Bilar

Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

124 inlägg 20853 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Fredrik Reuter  
#763031
Ewol skrev:
anersimyra skrev:Aha, är Fredrik en av författarna till rapporten..😉


Touché :D

Nä icke, men inlägget ger intryck av att hålla med forskarnas påstående.


Nej, jag återgav vad som stod i nyheten om rapporten och såg det hela som ett bra diskussionsunderlag på Skogsforum.
En personlig reflektion i detta är att jag har en dieselbil som till jag för något år sedan körde på HVO. Nu håller inte det ekonomiskt och jag kör den vanliga dieseln.

Allt verkar dock peka mot att nästa bil blir en elbil. När är dock oklart, nu går de inte att få tag på och jag tycker de har liiite dålig räckvidd ännu. Troligtvis är det dock vägen att gå, vare sig man vill eller inte, det är ju bara 7,5 år kvar tills Volvo PV bara säljer 100 % elbilar. https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... enast-2030

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

toker72  
#763042 Skulle gärna haft elbil men finns i dag ingen som fixar släp på en fjällresa med bra resultat och sen är nog priset lite väl högt på elbil eller på helt ny bil som det blir i det fallet eftersom beg med de kriterier jag har absolut inte finns. Är imponerad av hur man lyckats sälja in elbilar i Sverige som nånting lite finare. Det är mestadels personer med rätt hyffsad inkomst som köpt elbil och dom har alltså köpt en bil med en hel del begränsningar i tex räckvidd som på längre turer styr vart man tex stannar och fikar på grund av att man måste ladda och då handlar det ändå om personer med troligtvis hyffsat gott om slantar så dom kunde tanka bensin om dom velat. Jag som inte har fullt lika gott om slantar tycker fortande begränsningarna är för stora så kommer inte köpa elbil om inte diesel priset höjs allt för mycket då blir man ju tvingad leva med begränsningarna men däremot en laddhybrid skulle passa mig bra då fixar den större delen av mina resor på el och jag kan fortfarande fixa en långresa utan att behöva stanna på mcdonalds och fika/ladda och fixar även en fjällresa med släpvagn.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

r93  
#763048
toker72 skrev:Är imponerad av hur man lyckats sälja in elbilar i Sverige som nånting lite finare. Det är mestadels personer med rätt hyffsad inkomst som köpt elbil och dom har alltså köpt en bil med en hel del begränsningar i tex räckvidd som på längre turer styr vart man tex stannar och fikar på grund av att man måste ladda och då handlar det ändå om personer med troligtvis hyffsat gott om slantar.


Det är ett fantastiskt jobb som har gjorts!

Du signalerar att du har gott om pengar, samtidigt som du signalerar att du är en bra människa som räddar planeten.

Allt för att skuldbelägga den mindre rika del av befolkningen!

Har du inte råd att köpa elbil?

Då är du inte bara fattig, du är en dålig människa som dödar planeten med!

Angående Volvo, då blir det inga polisbilar eller ambulanser av volvomodell om sju år.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763051 Elbilarna kommer att slå igenom när det finns laddmöjligheter precis överallt där det finns framdragen el. Ingen behöver tjata om räckvidd och batterierna kan bli mindre och bilen både lättare och billigare.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

toker72  
#763054 Dom har redan slagit igenom skulle jag vilja påstå.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Fredrik Reuter  
#763056
r93 skrev:Angående Volvo, då blir det inga polisbilar eller ambulanser av volvomodell om sju år.


Eller också kommer el funka bra även för detta ändamål? Eller vätgas?

Här är en lista över de flesta biltillverkares planer fram till 2050 (då typ allt ska vara elektrifierat).

https://www.forbes.com/wheels/news/automaker-ev-plans/

M.a.p elbilar, är Ford F 150 Lightning ändå inte lite häftig? Kommer med en laddstation för hemmet som gör att bilen kan försörja huset med el vid strömavbrott. Med min elförbrukning så hade jag kunnat haft elförsörjning i nästan en vecka via en F 150.

Den verkar dock inte komma till Sverige då importören Hedin Bil anser att den blir för tung då den kräver C-körkort.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

anersimyra  
#763057
Ewol skrev:
anersimyra skrev:Aha, är Fredrik en av författarna till rapporten..😉


Touché :D

Nä icke, men inlägget ger intryck av att hålla med forskarnas påstående.

Jag ska be sambon att plocka fram uppgifter om rapporten eventuellt är granskad och publicerad i något vetenskapligt sammanhang..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

r93  
#763059
Fredrik Reuter skrev:
r93 skrev:Angående Volvo, då blir det inga polisbilar eller ambulanser av volvomodell om sju år.


Eller också kommer el funka bra även för detta ändamål? Eller vätgas?

Här är en lista över de flesta biltillverkares planer fram till 2050 (då typ allt ska vara elektrifierat).

https://www.forbes.com/wheels/news/automaker-ev-plans/

M.a.p elbilar, är Ford F 150 Lightning ändå inte lite häftig? Kommer med en laddstation för hemmet som gör att bilen kan försörja huset med el vid strömavbrott. Med min elförbrukning så hade jag kunnat haft elförsörjning i nästan en vecka via en F 150.

Den verkar dock inte komma till Sverige då importören Hedin Bil anser att den blir för tung då den kräver C-körkort.



Forden ser riktigt bra ut!

Men även om den är tung så efter tull och moms så blir den galet dyr?

Starting price 39’000 dollar

Blir i sverige tullad och momsad runt 800k ?

Vätgas trodde jag på för ett par år sedan, men ju mer man läser om det…. Nä, det tror jag inte på längre.

Så kallat E-bränsle har jag inte fördjupat mig i, men det verkar intressant.

Att alla ska köra batteri, finns inte stamnät till det!

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

jannee  
#763072 Lennart A, är det samma person som tidigare gick under beteckning Zalman?
Ingen säger ingen ska försöka inbilla mig att något blir billigare, i alla fall inte bilar.
Snart säger väldigt snart, ska ALLA som laddar sina elbilar hemma få vara med om att betala drivmedelsskatt, tro inget annat.
Just nu är det sant att personer med god ekonomi kan dra nytta av elbilssubventionerna som delges de väl besuttna.
Det är vi låginkomsttagare som ska stå för kakan, så har det visserligen också alltid varit.
Sanningen är den att staten gynnar de som de vill gynna på bekostnad av oss andra.
Den dagen inget fossilt bränsle eller fossildrivna bilar finns att tillgå kommer det kosta skjortan att köra elbil.
Lennart A, vad ger du i försäkring för din Tesla?

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

tallen100  
#763077 Slantarna ska in på något vis, de som inbillar sej att det kommer vara billigare att köra elbil när nog många kör elbil, är ute och cyklar rejält.
Lär ni er aldrig någonting? 🤔 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

toker72  
#763087 Nog tror jag det är billigare att köra elbil även när många kör elbil jämfört med diesel eller bensinbil och det är väl det som är alternativet.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Tralsmo  
#763089 En sak ska man ha klart för sig.
Diesel å bensin kommer att tillhandahållas i många år än.
Gammla bilar kommer ochså å finnas.
Tror nog ej att så många av dom äldre hamnar på skroten.
Man får nog konvertera sej tillbaka i tiden när det bara är el som kommer att beskattas.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Hema  
#763094
Lennart A skrev:En elbil har ca 3 gånger högre verkningsgrad än motsvarande dieselbil. Vår el bil drar ca 0,16 l/mil om man räknar om elenergin till diesel. Utveckla gärna din åsikt om solceller. Jag har inte hört den åsikten tidigare. Jag håller med om att bilar med fllera hundra hk inte behövs. Det gäller både elbilar och ICE bilar. Det kommer säkert att komma mindre och förnuftigare elbilar så småningom. Titta t.ex. på Tyska Sonos Sion som skall byggas av Valmet i Finland.

Nu är jag slö, så googla. Men solceller består av farliga tungmetaller och det finns ingen idag lösning på hur de ska återvinnas, när de skrotas.

Avatar Fallback

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

Hema  
#763095

Tycker denna är intressant.

Användarvisningsbild

Re: Högt dieselpris men ändå billigt historiskt att köra bil

svampbob  
#763108 Vi kan vara överens om att det är extremt mycket billigare att köra en ICE bil än en batteribil. Räknar man in skatter och subventioner så blir det jämnare.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).