Bilar

Köpråd pickup

40 inlägg 29830 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpråd pickup

masyngel  
#700019 Det som alias skriver stämmer.

Navaran jag provade, 2.5 td hade 170hk.
Forden td 2.5 hade 143 bra hk.

Avatar Fallback

Re: Köpråd pickup

masyngel  
#700022
1613049174_16130491036622163312252316378644.jpg
uBara mindre skänhetsfläckar...

Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Fellan  
#702351 Arvid0
Helsikke vilken detaljerad beskrivning om hur jag skall gå till väga när jag väl åker och tittar på en Pickup, otroligt tacksam!!!! Tusen tack!!!! Jag har ju ständig koll på blocket och alla dess olika sidor där dem säljer begagnade bilar men jädrar vad pickisarna går fort nu, det säger bara swosh så är dem såld, hinner inte ens ringa och fråga om man får komma och kolla🤣 Tusen tack igen, detta skall jag ha som facit när jag åker och tittar på bilar framöver😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Fellan  
#702357 Nilsszzon
Tack snälla!! Det sista jag vill är att köpa en pickis som verkar kanon och två veckor senare får man göra den till en flintabil och springa fram den själv.. Lite fler sådana frågor skall jag ta reda på så man kan sätta dem lite på pottan och se om dem verkligen vet om vad dem snackar om. Tusen tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Fellan  
#702359 Ent
Har sett flera stycken som rullat förbi och dem ser rätt schyssta ut, men dem är ju rätt dyra om man hittar någon, eller så är det jag som är urusel på att hitta bra bilar 🥲

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Fellan  
#702362
kalhuggo skrev:D-max 08 -11 är en tanks, mycket driftsäker. Ranger och Mazda har dualmasse- svänghjul, händer mellan 20-30000 mil, 18-20000 kostar det på verkstad. Har en -13 d-max privat, dåligt skyddad under annars bränslesnål och pålitlig. Kör en -18 Fullback till och från jobbet, fin bil men törstig, 2-3 dl mer än isuzun


Har höra talas om detdär förbannade massesvänghjul hit och dit men vet inte vad det innebär, så duktig är jag:))) De äldre ranger är ju bra prismässigt men då borde jag hålla mig ifrån dessa? Om jag inte mycket gärna vill lämna in den på verkstaden och betala skjortan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Fellan  
#702367
JörgenO skrev:Navaran 06-08 har en liten egenhet att ramen kan rosta av på mitten o hela bilen kapsejsar. Finns en del roliga bilder o videos på det samt att brittiska trafiksäkerhtsmyndigheten stämde Nissan.

Om jag inte minns fel så har 06orna en annan sorts avgasrening så de har lite högre effekt o vridmoment.

Jag trivdes bra med min 06a. Förutom service bytte jag givare till ABSen samt nånting billigt som gjorde att 4H inte gick att koppla in.


Jag börjar bli mer och mer osäker på navara.. dem äldre modellerna verkar vara rätt struliga när det kommer till ramen😞 vilket är synd då jag tycker att är jäkligt schyssta utseendemässigt.. Hur var det med ramen på din 06a? Tack för svar!!😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Fellan  
#702369
masyngel skrev:När jag letade pickis 2008, tittade jag på alla, Toyota, mistubisti, Nissan och Ford.

Provade en beg, Nissan med 3k på mätaren, rapp karaktär och treans vxl som tjurade.

Det blev en Ford ranger med 700 mil på mätaren, fullutrustad, skön karaktär. För samma pris som betydligt mer använda Nissan eller Mitsubishi.
Den är en stridsvagn, har den överlevt 22k mil inklusive en voltning i händerna på mitt x, så överlever den allt.


Haha åh fan! Till och med en voltning!! Finns mycket positivt med ranger vad folk har sagt till mig, men hade du några fel eller något strul med den? Förutom enklare slitagedelar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Fellan  
#702372
Ent skrev:Personligen skulle jag undvika Nissan Navara D40 2006 och framåt. Främst att de går av på mitten, hjullager, drivaxlarna, automatlådan eller dess mjukvara, mm mm.

Nissan Navara D22 mellan 02-tidiga 06 har 133 hk explosionsmotorn men om den i tid uppgraderats med rejälare lager är det inga problem. Möjligen om de har dubbelmassesvänghjul, men det vet jag inte. Annars är de förstås rostiga som alla pickisar😪

D22 såldes även under namnet NP 300 som en mer arbetsmässig pickis from 2009 eller 2010 tom 2013 eller 2014. Aldrig hört att dessa hade motorproblem och jag tror (OBS tror) att de var av bättre kvalitet än D40.

Den mest pålitliga av alla Nissans modeller är D22 99-01 med
103 hk, men de är såklart upprostade, förvandlade till EPA-traktorer eller gått lite för många varv runt jorden.


Då blir det ingen sådan iallafall.. Vilka problem! Det är ju inga småproblem som man kirrar i garaget på någon timme, eller tja, inte jag iallafall 🤣 Har ögonen på en np300 -12 men jag kan ju så lite så jag törs inte göra mer än att se och ej röra än så länge... Jo tack! Jag tycker att de flesta navaror har blivit epatraktorer, iallafall dem som är till salu🤣 Tack för alla tips!!! Det jag tycker är lurigt är ramen, man kan ju hitta en superfin navara som gått 14-20k för en helt okej peng men ramen har ju suttit där oavsett om bilen har körts 14k eller 26k. Detta är en labyrint.. 😩

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Fellan  
#702373
masyngel skrev:
1613049174_16130491036622163312252316378644.jpg
uBara mindre skänhetsfläckar...



Inget speciellt strul du märkt av?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

JörgenO  
#702384
Fellan skrev:
JörgenO skrev:Navaran 06-08 har en liten egenhet att ramen kan rosta av på mitten o hela bilen kapsejsar. Finns en del roliga bilder o videos på det samt att brittiska trafiksäkerhtsmyndigheten stämde Nissan.

Om jag inte minns fel så har 06orna en annan sorts avgasrening så de har lite högre effekt o vridmoment.

Jag trivdes bra med min 06a. Förutom service bytte jag givare till ABSen samt nånting billigt som gjorde att 4H inte gick att koppla in.


Jag börjar bli mer och mer osäker på navara.. dem äldre modellerna verkar vara rätt struliga när det kommer till ramen😞 vilket är synd då jag tycker att är jäkligt schyssta utseendemässigt.. Hur var det med ramen på din 06a? Tack för svar!!😊


Jodå... jag var lyckligt ovetande om detta och bilen i övrigt var rostfri. I Jan 17 hissades den upp på en gaffellyft på Mekonomen (har glömt vad det var) och då knäcktes den... hölls ihop av kardanen och nåt stycke frisk plåt.

Jag hade redan beställt en ny som levererades i april men det vart ju lite snopet. Lyckades sälja den till en skrothandlare i Markaryd som exporterade till Afrika. Så ev lever den kvar i någon form😁

Avatar Fallback

Re: Köpråd pickup

Ent  
#702393 Ur exportsynpunkt är det väl närmast ett plus om den är färdigt delad. Då den räknas som skrot är den säkert tullfri när den importeras. Sen har de ett gäng händiga grabbar som svetsar ihop den i en handvändning😀.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Fellan  
#702402
JörgenO skrev:
Fellan skrev:
JörgenO skrev:Navaran 06-08 har en liten egenhet att ramen kan rosta av på mitten o hela bilen kapsejsar. Finns en del roliga bilder o videos på det samt att brittiska trafiksäkerhtsmyndigheten stämde Nissan.

Om jag inte minns fel så har 06orna en annan sorts avgasrening så de har lite högre effekt o vridmoment.

Jag trivdes bra med min 06a. Förutom service bytte jag givare till ABSen samt nånting billigt som gjorde att 4H inte gick att koppla in.


Jag börjar bli mer och mer osäker på navara.. dem äldre modellerna verkar vara rätt struliga när det kommer till ramen😞 vilket är synd då jag tycker att är jäkligt schyssta utseendemässigt.. Hur var det med ramen på din 06a? Tack för svar!!😊


Jodå... jag var lyckligt ovetande om detta och bilen i övrigt var rostfri. I Jan 17 hissades den upp på en gaffellyft på Mekonomen (har glömt vad det var) och då knäcktes den... hölls ihop av kardanen och nåt stycke frisk plåt.

Jag hade redan beställt en ny som levererades i april men det vart ju lite snopet. Lyckades sälja den till en skrothandlare i Markaryd som exporterade till Afrika. Så ev lever den kvar i någon form😁


Vilken mardröm! På mekonomen och allt.. snacka om dålig tajming.. Det är ju detta jag är rädd för, de kan ju vara hur fina, fräscha och välvårdade som helst men det är dendär lömska ramen.. Hoppas Nissan gjort en betydlig förbättring på de rostangripna ställena på de nyare modellerna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

JörgenO  
#706511 Nån här som vet om och när den nya anskitslyfta Navaran kommer att börja säljas i Sverige?
Är det nån som köpt eller funderar på att byta till pickup av årets modell?
Jag har hört om årlig skatt på 20-25 tusen men det verkar svårt att hitta något konkret på nätet (har väl inte letat jättemycket iofs)

Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

svampbob  
#706514
JörgenO skrev:Nån här som vet om och när den nya anskitslyfta Navaran kommer att börja säljas i Sverige?
Är det nån som köpt eller funderar på att byta till pickup av årets modell?
Jag har hört om årlig skatt på 20-25 tusen men det verkar svårt att hitta något konkret på nätet (har väl inte letat jättemycket iofs)


Men det är väl ändå bara i tre år som den höga skatten gäller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).