Bilar

Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

124 inlägg 20466 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

jannee  
#761666 Vissa motorer går snålt, kanske inte så många hk men de presterar .
Jag kan bara jämföra min föregående traktor, en gammal Boxer, den tog inte många liter i timmen jämfört med min nuvarande Valmet - tycker man numera får tanka titt som tätt ändå är tanken mångdubbelt större.
Valmeten tar säkert dubbelt så mycket bränsle för samma arbete som Boxern utförde, dessutom under samma tid.
Ägde en gång i tiden en Opel Rekord Berlina (väldigt kort tid).
Hur lugnt jag än körde gick det åt minst 1 liter/mil, kopplade man till ett släp blev förbrukningen nästan det dubbla.
Visserligen en automatare men ändå.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

toker72  
#761667
Erre skrev:Är väl typ samma som när vissa tillverkare anger Hk i motorn. En del anger det utan generator, ac kompressor och servo inkopplad.

Är det nått som förekommer i dag var väl på 60-70 talet man angav lite olika uppgifter ofta beroende på vilket land bilen kom från.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

jannee  
#761677 Skillnaden var att SAE mättes med enbart motorn i testbänken medan DIN tog med hjälpaggregat som generator, vattenpump, ljuddämpare och luftfilter.
I dag anges oftast effekten i kW, gammalmodiga Sverige föredrar dock hk.
Dagens kW eller HK liknar i mångt och mycket DIN.
För att krångla till det riktigt har vi också whp = den kraft som drivhjulen ger.
Den är oftast 10 till 15% lägre än DIn

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Erre  
#761679
toker72 skrev:
Erre skrev:Är väl typ samma som när vissa tillverkare anger Hk i motorn. En del anger det utan generator, ac kompressor och servo inkopplad.

Är det nått som förekommer i dag var väl på 60-70 talet man angav lite olika uppgifter ofta beroende på vilket land bilen kom från.

Idag är jag inte riktigt säker på hur det är.
Men har för mig att det är ett par märken som gör lite annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

totte  
#761682 Jag hade i tio år en SAAB 900 GL, '83. Klassiska 2 l-motorn, enkel förgasare, brytartändning. Minns inte siffrorna för vikt och hk men det var en ganska tung bil. Den körde jag regelmässigt i blandad körning på 0,8. Långresor kunde man komma ner strax över 0,7. Service klarade jag själv, men om man anlitade en hygglig verkstad så blev det inga hisnande kostnader för det. Reparationer var det vanliga, kärvande bromsok, usla avgassystem som måste bytas rätt ofta och mot slutet når hjullager.

Så, kanske om man bara ser till förbrukningen på vissa snåla bilar så är det historiskt billigt. Jag har inte granskat siffrorna så jag kan varken hålla med eller säga emot. Om man däremot ser till allt annat så verkar det vara historiskt dyrt att ha bil.

Nå bara en åsikt, jag racklar själv omkring i en 19 år gammal Peugeot 307. Den drar väl sådär 0,7. Har just investerat runt femtusen i reparationer, inte så mycket mindre än vad det kostar att privatleasa en hygglig vagn en månad. Så har jag en Citroën Xantia, 99. Bra att ha om jag skall vara iväg några dar så inte hustrun blir utan fordon. Bra att ha när Peggan fått bromshaveri och stått stilla ett par veckor.

Bara ett annat perspektiv på det här med bilkostnader. Vi är rätt många i den här sitsen, finns helt enkelt inte ekonomi att hantera kostnaderna för ett nyare fordon. Vill man då vara någorlunda säker på att ha transport så får man försöka hålla sig med två hyggligt billiga gamla vrak.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Tralsmo  
#761684 Ja kollade på några av mina regbevis.

Dom moderna (2000tal) står det i kw och eg efter, va nu det betyder.

Kollade ochså på min gammla mf 35. Ett gammalt regbevis från gissningsvis slutet 90 tal.Där står det 29 kw och sae.

Har ochså en Saab veteran från 75 där står det 87kw din.

Som Janne säger så vadet skillnad på va som va monterat på motorn när man mätade = sae eller din.
Din är ju ärligare.


Om det står i hkr eller kw ä samma sak. Skillnaden är, 1hkr = 0.736 w.
Ovanstående resonemang mäts ju på utg axel på motor.

Whp är väl kraften som är på hjulen.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

hlb  
#761692 Detta är en annan billig bil att köra. 0.8 l/mil, skatt 1800, försäkring 2000, bes 650:-, allt per år.
Rep: 4 däck 6 000:- ett bromsrör 1000:- Fasan i kylare 2 000:-, allt på 25 år. Vädeminskning totalt på 25 år: 0 :-.
Synd bara att den är obra när det regnar.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Tralsmo  
#761693 Såg att totte kommenterat ochså.

Har själv kört Saab från mitten 70 till slutet 90.
Bara äldre 99 å 900og.
Bra bilar å förbrukning stämmer me Totte.
Enkla å skruva me lite underliga lösningar på en del saker men inget som va problem.

Själv har ja bara bil i verksamheten å där e de ju långtifrån den största kostnaden.
Sambon har bil som körs privat.

Har själv en vw transport 2015. Långa modell med extra lastkapacitet och sidodörr på bägge sidor.
Passar mig perfekt.
Maken till shitbilar får man leta efter.
Motor (184hk) dricker 1 liter olja på 40 mil. Nu har dieselpartikelfiltret täppt sej.
Ja fick akutköpa en bil av en kompis häromveckan. Förmodligen får ja själv fixa till den.
Hur ja nu ska hinna de.
Köpa en ny eller nyare ä ju helt uteslutet.
Kollade på en ny eldriven men me den battetikapaciteten ä det ju långt utanför acceptabelt.
Motorbyte å dieselpartikelfilter lär ju kosta 150 papp lågt räknat.

Det här är väl inget normalt men nyare bilar ska man nog undvika om det går.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

JOG1965  
#761698 Åker VW Transporter 2019 (både jobb och privat , 150hk 4wd 8600mil aldrig behövt fylla olja mellan sevice intervaller och inget gjort förutom sevice.Är en manuell där bussningar för växel länkage börjar vara dax för byte.
Vet att tidgare motorgenerationer tagit mkt olja

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Tralsmo  
#761699 På min byttes motorn på garantin strax innan 8000mil.
Nu har bilen gått exact 24000mil.
16000mil på denna motorn då.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Camaro1969  
#761735 det blev väldigt tyst från trådskaparen, även i denna tråden :)

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Fredrik Reuter  
#761745 Tja, om du tycker det så kan du ha missuppfattat upplägget Camaro.

Jag lade upp tråden för att få igång en intressant diskussion, jag "disputerar" inte i den. Kanske missar halvproffs det också då han nämner mig. Men det är helt ok, det är sådant jag med glädje tar för en bra diskussion.

Tillbaks till ämnet så finns en del intressant från EPA i USA här: https://www.epa.gov/automotive-trends/h ... nds-report

Jag har inte satt in mig i rapporten fullt ut men den kan stödja den svenska artikeln som hela tråden började med. 2020 hade USA en "rekordlåg" verklig snittförbrukning på 1,1 liter milen. 1975 var samma siffra 2,3 liter milen.

Saker som man verkar lyfta fram som anledningar till bränsleeffektiviteten är; bättre däck, bättre aerodynamik på bilen, elservo till styrningen, anpassningsbar luftfjädring, variabel displacement (VVT, VTEC, FSI), CVT växellåda alt automatväxellådor med upp till 10 steg, Start/Stop-teknik samt lättare material i konstruktionen.

Rätt eller fel låter jag som sagt vara osagt, däremot är det intressant som diskussionsämne.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

T Landström  
#761750 Kanske ligger något i det som Fredrik länkar till i trådstartaren...

Men tittar man på reseersättning och reseavdrag så har det väl blivit dyrare att ta sig till jobbet...iaf för mig...
Just nu så täcker inte reseersättning inte ens drivmedelskostnaden...och den ska väl täcka lite mer än det...

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

axwell  
#761758
T Landström skrev:Men tittar man på reseersättning och reseavdrag så har det väl blivit dyrare att ta sig till jobbet...iaf för mig...
Just nu så täcker inte reseersättning inte ens drivmedelskostnaden...och den ska väl täcka lite mer än det...


Reseersättningen har aldrig, under mitt arbetsliv, motsvarat den verkliga kostnaden.
Säg att milersättningen skulle vara 18 kr/mil, det sänker din beskattningsbara inkomst med 18 kr/mil.
Det betyder att du betalar 18 kr*30%=6 kr mindre i skatt.
Så var det när jag hade bilersättning för resor bostad/arbetsplats, är rädd för att det inte är ändrat.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

jannee  
#761759 Man måste nog analysera del för del.
Aerodynamiken är idag betydligt bättre - spar bränsle.
Motorerna betydligt mer energieffektiva, inget tal om annat - spar bränsle
Växellådorna, ja hela transmissionen är bättre - spar bränsle.
Bilarna är betydligt tyngre - ökar bränslekonsumtionen
Mycket lull lull (ac, elhissar, ja stor elförbrukning) - ökar bränsleförbrukningen.
Däcken, betydligt bättre grepp, men rullar betydligt tyngre och dålig hållbarhet - där har du fortfarande mycket bränsle att spara.
Minns NI/DU Michelin X
Start stop kostar mer än det smakar, visst du kanske kan spara in några droppar men smällen kommer när du ska byta startmotor :((
Vi ska sedan inte titta på siffror från USA för de är säkert rätta men ändå helt missvisande.
Från att kört runt med plåtschabrak på 2 -2,5 ton har de nämligen övergått till japanska medelklassbilar på 1500 kg.
Från V6 - V8 (sugmotorer) till raka fyror med turbo.
Lite off
Audi har en V6 diesel men även en rak 4 diesel, samma hk men V6 drar ändå styvt 1 dl mer/mil.
Hur som helst är det ändå inte själva bränslekostnaden som är det värsta utan servicen och eller reparationerna för att inte säga bilbytet.
Gör du inte servicen gäller inte garantin, i alla fall inte hos KIA.
Det djävliga är att man kan köpa reservdelar/servicedelar för under halva priset mot vad bilverkstaden fakturerar - gäller originaldelar eller bättre..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).