Bilar

Elbil med drag?

72 inlägg 14353 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Arvid0  
#744919 Kravet att bli koldioxidneutrala kommer kvarstå oavsett vilka som får makten. Att tro att fossilbilar kommer bli billigare när de nu ändå fasas ut känns inte rimligt.

Energi kommer knappast bli billigare så det man kan göra är att se till att få bästa verkningsgraden.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

Hema  
#744935
Arvid0 skrev:Kravet att bli koldioxidneutrala kommer kvarstå oavsett vilka som får makten. Att tro att fossilbilar kommer bli billigare när de nu ändå fasas ut känns inte rimligt.

Energi kommer knappast bli billigare så det man kan göra är att se till att få bästa verkningsgraden.

De har ett väldigt bra andrahandsvärde efter 3år iaf. Samt att utbudet på elbilar med drag och i kombi-utförande, lyser typ med sin frånvaro.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

tallen100  
#744940 Det är lika med allt nytt, billigt billigt🤑
Men bara tillräckligt många har gått på det och börjar åka batteribil så kommer det att bli lika dyrt det med, slantarna ska dom ha in. 🤓
Satsa på en bil som är tre år och färdig med malus bonus , som har en vettig bränsleförbrukning i stället.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

hallingland  
#746152 Har en WV Id4 gtx, får dra 1200. Räckvidd enligt wltp är 48 mil. I 5 grader och vinterhjul blir det 38-40. Misstänker att jag kommer 10-20 max med 1200 därbak...

/G

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#746157 Nu har jag ingen egen erfarenhet att dra släp med elbil men man brukar säga ungefär halva räckvidden.
Som jämförelse är det nog ungefär som en bensinbil. När jag drar 2000 kg med min Subaru 3 liters bensin 245 hk vill den ha cirka 1,8 liter/ mil. Sen har jag en Ford Ranger Wildtrak diesel 213 hk. Där drar jag 3500 kg och motsvarande 1,2 liter milen. Så en diesel med släp kräver klart mindre bränsle. Bensin och el är nog ganska jämförbart.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... d-husvagn/

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

jannee  
#746165 Släpets utseende men även bruttovikt spelar väldigt stor roll.
Frugans Audi tar i snitt under 4,5 l/mil.
Med husvagnen (en boggi) efter tar den över 1 l/mil.
Med en vanlig släpkärra och totalvikt runt 1 ton går den på 0,7 l/mil.
Vikten spelar roll men luftmotståndet är betydligt mer avgörande.

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746185
jannee skrev:Släpets utseende men även bruttovikt spelar väldigt stor roll.
Frugans Audi tar i snitt under 4,5 l/mil.
Med husvagnen (en boggi) efter tar den över 1 l/mil.
Med en vanlig släpkärra och totalvikt runt 1 ton går den på 0,7 l/mil.
Vikten spelar roll men luftmotståndet är betydligt mer avgörande.

Du menar väl 0,45l/milen ?
Märker att sambon hästfinka är som att köra med en bromsskärm efter bilen 😉

Avatar Fallback

Re: Elbil med drag?

jannee  
#746195 Ursäkta mitt slarviga skrivfel 0,45 l/mil diesel. :oops:
Dessutom har farten en väldigt stor betydelse när man drar ett skrymmande släp.
Kör man på mindre vägar och lugnt, kanske 50 till 60 km/tim är bränsleförbrukningen ganska ok, men 80 till 85 km/tim blir det bara en virvel i tanken.

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Traktorkusk  
#746199 Vi hade en Tesla model x P100 tidigare i familjen. Tror den skulle ta sig kring 60mil enligt spec.

Helt slut ström efter 12mil med släp, visserligen på vintern och med ca 1500kg på kroken men ändå för dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#746250
jannee skrev:Ursäkta mitt slarviga skrivfel 0,45 l/mil diesel. :oops:
Dessutom har farten en väldigt stor betydelse när man drar ett skrymmande släp.
Kör man på mindre vägar och lugnt, kanske 50 till 60 km/tim är bränsleförbrukningen ganska ok, men 80 till 85 km/tim blir det bara en virvel i tanken.

Så är det. Kör jag i 80-82 km/h med fullt vedlass lite drygt 3,5 ton och sen lastar av och sen kör tom i 87-88 km/h så är det samma förbrukning. Så den lilla fartökningen drar lika mycket som att ha 2,7 ton ved på släpet.

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Vedproducent  
#746298
Traktorkusk skrev:Vi hade en Tesla model x P100 tidigare i familjen. Tror den skulle ta sig kring 60mil enligt spec.

Helt slut ström efter 12mil med släp, visserligen på vintern och med ca 1500kg på kroken men ändå för dåligt.

Här har dom testat en Tesla X 100 med husvagn och förbrukningen låg på 3,5 kWh per mil jämfört med 2 kWh utan. Tycker dina siffror låter väldigt låga om man läser detta även vid vinterkörning.
https://www.husvagnochcamping.se/artikl ... -med-drag/

Användarvisningsbild

Re: Elbil med drag?

Traktorkusk  
#746562 Tycker att testets siffror speglar verkligheten ganska bra, om man tänker på att det är sommarväglag, plusgrader och en ganska liten husvagn, vet inte om testet är gjort med en fullastad bil heller (Model x är 7 sitsig). 25mil är ändå för kort räckvidd med tanke på bilmodellen det handlar om tycker jag.

En normal semesterresa vintertid får iallafall jag alltid räkna med först en del ”tomgångskörning” med värme på innan hela familjen är lastad i bilen, 5 personer med packning samt en del kisspauser/korv köp osv för barnen utan möjlighet till laddning. Tänker man på att det även är minusgrader, vinterdäck och 90km/h på farthållaren så är 12 mils räckvidd på denna elbil ganska rimligt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).