fre 08 jul 2022, 08:52#763273
Fredrik Reuter skrev:
Nej, jag återgav vad som stod i nyheten om rapporten och såg det hela som ett bra diskussionsunderlag på Skogsforum.
En personlig reflektion i detta är att jag har en dieselbil som till jag för något år sedan körde på HVO. Nu håller inte det ekonomiskt och jag kör den vanliga dieseln.
Allt verkar dock peka mot att nästa bil blir en elbil. När är dock oklart, nu går de inte att få tag på och jag tycker de har liiite dålig räckvidd ännu. Troligtvis är det dock vägen att gå, vare sig man vill eller inte, det är ju bara 7,5 år kvar tills Volvo PV bara säljer 100 % elbilar. https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... enast-2030
Då missförstod jag ditt inlägg, och ber om ursäkt.
Jag sitter i ungefär samma sits, tog lån och köpte en snål miljödiesel, lönade sej då, den ökade lånekostnaden lägre milkostnad gav till och med något lägre månadskostnad än innan.
Nu gör det inte det längre och lånet är kvar något år till, så den kommer jag inte gå på igen.

Frågan är väl bara när och vad det kommer för avgift att köra elbil, om det är en KM-skatt eller hur man tänkt.
Jag vet att denna artikel är låst men intressant tag av ett Företag att främja elbilsköpandet.
https://www.op.se/2022-07-07/efter-hoga ... affa-elbilI Korthet så erbjuder Trangia sina antällda 2000kr/mån högre lön om de köper elbil istället.
3st av 88 har nappat och man ska även ordna så de kan ladda sina bilar på arbetet.
https://sverigesradio.se/artikel/trangi ... -kor-elbil (Olåst)