fre 24 jun 2022, 08:42#761889
Fredrik Reuter skrev:Tja, om du tycker det så kan du ha missuppfattat upplägget Camaro.
Jag lade upp tråden för att få igång en intressant diskussion, jag "disputerar" inte i den. Kanske missar halvproffs det också då han nämner mig. Men det är helt ok, det är sådant jag med glädje tar för en bra diskussion.
Tillbaks till ämnet så finns en del intressant från EPA i USA här: https://www.epa.gov/automotive-trends/h ... nds-report
Jag har inte satt in mig i rapporten fullt ut men den kan stödja den svenska artikeln som hela tråden började med. 2020 hade USA en "rekordlåg" verklig snittförbrukning på 1,1 liter milen. 1975 var samma siffra 2,3 liter milen.
Saker som man verkar lyfta fram som anledningar till bränsleeffektiviteten är; bättre däck, bättre aerodynamik på bilen, elservo till styrningen, anpassningsbar luftfjädring, variabel displacement (VVT, VTEC, FSI), CVT växellåda alt automatväxellådor med upp till 10 steg, Start/Stop-teknik samt lättare material i konstruktionen.
Rätt eller fel låter jag som sagt vara osagt, däremot är det intressant som diskussionsämne.
ja men varför lägger du upp saker som inte stämmer?
nu nämner du bilar i usa, men det handlade om svenskt bränslepris???
visa nån bilmodell som drar 50% mindre 2020 jämfört med 2000
här har du tex audi, de kom först eftersom de börjar på a...
https://www.bilberoende.se/audi-a4-bransleforbrukning/
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260
Stihl 362 261 201
Husqvarna 550xpg, 545fxt