Fredrik Reuter skrev:Fast träskivor, isolering och för den delen biokol kan man göra av massaved? Vad hade inte en sån konkurrens gjort med massavedpriset! 👍
Fredrik Reuter skrev:Detta var en intressant jämförelse. Lite verkar det skilja. ~7 % mindre energi i ren biodiesel i jämförelse med fossil diesel med låg svavelhalt.
https://afdc.energy.gov/files/u/publica ... _chart.pdf
hardman skrev:Jag tankar i Norge eftersom ja bor nära gränsen. Diseln är billigare och man kommer längre på tanken och får en piggare bil. Inget snack om den saken. Dom som inte tror på det får göra en tur över gränsen och testa. Ni lär inte bli besvikna.
anersimyra skrev:hardman skrev:Jag tankar i Norge eftersom ja bor nära gränsen. Diseln är billigare och man kommer längre på tanken och får en piggare bil. Inget snack om den saken. Dom som inte tror på det får göra en tur över gränsen och testa. Ni lär inte bli besvikna.
Sist jag var till Norge så drog i vart fall min Fiat strada exakt lika mycket (lite) på den norska som den svenska dieseln och någon som helst märkbar effektskillnad infann sig heller inte..🤔
tallen100 skrev:anersimyra skrev:hardman skrev:Jag tankar i Norge eftersom ja bor nära gränsen. Diseln är billigare och man kommer längre på tanken och får en piggare bil. Inget snack om den saken. Dom som inte tror på det får göra en tur över gränsen och testa. Ni lär inte bli besvikna.
Sist jag var till Norge så drog i vart fall min Fiat strada exakt lika mycket (lite) på den norska som den svenska dieseln och någon som helst märkbar effektskillnad infann sig heller inte..🤔
Finns det någon effekt alls i en Fiat strada?😆👌
busholle skrev:skogshare skrev:Mot bakgrund av att trä i alla former - massivt, i skivor och lösullsisolering - ofrånkomligt kommer att bli allt attraktivare för träbyggnation i både Sverige och globalt, har jag svårt att se hur skogsråvaran långsiktigt både ska kunna räcka till och betalas för med konkurrenskraftiga priser av bioenergisidan. Dessutom är det ju knappast försvarbart att förbränna en så ädel råvara.
Flytande biobränslen från skogsråvara konkurrerar inte med de varorna du räknar upp. Det är frågan om sidoströmmar från pappersbruk som tidigare gått direkt in i brukets panna.
Fredrik Reuter skrev:Fast träskivor, isolering och för den delen biokol kan man göra av massaved? Vad hade inte en sån konkurrens gjort med massavedpriset! 👍
hardman skrev:Jag tankar i Norge eftersom ja bor nära gränsen. Diseln är billigare och man kommer längre på tanken och får en piggare bil. Inget snack om den saken. Dom som inte tror på det får göra en tur över gränsen och testa. Ni lär inte bli besvikna.
Emanuel90 skrev:Har Norge 0 % biobränsle i sin mackdiesel?