Bilar

Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

124 inlägg 16215 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Vedproducent  
#761559 Man kan i alla fall utläsa att totala drivmedelsförbrukningen inte alls minskar utan är ganska konstant senaste 10 åren. Sen om det körs mer eller mindre kan man inte utläsa. Men med en 50 procentig minskning av bilarnas förbrukning skulle totala drivmedelsförbrukningen självklart också minska. Så jag länkar in det här för den som vill fördjupa sig i ämnet.
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Fold ... eId=203063

Isuzu bilar för hårt arbete
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Camaro1969 skrev:
exakt så

en beställd rapport för att visa på något man önskar visa

Kan du belägga detta med bevis?

Vedproducent skrev:Man kan i alla fall utläsa att totala drivmedelsförbrukningen inte alls minskar utan är ganska konstant senaste 10 åren. Sen om det körs mer eller mindre kan man inte utläsa. Men med en 50 procentig minskning av bilarnas förbrukning skulle totala drivmedelsförbrukningen självklart också minska. Så jag länkar in det här för den som vill fördjupa sig i ämnet.

På 20 år har bara personbilsflottan ökat med 25 % i Sverige. Från 4 till 5 miljoner bilar. Ref: https://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/? ... e,,0,0,0,1

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#761563 Absolut så är det fler bilar och befolkningsmängden har växt. Sen tror jag det är få hushåll som kör dubbelt så mycket bil för att man av praktiska skäl valt att ha 2 bilar. Jag skrev också att det inte går att läsa ut hur mycket trafiken ökat eller minskat. Men med påståendet 50 procents minskning skulle ju trafiken dubblat sig med samma totala drivmedelsförbrukning. Det kan vi nog vara överens om att den inte gjort.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#761565 Här kan man läsa ut totala körsträckan historiskt. En ökning men inte alls så stor som bränsleeffektiviseringen gör gällande.

https://www.transportfakta.se/overgripande

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Fredrik Reuter skrev:
Camaro1969 skrev:
exakt så

en beställd rapport för att visa på något man önskar visa

Kan du belägga detta med bevis?

Vedproducent skrev:Man kan i alla fall utläsa att totala drivmedelsförbrukningen inte alls minskar utan är ganska konstant senaste 10 åren. Sen om det körs mer eller mindre kan man inte utläsa. Men med en 50 procentig minskning av bilarnas förbrukning skulle totala drivmedelsförbrukningen självklart också minska. Så jag länkar in det här för den som vill fördjupa sig i ämnet.

På 20 år har bara personbilsflottan ökat med 25 % i Sverige. Från 4 till 5 miljoner bilar. Ref: https://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/? ... e,,0,0,0,1

rätt uppenbart, rädda S mp rullar ständigt på

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#761614 2014 testades 135 olika bilmodeller bränsleförbrukning i verklig körning och jämfördes med eu:s körcykel. Resultatet är helt skrämmande att biltillverkarna kan få lov att lura sina kunder på detta sätt. Det är rent löjeväckande att läsa såna här hittepåsiffror som biltillverkarna anger och som saknar all verklig förankring i verklig körning.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... en-180315/

Användarvisningsbild

Erre  
#761616 Är väl typ samma som när vissa tillverkare anger Hk i motorn. En del anger det utan generator, ac kompressor och servo inkopplad.

Användarvisningsbild

totte  
#761617 Och räckvidden på elbilar icke att förglömma.

r93  
Vedproducent skrev:Absolut så är det fler bilar och befolkningsmängden har växt. Sen tror jag det är få hushåll som kör dubbelt så mycket bil för att man av praktiska skäl valt att ha 2 bilar. Jag skrev också att det inte går att läsa ut hur mycket trafiken ökat eller minskat. Men med påståendet 50 procents minskning skulle ju trafiken dubblat sig med samma totala drivmedelsförbrukning. Det kan vi nog vara överens om att den inte gjort.

Jag håller med fullständigt!

När jag själv var barn så åkte familjen på många utflykter när det tex var dåligt väder ”bara för att det var kul”

Det är otänkbart idag, kostnaden för bilarna är med råge den dyraste posten!

Maten är på god väg uppåt, men potatisen växer bra ser det ut som & ammunition finns till höstens jakt.

Vi på landet kör nog troligtvis som våra föräldrar, kanske något mindre, men jämför man med mina vänner i stan som numera kör alla ungar till alla aktiviteter så kör dom bra mycket mer nu än för 10 år sedan.

Där ungarna förut cyklade går inte längre på grund av rånrisken, eller bara risken att råka ut för något.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#761644 Jag håller med alla utom Fredrik. En gång kollade jag förbrukningen på min Amazon vid körning till Mantorp t.o.r och landade på ca 0.8.
Min bensinPassat drar ca 0,9 vid långkörning.
Skiljer över 40år på modellerna. Saab v4 med frihjul drog ca 0,6 långkörning.
Dock skulle jag inte vilja ha sådana bilar igen förutom av nostalgiskäl.
Kompisens Audi A6 gick vevaxeln av på, 2016 årsmodell 16000 mil. Motorbyte och 120000kr fattigare med en beg motor som han inte vet hur länge den håller med sin dåliga kamkedjespännaranordning.
Troligtvis hade dom tur med bilarna i den teoretiska faktan om bilkostnader. 😢

Vi har en XC60 med D4 motorn som rullat 7000mil. Åkte nästan 400 mil i Norrland ifjol och hälsade på Slurfi och Kse bla. Trevliga pojkar! Iaf så drog den 0.8- 0.9.
Mercan jag har drar lite mindre men inte är det några 50% mindre förbrukning mot förr.
Dock är bilarna mycket tyngre och med Ac ständigt inkopplad.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
halvproffs skrev:Jag håller med alla utom Fredrik. En gång kollade jag förbrukningen på min Amazon vid körning till Mantorp t.o.r och landade på ca 0.8.
Min bensinPassat drar ca 0,9 vid långkörning.
Skiljer över 40år på modellerna. Saab v4 med frihjul drog ca 0,6 långkörning.
Dock skulle jag inte vilja ha sådana bilar igen förutom av nostalgiskäl.
Kompisens Audi A6 gick vevaxeln av på, 2016 årsmodell 16000 mil. Motorbyte och 120000kr fattigare med en beg motor som han inte vet hur länge den håller med sin dåliga kamkedjespännaranordning.
Troligtvis hade dom tur med bilarna i den teoretiska faktan om bilkostnader. 😢

Vi har en XC60 med D4 motorn som rullat 7000mil. Åkte nästan 400 mil i Norrland ifjol och hälsade på Slurfi och Kse bla. Trevliga pojkar! Iaf så drog den 0.8- 0.9.
Mercan jag har drar lite mindre men inte är det några 50% mindre förbrukning mot förr.
Dock är bilarna mycket tyngre och med Ac ständigt inkopplad.

kul att se dig här halvproffs! (inte just i denna tråden kanske men på forumet :D )

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#761651 kan lägga till att år 2000 körde jag en dieselmerca som drog 0,6 snitt

nu har jag en v50 diesel som drar 0,5 det är inte 50% lägre trots en betydligt mindre och lättare bil

för att få ihop den här historien började man att räkna om bränslepris och löneutveckling.. sedan kom man fram till att om vi säger att bilarna drar 50% mindre nu så går hela historien ihop :D

r93  
#761655 Helt enig!!

Kollade upp golfarna, en golfetta vägde 750kg
En golffyra 1250kg

Motorerna har givetvis blivit effektivare, men ac, vikt och elektronik drar soppa!

jannee  
#761656 En bekant till oss har en Volvo D 5, kör dagligen Långasjö - Karlskrona, t.o.r. 6 mil och gjort så sedan bilen var ny.
Hon har en snittförbrukning på 0,61 liter/mil.
Frugan körde dock betydligt längre resor och Audin drog mindre, hon klarade sig på 0.43/mil.
Dock "lika" stor motor när det gäller hk men även vikt på bilen.
Körsätt men även längden på resorna har säkert en stor betydelse.
Självklart har även bilmodellen/märket en betydelse.
Audi, Mercedes av senare modeller är bränslesnåla gentemot vissa andra konkurrenter.
Exempelvis gick Golfdieseln (den gamla 1,5 liters modellen) på styvt 0,3 liter/mil, tror inte den senaste går lika billigt.
Vad kostade dieseln på 80 talet????

Användarvisningsbild

svampbob  
#761665 Janne 0,3?
Var det någon som tjuvtankade åt dig.

När jag skulle köpa min första bil så var jag och tittade på en Audi 100 och när det då berättade säljaren att dom hade en i byn som ständigt sprang omkring och skröt om hur lite hans Japanare drog. Grannarna kom på att turas om att tjuvtankade Japanen på nätterna och förbrukningen blev häpnadsväckande låg och ägaren ännu mera extatisk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).