Bilar

Är startmotorn död?

9 inlägg 3475 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är startmotorn död?

Jonsered lr12  
#745320 Tjenare, skulle ut och köra min King CAB 2001, men när jag skulle starta den så gick inte startmotorn runt utan det klickade bara, laddade batteriet så det var fulladdat och försökte igen men hände samma sak, testade sedan att ta en blocknyckel mellan två skruvar på solenoiden vilket gav gnistor när jag körde blocknyckeln så den nuddade båda samtidigt, är det startmotorn som är sönder eller annat fel, tacksam för tips



   TS
Användarvisningsbild

Re: Är start motorn död?

totte  
#745334 Kolla först anslutningarna, särskilt jorden från batteriet.

Användarvisningsbild

Re: Är start motorn död?

Jonsered lr12  
#745337 Eftersom de klickar när jag vrider på nykeln så tänkte jag också först att de va något sånt, men el är inte min grej så tänkte att om man "tjuvkopplar" startmotorn så kanske inte de behövs jord men de kanske behövs?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är start motorn död?

JohannesG  
#745365 Jord behövs alltid.

Klickade solenoiden när du använde blocknyckeln? Tänker så att du tog rätt skruvar.

Användarvisningsbild

Re: Är start motorn död?

Jonsered lr12  
#745370 Tänkte inte på om de klickade från solenoiden, men kom gnistor från ena skruven, tog dom skruvarna som sitter jämnt intill solenoiden lite svårt att se men dom kanske satt på den till och med

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är startmotorn död?

JohannesG  
#745371 Du ska inte kortsluta de två stora skruvarna, då brukar det bara bli en rejäl kortslutning. Brukar vara den ena stora och en mindre på solenoiden.

Användarvisningsbild

Re: Är start motorn död?

totte  
#745390
Jonsered lr12 skrev:Eftersom de klickar när jag vrider på nykeln så tänkte jag också först att de va något sånt, men el är inte min grej så tänkte att om man "tjuvkopplar" startmotorn så kanske inte de behövs jord men de kanske behövs?

Är anslutningarna dåliga orkar den inte dra även om det klickar. Kolla detta ordentligt först innan du börjar dona med startmotorn. Mät batterispänningen också, batteriet kan ju ha givit upp.

Avatar Fallback

Re: Är startmotorn död?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745446 Eller så har motorn satt sig. Mindre troligt, men har hänt mig.

Användarvisningsbild

Re: Är startmotorn död?

Kse  
#745593 Av dom erfarenheter jag har av Kingcab tror jag att du åker på att byta startmotor.
Men visst är det värt att kolla anslutningar och mäta upp att du får full spänning till startmotorn först.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).