. Tror mer på labbtesterna som möjligen kan påvisa någon enstaka procents skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Emanuel90  
#767194 Diesel mk1 b0 alltså helt utan biobränslen innehåller 9,8kwh per liter.
RME 100 innehåller 9,2kwh per liter.
HVO 100 innehåller 9,44 kwh per liter.
Reduktionsplikten är väl på 30% på diesel så om det är 30%RME i så borde energiinnehållet minska med typ 2%. Försumbart tycker jag men visst du kommer ju 98 mil istället för 100 på lika mycket bränsle.
Körstilen påverkar förbrukningen betydligt mer än var du tankar.
Har Norge 0 % biobränsle i sin mackdiesel?

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767211 Det är rätt mycket HVO i dieseln pga reduktionsplikten, så skillnaden är nog mindre. Bild från NyTeknik i januari i år.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767247
Emanuel90 skrev:Har Norge 0 % biobränsle i sin mackdiesel?

Norge har ett krav att under 2022 skall 24,5% av allt bränsle vara biobaserat https://www.miljodirektoratet.no/ansvar ... drivstoff/ men det verkar som att man sköter det genom att uppmuntra till användning av ren biodiesel. I de 24,5% är det tydligen så att man räknar "avancerad" biodiesel som t.ex. HVO dubbelt så att det i verkligheten blir 12,5 - 15,5 % faktisk andel biodiesel.

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikten, hiss eller diss?

Fredrik Reuter  
#800793 Preem säger nu i en intervju med Svd att den sänkta reduktionsplikten inte kommer innebära en sänkning av dieselpriset med de nivåer regeringen sagt. Reduktionsplikten sänks från ~30 % till 8 % den första januari 2024 och regeringen har beräknat att dieselpriset skulle kunna sjunka med 5:50 kr per liter genom detta. Branschen säger nu att 5:50 är orealistiska siffror och pekar på att raffinaderierna har ställt om sin produktion för en 30 % inblandning och att en omställning igen teoretiskt kan göra att dieselpriset höjs och att det under en period kan bli brist på diesel.

Läs mer: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pree ... are-diesel

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).