Bilar

Arbetsbil

22 inlägg 6553 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arbetsbil

Boij  
#699093 Hej! Ska skaffa mig ny arbetsbil, skåpbil ska de vara! Kör nu pickup och funderar att byta till framhjuls driven skåpbil. Någon annan som klarar sig med framhjulsdriven bil eller gör man bort sig? Arbetar i skogen men aldrig längre bort en 1mil, Altså kan jag ta traktorn om det tex snöat för mycket. Mest intreserad av en toyota proace när jag har nära till auktoriserad verksatad. Någon som kör en sådan? Hälsningar finsk jord och skogsbrukare!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetsbil

Arvid0  
#699101 Jag hade tidigare en (har haft flera) framhjulsdriven vw transporter. En blöt gräsmatta eller skogsväg med lite motlut så var det kört. Jag körde ofta med släp och då räckte det lite is eller 5-10cm snö så stod man still. Hade man kunnat låsa diffen så hade det kanske funkat lite bättre. Men att gå från 4wd till 2wd kommer göra dig galen om du ska ta dig på annat än asfalt eller grusväg. Just pro-acen hsfe jag gärna haft i 4wd. Nu mer kör jag pickis 4wd.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsbil

Boij  
#699103 Lite det jag fruktade, men anväder man huvudet borde man klara sig 😀 Kör ändå 90 procent asfalt och torr skogsväg. Proacen finns som 4x4 men endast ny, och det tillåter inte ekonomin nujyst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetsbil

nilsszzon  
#699107 hej jag kör en expert 2016 kört 11000mil nu ( samma bil som proace ) jag har klarat alla jobb med denna och tycker den gör ett gott jobb!
upplever den som ganska hög undertill

+ bränslesnål
+ bra sittkomfort ( förarstolen åtminstonde )
+ inget direkt krångel hittills

- jag valde en klen motor ( 95hk , burrar lite väl mkt när man kör i 110km/h på 5ans växel )


perfekt för skogsjobb du får in röjsåg , kedjeröjsåg , 3 motorsågar och dunkar samt tillbehör

Användarvisningsbild

Re: Arbetsbil

Arvid0  
#699108
Boij skrev:Lite det jag fruktade, men anväder man huvudet borde man klara sig 😀 Kör ändå 90 procent asfalt och torr skogsväg. Proacen finns som 4x4 men endast ny, och det tillåter inte ekonomin nujyst.


Jo men det är svårt med alternativ när man t ex ska hämta en hund under jakt eller att man måste ha släp för att få med sig material till en kund. Svårt att ställa om arbetet pga av att det snöar. Jag kommer inte byta till 2wd så länge jag har de intressen jag har. Hade jag bara behövt transportera mig till och från ett kontor och någon enstaka ska tur till skogen så kanske. Bästa är väl att du lånar en bil över en helg när det är rätt dåliga förhållanden och testar. Glöm inte spade och snökedjor. 😉

Avatar Fallback

Re: Arbetsbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699110 Jag kör skåpbil, framhjulsdriven. Inte ofta vi har snö här, men med 10cm var det inga stora problem i uppförsbackarna på grusväg, om man bara laddar lite. Utanför grusväg där det var jord under snön, där får man inget fäste. Kör odubbat, med dubbdäck tror jag det hade funkat bättre. Med 20cm snö så la jag på snökedjorna på traktorn, inga problem. 😀

Jag kör 95% asfalt/fin grusväg.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsbil

rejser  
#699116 Tänk på att om du ska kunna ta den på "firman" som arbetsfordon så behöver det vara en luftspalt mellan lastutrymme och hytt sedan litet tag tillbaka. (det kan man komma runt genom att leasa om den är nyare)
Men det löser man ju genom att ta den privat och sedan bokföra utgifter per mil.

Jag kör 4wd, men gått i samma funderingar, tror jag skulle klara mig 9,9 gånger av 10 med en lägre framhjulsdriven. Handlar ju för det mesta om spårval och gas-kontroll ändå.
Och den gången det inte funkar får man väl konka grejerna lite längre, eller bygga om vägen så att det funkar :)

Användarvisningsbild

Re: Arbetsbil

Arvid0  
#699117
rejser skrev:Tänk på att om du ska kunna ta den på "firman" som arbetsfordon så behöver det vara en luftspalt mellan lastutrymme och hytt sedan litet tag tillbaka. (det kan man komma runt genom att leasa om den är nyare)
Men det löser man ju genom att ta den privat och sedan bokföra utgifter per mil.

Jag kör 4wd, men gått i samma funderingar, tror jag skulle klara mig 9,9 gånger av 10 med en lägre framhjulsdriven. Handlar ju för det mesta om spårval och gas-kontroll ändå.
Och den gången det inte funkar får man väl konka grejerna lite längre, eller bygga om vägen så att det funkar :)


Nja om de inte har ändrat reglerna sedan jag hade bil i firman så är det väl momsen det skiljer på? Du kan lyfta hela momsen på pickisar men inte på skåpbilar. Men leasar du t ex en skåpbil så kan du lyfta halva momsen på leasingavgiften.

Avatar Fallback

Re: Arbetsbil

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699126 Trådskaparen är i Finland och de har kanske andra skatteregler. Här åker man väl på bilförmån om man har bilen på firman oavsett vad man åker i. Utbudet på vettiga arbetsbilar med 4 wd är dåligt i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsbil

Arvid0  
#699137
Skogsola skrev:Trådskaparen är i Finland och de har kanske andra skatteregler. Här åker man väl på bilförmån om man har bilen på firman oavsett vad man åker i. Utbudet på vettiga arbetsbilar med 4 wd är dåligt i Sverige.


Nä du åker bara på bilförmån om du använder bilen privat eller mer än det som är tillåtet.

Begagnade då menar du? Tycker det finns fler 4wd än 2wd nu för tiden.

Avatar Fallback

Re: Arbetsbil

Tralsmo  
#699149 Använder du bilen i huvudsak i skogen som entreprenör så är det 4hjulsdrift som gäller.
Pickis är för dåligt me utrymme till tycker ja men det beror ju på va du gör i övrigt.
Ska du bara använda som entreprenör eller eget i skog så duger pickis.

Om du som jag använder till annat ochså så ä pickis värdelöst, för lite utrymme.

Jobbar du i skog me entreprenad eller i egen skog me fuskade skogsvägar så är 4hjulsdrift ett krav.

På pickis me flak enskilt från hytt så är hela moms avdragbar oavsett leasing eller köp.
Om det är skåp utan mellanrum mellan skåp å hytt så är halva momsen avdragbar vid leasing, men inte vid köp.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsbil

Boij  
#699156 Här i finland har vi andra regler gällande momsen. Har för mig att man får fullt moms avdrag på alla paketbilar, dvs Skåpbilar eller pickuper. Men en pickup får bara ha 2 sittplatser. Kör skotare vintertid men har som sagt alltid möjlighet att ta traktorn när jag bara kör i hemma knutarna. Lite annat skogsbruk här en i sverige, små skiften och många ägare, dvs någon har alltid skottat upp vägen 😀 På jordbrukssidan borde jag klara mig utan pickup. Blir väl att låna hem en bil och pröva 😎 😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetsbil

nilsszzon  
#699158 jag är jättenöjd med min expert Boij , förbrukningen är på 0,55 och det är väldigt bra för en så pass stor bil

Användarvisningsbild

Re: Arbetsbil

Boij  
#699163 Sitter man bekvämt om man är 1.86lång? 😀 brukar vara ett problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetsbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699168 Skall man ha firmabil och klara sig med en elektrisk så är det ganska förmånligt, förmånsvärdet är 340kr per år eller något sådant löjligt. Man får dra av de fulla 18,50/mil, och laddar man hemma så kostar det kanske 4-5:-/mil. De är ju dyra förstås, och finns väl bara nya mer eller mindre. Här är en sån jag har:

https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... sort=price


Den här modellen är väldigt basic, förstås. Man sitter inte jättebra i den.

Ber om ursäkt till alla "elallergiker" i på forumet. 😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).