Bilar

Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

124 inlägg 18571 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Iskog  
#761946 På tal om skog..

Isuzu bilar för hårt arbete
Användarvisningsbild

halvproffs  
Vedproducent skrev:Att inte garantin gäller om man låter bli att serva bilen är ju inte konstigt. Men vissa försäljare försöker fortfarande övertyga kunden om att den måste servas på märkesverkstad. Det är däremot helt fel bara servicen utförs som man ska och man kan visa det.

Hur servar man ett krängningshämmarstag?

Användarvisningsbild

toker72  
#761977 Dessutom är bilen servad på KIA hela tiden så att kalla det garanti är en bluff.

Tralsmo  
#761978 Tjaa.
Ett krängnings hämmarstag som går sönder ä nog att hävda som garanti.

Däremot glapp i dito beror sannolikt på gummi bussningar.
Dessa är slitdetaljer typ exempelvis bromsbelägg å däck.

Användarvisningsbild

toker72  
#761991 Då tycker inte jag garantin är mycket värd vad gäller den för egentligen en motor slits ju också gäller den inte då heller utan enbart om motorn går i 2 bitar inte om den är utsliten vid 7000 mil. Åker själv Golf och där byts inga krängningshämmarstag vid 7000 mil nu saknar ju den bilen också garanti liksom KIAN verkar göra.

Tralsmo  
#761996 Ja har haft ett antal bilar genom åren å där de varit krängningshämmare så har det behövts återkommande service hela tiden på det.

Det finns uppenbarligen olika uppfattning om va som bör ingå i garantin.

Användarvisningsbild

totte  
#761998 På PSA-koncernens bilar går krängningshämmarstaget under öknamnet "klapperstaget".

Tralsmo  
#762001 Man kan tycka va man vill om garantin på olika bilar.

En del bilar behövs de ju knappast nån garanti på dom bara funkar.
Tyvär blir dom ovanligare å ovanligare.

Hur man än vrider å vänder på det så är ju slitdetaljer nåt som räknas över tid.
En motor förväntas ju hålla bilens livstid.

Tyvärr finns det ju firmor som inte ens vill kännas vid det som är garanti. Blir fler å fler.

Ja ä privilegierad å har förmånen å kunna anlita en seriös verkstad. Dom blir färre å färre.

Har aldrig haft en ny bil å kommer nog inte å skaffa.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
totte skrev:På PSA-koncernens bilar går krängningshämmarstaget under öknamnet "klapperstaget".
Sist jag köpte en ny par till 307 fick jag välja mellan OEM -kvalite och förstärkta. 🙃

Användarvisningsbild

toker72  
#762021 Hade en 308 i ca 1 år minsta problemet var krängningshämmaren hade inte råd med fransk bil så kör tyskt igen.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
anersimyra skrev:
Camaro1969 skrev:Trådskaparen och tillika forumägaren skrevviaf såhär:

Det har att göra med att förbränningsmotorer har blivit 50 % effektivare på drygt 20 år.

Eftersom det är den hypotesen som förs fram i artikeln (Nya fordon som säljs idag i Sverige kan köra 50 procent längre på en liter bensin jämfört med nya fordon som såldes år 2000.) så är det rätt naturligt att ange samma siffra i den egna kommentaren. Vad jag tror mig förstå så är artikeln en populärvetenskaplig artikelvars syfte är att skapa debatt i ämnet. De statistiska siffrorna är inte granskade av oberoende experter i ämnet men behöver för den sakens skull inte vara felaktiga.

Självklart

Sen är det ju välkänt att denne sympatiserar med expo och andra vänsterextrema rörelser.

Användarvisningsbild

Arvid0  
Camaro1969 skrev:
anersimyra skrev:
Camaro1969 skrev:Trådskaparen och tillika forumägaren skrevviaf såhär:

Det har att göra med att förbränningsmotorer har blivit 50 % effektivare på drygt 20 år.

Eftersom det är den hypotesen som förs fram i artikeln (Nya fordon som säljs idag i Sverige kan köra 50 procent längre på en liter bensin jämfört med nya fordon som såldes år 2000.) så är det rätt naturligt att ange samma siffra i den egna kommentaren. Vad jag tror mig förstå så är artikeln en populärvetenskaplig artikelvars syfte är att skapa debatt i ämnet. De statistiska siffrorna är inte granskade av oberoende experter i ämnet men behöver för den sakens skull inte vara felaktiga.

Självklart

Sen är det ju välkänt att denne sympatiserar med expo och andra vänsterextrema rörelser.

Är expo vänsterextrem?

jannee  
#762080 Tager du en 20 år gammal originalmotor utan turbo och jämför den med dagens motorer med insprutning och turbo så visst går dessa betydligt snålare - inget snack om annat, och skit vore väl det om inte det funnits någon utveckling - förbättring.
MEN - bilarna är idag ca 50 % tyngre vilket i stort motverkar det första.

Användarvisningsbild

morken5  
#762179 Jag har samma maskiner nu som för trettio år sedan, det som hänt är att dom drar mer och blivit svagare pga inblandning biodiesel. Men huvudsaken för dom styrande är ju att dom som inte har råd eller möjlighet med nya maskiner ska straffas. Dom som inte har råd att tanka ska ju köpa en elbil, naturligtvis en idiotisk inställning.

jannee  
#762194 Det är nog inte biodieseln som är orsaken till kraftminskningen utan svavlet.
På den tiden jag körde lastbil tankade vi när vi kunde i Trelleborg på en "mack" som sålde brun rysk diesel.
Först var den billigare men lastbilen tog även runt 3 dl mindre/mil med den soppan.
Körde även BMW en på den och bilen kändes som en ung sprakfåle = blev mycket piggare.
Svårt i dag att få tag i s.k. högsvavlig sjödiesel, men vilken positiv skillnad att köra på en sådan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).