Bilar

Körkortskrav

11 inlägg 3928 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Körkortskrav

ananders  
#735913 Vad gäller om man ska flytta en oregistrerad rastkoja med bil och totalvikten överstiger 3500 kg.
Räcker det att man har B-behörighet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Körkortskrav

JohannesG  
#735919 Bör gå under kategorin efterfordon och då behövs ingen extra behörighet utöver vad som krävs för dragfordonet i sig.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... terfordon/

Användarvisningsbild

Re: Körkortskrav

totte  
#735925 Notera dock: Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)

Avatar Fallback

Re: Körkortskrav

Elmhult  
#735993
totte skrev:Notera dock: Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)


Det där har jag undrat men aldrig fått svar på. Alltså begick vi inget lagbrott då vi körde hem tomma balvagnar med 945an en tidig morgon... 🤣

Avatar Fallback

Re: Körkortskrav

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736026
Elmhult skrev:
totte skrev:Notera dock: Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)


Det där har jag undrat men aldrig fått svar på. Alltså begick vi inget lagbrott då vi körde hem tomma balvagnar med 945an en tidig morgon... 🤣


Jo, balvagn är ett oregistrerat släp och inget efterfordon. Oregistrerade släp får inte dras av personbil.

Avatar Fallback

Re: Körkortskrav

Elmhult  
#736052
busholle skrev:
Elmhult skrev:
totte skrev:Notera dock: Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)


Det där har jag undrat men aldrig fått svar på. Alltså begick vi inget lagbrott då vi körde hem tomma balvagnar med 945an en tidig morgon... 🤣


Jo, balvagn är ett oregistrerat släp och inget efterfordon. Oregistrerade släp får inte dras av personbil.


Men en båttransportvagn är inte ett släp? Samma hastighet - 30kmh. Känns som en tolkningsfråga. Var finner man den texten? Det är klart att båttransport står med eftersom det ju händer väldigt ofta och balvagn väldigt sällan. (Man blir omkörd av en båt på Nissastigen av smålänning på väg till stranden - körde nog 35 då kanske... 🤣 🤣 🤣 )

Användarvisningsbild

Re: Körkortskrav

Vardon  
#736053
Elmhult skrev:
Men en båttransportvagn är inte ett släp? Samma hastighet - 30kmh. Känns som en tolkningsfråga. Var finner man den texten? Det är klart att båttransport står med eftersom det ju händer väldigt ofta och balvagn väldigt sällan. (Man blir omkörd av en båt på Nissastigen av smålänning på väg till stranden - körde nog 35 då kanske... 🤣 🤣 🤣 )


Står i länken johannes G länkade till. Ett efterfordon är avsett för en viss sorts last tex tankvagn eller tex båttrailer. Rent krasst får du inte köra brädor på en båttrailer.

Avatar Fallback

Re: Körkortskrav

Elmhult  
#736054 Skrev fel. Balvagnen vi hämtade var till en båt. Det var alltså en båtvagn vi hämtade. Inte en balvagn. Okay? Bra.

Avatar Fallback

Re: Körkortskrav

tallen100  
#736055 Bara att spika ihop brädorna till en eka 😎

Avatar Fallback

Re: Körkortskrav

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736090 Det är tur att transportstyrelsen har så fina foldrar.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/fordon/fordon_och_regler/pvj1103_web.pdf

Användarvisningsbild

Re: Körkortskrav

Mosstorpet  
#736228 Kommer ihåg en rolig episod på början av 90-talet. Sålde en Vety löspress , döm om min förvåning när köparen kom i en King Cab. Går knappt att svänga åt höger överhuvudtaget. Köparen sa att det var mestadels bara vänstersvängar hemåt 9 mil 😉 .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).