Bilar

Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

124 inlägg 20830 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Badbollen  
#763118
Hema skrev:
Lennart A skrev:En elbil har ca 3 gånger högre verkningsgrad än motsvarande dieselbil. Vår el bil drar ca 0,16 l/mil om man räknar om elenergin till diesel. Utveckla gärna din åsikt om solceller. Jag har inte hört den åsikten tidigare. Jag håller med om att bilar med fllera hundra hk inte behövs. Det gäller både elbilar och ICE bilar. Det kommer säkert att komma mindre och förnuftigare elbilar så småningom. Titta t.ex. på Tyska Sonos Sion som skall byggas av Valmet i Finland.

Nu är jag slö, så googla. Men solceller består av farliga tungmetaller och det finns ingen idag lösning på hur de ska återvinnas, när de skrotas.


Jo, det finns möjlighet att återvinna (jag googlade 😎 ) Dessutom är livslängden på solceller mycket lång.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Hema  
#763120
Badbollen skrev:
Hema skrev:
Lennart A skrev:En elbil har ca 3 gånger högre verkningsgrad än motsvarande dieselbil. Vår el bil drar ca 0,16 l/mil om man räknar om elenergin till diesel. Utveckla gärna din åsikt om solceller. Jag har inte hört den åsikten tidigare. Jag håller med om att bilar med fllera hundra hk inte behövs. Det gäller både elbilar och ICE bilar. Det kommer säkert att komma mindre och förnuftigare elbilar så småningom. Titta t.ex. på Tyska Sonos Sion som skall byggas av Valmet i Finland.

Nu är jag slö, så googla. Men solceller består av farliga tungmetaller och det finns ingen idag lösning på hur de ska återvinnas, när de skrotas.


Jo, det finns möjlighet att återvinna (jag googlade 😎 ) Dessutom är livslängden på solceller mycket lång.

O allt brinner, bara det äf tillräckligt varmt.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

svampbob  
#763125
Hema skrev:
Lennart A skrev:En elbil har ca 3 gånger högre verkningsgrad än motsvarande dieselbil. Vår el bil drar ca 0,16 l/mil om man räknar om elenergin till diesel. Utveckla gärna din åsikt om solceller. Jag har inte hört den åsikten tidigare. Jag håller med om att bilar med fllera hundra hk inte behövs. Det gäller både elbilar och ICE bilar. Det kommer säkert att komma mindre och förnuftigare elbilar så småningom. Titta t.ex. på Tyska Sonos Sion som skall byggas av Valmet i Finland.

Nu är jag slö, så googla. Men solceller består av farliga tungmetaller och det finns ingen idag lösning på hur de ska återvinnas, när de skrotas.


Jo, det finns möjlighet att återvinna (jag googlade 😎 ) Dessutom är livslängden på solceller mycket lång.[/quote]
O allt brinner, bara det äf tillräckligt varmt.[/quote]


Många procent blir det ja cirka 120 i verkningsgrad för en elbil enligt vår nya batteri profet 🤣 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Ewol  
#763273
Fredrik Reuter skrev:
Nej, jag återgav vad som stod i nyheten om rapporten och såg det hela som ett bra diskussionsunderlag på Skogsforum.
En personlig reflektion i detta är att jag har en dieselbil som till jag för något år sedan körde på HVO. Nu håller inte det ekonomiskt och jag kör den vanliga dieseln.

Allt verkar dock peka mot att nästa bil blir en elbil. När är dock oklart, nu går de inte att få tag på och jag tycker de har liiite dålig räckvidd ännu. Troligtvis är det dock vägen att gå, vare sig man vill eller inte, det är ju bara 7,5 år kvar tills Volvo PV bara säljer 100 % elbilar. https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... enast-2030


Då missförstod jag ditt inlägg, och ber om ursäkt.

Jag sitter i ungefär samma sits, tog lån och köpte en snål miljödiesel, lönade sej då, den ökade lånekostnaden lägre milkostnad gav till och med något lägre månadskostnad än innan.
Nu gör det inte det längre och lånet är kvar något år till, så den kommer jag inte gå på igen. :D
Frågan är väl bara när och vad det kommer för avgift att köra elbil, om det är en KM-skatt eller hur man tänkt.

Jag vet att denna artikel är låst men intressant tag av ett Företag att främja elbilsköpandet.
https://www.op.se/2022-07-07/efter-hoga ... affa-elbil

I Korthet så erbjuder Trangia sina antällda 2000kr/mån högre lön om de köper elbil istället.
3st av 88 har nappat och man ska även ordna så de kan ladda sina bilar på arbetet.

https://sverigesradio.se/artikel/trangi ... -kor-elbil (Olåst)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).