Bilar

Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

124 inlägg 20821 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

anersimyra  
#762979
totte skrev:
Lennart A skrev:Accelereration och väghållning som en Ferrari får man på köpet.


Jamen visst är det bra, man hinner först till vartenda stoppljus. 😇

Seriöst, varför i hela friden skall så många elbilar vara så fruktansvärt övermotoriserade? Innebär ju oundvikligen högre energiförbrukning. Billigt att ladda är det, som sagt, för den som kan ladda hemma, fast inte så jädrans billigt i elhandelsområde 4, och den som inte har egen laddmöjlighet får betala rejält för att utnyttja laddstationer.

Att hävda hur billigt det är när bilen kostar såna summor är närmast oförskämt mot alla oss som inte någonsin kommer i närheten av att kunna köpa ett sånt fordon.

Jag har knappt ens råd att investera i en laddbox, den kostar mer än min bil, en gammal Peugeot.

Jag är inte emot elbilar i sig, men sluta att predika om hur billigt det är, så länge det inte finns en hygglig begagnad elbil, med kombiutrymme, dragkrok, något så när räckvidd och ett pris som går att betala för en ordinär pensionär med några tusenlappar över efter mat och bostadskostnader.

En väsentligt svagare elmotor drar enligt de lärde nära nog lika mycket som en kraftfull dito så ”övermotoriseringen” får man så att säga på köpet ..🙂

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

r93  
#762982
Lennart A skrev: Sedan får man en helt överlägsen bil i alla avseenden!


Wow!!!

Vad har du för bil?

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

tallen100  
#762984
r93 skrev:
Lennart A skrev: Sedan får man en helt överlägsen bil i alla avseenden!


Wow!!!

Vad har du för bil?

El Camino kanske🤭

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Lennart A  
#762986 En elbil har ca 3 gånger högre verkningsgrad än motsvarande dieselbil. Vår el bil drar ca 0,16 l/mil om man räknar om elenergin till diesel. Utveckla gärna din åsikt om solceller. Jag har inte hört den åsikten tidigare. Jag håller med om att bilar med fllera hundra hk inte behövs. Det gäller både elbilar och ICE bilar. Det kommer säkert att komma mindre och förnuftigare elbilar så småningom. Titta t.ex. på Tyska Sonos Sion som skall byggas av Valmet i Finland.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

r93  
#762989 Men vad har du för bil?

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Ewol  
#762999 Problemet med Fredriks grundpåstående att det blivit billigare att köra bil, är att gemene man inte har bil från 2022, utan genomsnittsbilen är som minst 9år gammal eller som i det länet jag bor nästan 14år, dvs att man i snitt nu kör 2008 års bil.

De som har det gott ställt och skrattar sej lyckliga som Lennart A är inne på, man kör bil för 1-2kr/mil och har råd att byta innan garanti-tiden går ut.
Man har låg körkostnad och i princip inga verkstadskostnader.

Men för gemene man har livet som personbilsägare blivit katastrofalt mycket dyrare.
Bilen de äger drar inte märkbart mindre, reseavdraget ligger på samma nivå som 2007.
Bor man i Glesbygden så får man skattelättnad av fordonsskatten på upp emot 32kr/mån, den har man inte petat i på över 2 sekel (Transportstyrelsen själv kunde inte svara på när den reviderades senast, man kunde se att nivån låg på samma ersättning år 2000 och längre bak kunde man inte se)

Ytterligt ökade klyftor och orättvisor är vad jag ser.
Senast redigerad av Ewol ons 06 jul 2022, 09:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Lennart A  
#763008 Vi har en Tesla 3 LR men som man säger i Radion "det finns också andra bra elbilar." En begagnad Renault Zoe med 40 kWh batteri är en bra prisvärd pendlarbil för pendling upp till 10 mil enkel väg och bara hemmaladdning. Grannen köpte en sådan för 160 000:- för ett halvår sedan. Elbilar har väldigt högt andrahandsvärde nu så den kanske är något dyrare nu. Om man är orolig för hur batteriet mår så finns det tillförlitliga tester att göra. Batterierna håller dock längre än man tidigare trodde så det brukar inte vara ett problem. Vi hade tidigare en Nissan Leif som vi körde 11000 mil och batteriet hade tappat marginellt, kanske 10%. Den hade 24 kWh batteri och med större batteri så håller batteriet ännu längre. Jag håller med om att vi som bor där bussen inte går är missgynnade. Vi får betala subventionen för kollektivtrafiken via skatten men kan inte utnyttja den. Bor man i elprisområde SE1 eller 2 så är en beg elbil ett bra sätt att minska sin bilkostnad. Förutom lägre bränslekostnad billigare skatt och nästan ingen service. Glöm oljebyten, kamaxelremmar, avgassystem mm. Bromsar finns dock fortfarande även om de nästan aldrig används p.g.a. regenereringen när man släpper gasen.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

anersimyra  
#763010
Ewol skrev:Problemet med Fredriks grundpåstående att det blivit billigare att köra bil, är att gemene man inte har bil från 2022, utan genomsnittsbilen är som minst 9år gammal eller som i det länet jag bor nästan 14år, dvs att man i snitt nu kör 2008 års bil.

De som har det gott ställt och skrattar sej lyckliga som Lennart A är inne på, man kör bil för 1-2kr/mil och har råd att byta innan garanti-tiden går ut.
Man har låg körkostnad och i princip inga verkstadskostnader.

Men för gemene man har livet som personbilsägare blivit katastrofalt mycket dyrare.
Bilen de äger drar inte märkbart mindre, skatteavdraget ligger på samma nivå som 2007.
Bor man i Glesbygden så får man skattelättnad på upp emot 32kr/mån, den har man inte petat i på över 2 sekel (Transportstyrelsen själv kunde inte svara på när den reviderades senast, man kunde se att nivån låg på samma ersättning år 2000 och längre bak kunde man inte se)

Ytterligt ökade klyftor och orättvisor är vad jag ser.

Aha, är Fredrik en av författarna till rapporten..😉

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Ewol  
#763012
anersimyra skrev:Aha, är Fredrik en av författarna till rapporten..😉


Touché :D

Nä icke, men inlägget ger intryck av att hålla med forskarnas påstående.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Ängagärdet  
#763013 Tänk att vi på glesbyggden hade skattelättnad redan för två sekel sedan! Fantastiskt vad man får lära sig på skogsforum!
Sen vill jag veta mer om Lennarts Ferarriupplevelse!

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

svampbob  
#763015 Electric police cars are 'running out of puff' on their way to countryside emergencies, police chief claims, as officers struggle to find rural charging points

• Electric police cars are running out of juice before they can reach crime scenes

• A police chief said that officers in rural areas often have to change vehicles

⚫ In the countryside there can be issues finding recharging facilities for the cars

By MATT POWELL FOR MAILONLINE

PUBLISHED: 12:33 EDT, 5 July 2022 | UPDATED:

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

svampbob  
#763017 Lösningen på problemet är att tvinga alla kriminella att köra elbil.

Undrar om inte Lennart är Zalman i ny foliehatt.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

r93  
#763019
Lennart A skrev:Vi har en Tesla 3 LR men som man säger i Radion "det finns också andra bra elbilar." En begagnad Renault Zoe med 40 kWh batteri är en bra prisvärd pendlarbil för pendling upp till 10 mil enkel väg och bara hemmaladdning. Grannen köpte en sådan för 160 000:- för ett halvår sedan. Elbilar har väldigt högt andrahandsvärde nu så den kanske är något dyrare nu. Om man är orolig för hur batteriet mår så finns det tillförlitliga tester att göra. Batterierna håller dock längre än man tidigare trodde så det brukar inte vara ett problem. Vi hade tidigare en Nissan Leif som vi körde 11000 mil och batteriet hade tappat marginellt, kanske 10%. Den hade 24 kWh batteri och med större batteri så håller batteriet ännu längre. Jag håller med om att vi som bor där bussen inte går är missgynnade. Vi får betala subventionen för kollektivtrafiken via skatten men kan inte utnyttja den. Bor man i elprisområde SE1 eller 2 så är en beg elbil ett bra sätt att minska sin bilkostnad. Förutom lägre bränslekostnad billigare skatt och nästan ingen service. Glöm oljebyten, kamaxelremmar, avgassystem mm. Bromsar finns dock fortfarande även om de nästan aldrig används p.g.a. regenereringen när man släpper gasen.


Tack då vet jag!

Folk runt omkring mig har bilar från Renault Zoe till Audi E-tron.

Från Peugeot 203 till dogde ram.

Från Toyota celica till ferrari 458 (har dock aldrig åkt i den)

Ingen har någonsin sagt att denna bil eller biltyp är överlägsen i alla anseenden!


Och alla av dom som har elbilar är jättenöjda, men dom är även rejält täta!

De som nu kör Audi Etron och Mercedes EQ hade tesla innan men dessa byttes bort pga ”dålig byggkvalitet”.

En Audi eller en Mercedes av nämnda typ kostar mer än vad totalsumman är för alla bilar jag köpt i hela mitt 42-åriga liv.

Vi vanliga arbetare som måste köpa begagnade bilar, ser ju inte så ljust på framtiden då batterier inte åldras väl! Det blir fel att bara mäta på mil, ålder måste räknas in.

Ställer du en ICE bil i en lada i 20 år så är det bara att byta batteri sedan köra!

Hur mår en tesla som har stått orörd i 5 år?

”Det är bättre att vara rik & frisk än sjuk & fattig”

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Lennart A  
#763023 Jag måste väl erkänna att min Ferrari erfarenhet inskränker sig till att ha studerat dem från utsidan. Dock så har jag läst att en Tesla har lägre tyngdpunkt än en Ferrari. Viktfördelningen mellan bak och framaxel är också som en bil med mittmotor. 0-100 går på 4 sekunder utan däckskrik så det slår de flesta sportbilar. Väghållningen påminner om en gokart. (Det har jag kört) Antisladdsystemet fungerar mycket bättre på en elbil då en elmotor är lättare att styra. Tesla har dessutom 2 motorer en på framaxeln och en på bakaxeln.
Till r93
Jag hade några garantianmärkningar första månaden på vår bil men det kom de hem till mig och fixade. Jag behövde inte ens åka in till verkstaden. Sedan dess har det inte varit något. Som jag skrev innan så räknar man med att batteriet håller lika länge som bilen nu för tiden. Taxi åkaren Azad Hassan har kört 54000mil med sin Tesla. Han uppskattar att batteriet tappat ca 15%. Elon Musk påstår att batteriet skall hålla mellan 48 000 - 80 000 Mil och bilen är designad för 160 000 mil. Den som lever får se om han har rätt.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

r93  
#763025 Du glömmer åldern!

Det är säkert inga bekymmer att köra 100’000 mil med en tesla!

Men allt annat som finns så blir batterierna sämre med tiden, vad är det för en magisk batterityp som finns i teslor som inte finns i mobiler, datorer eller elverktyg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).