tor 23 jun 2022, 09:52#761759
Man måste nog analysera del för del.
Aerodynamiken är idag betydligt bättre - spar bränsle.
Motorerna betydligt mer energieffektiva, inget tal om annat - spar bränsle
Växellådorna, ja hela transmissionen är bättre - spar bränsle.
Bilarna är betydligt tyngre - ökar bränslekonsumtionen
Mycket lull lull (ac, elhissar, ja stor elförbrukning) - ökar bränsleförbrukningen.
Däcken, betydligt bättre grepp, men rullar betydligt tyngre och dålig hållbarhet - där har du fortfarande mycket bränsle att spara.
Minns NI/DU Michelin X
Start stop kostar mer än det smakar, visst du kanske kan spara in några droppar men smällen kommer när du ska byta startmotor
Vi ska sedan inte titta på siffror från USA för de är säkert rätta men ändå helt missvisande.
Från att kört runt med plåtschabrak på 2 -2,5 ton har de nämligen övergått till japanska medelklassbilar på 1500 kg.
Från V6 - V8 (sugmotorer) till raka fyror med turbo.
Lite off
Audi har en V6 diesel men även en rak 4 diesel, samma hk men V6 drar ändå styvt 1 dl mer/mil.
Hur som helst är det ändå inte själva bränslekostnaden som är det värsta utan servicen och eller reparationerna för att inte säga bilbytet.
Gör du inte servicen gäller inte garantin, i alla fall inte hos KIA.
Det djävliga är att man kan köpa reservdelar/servicedelar för under halva priset mot vad bilverkstaden fakturerar - gäller originaldelar eller bättre..