Bilar

Hur Toyotas elektriska CVT växellåda fungerar

1 inlägg 6476 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur Toyotas elektriska CVT växellåda fungerar

Fredrik Reuter  
#696382 När Skogsforum i höstas testade den nya plugin-hybriden Toyota RAV4 så lovordade vi den växellåda som finns i bilen. Den är alltså helt steglös och i videon nedan så har Weber Auto nu plockat isär en lillebror till den växellåda som satt i vår testbil.

Jag gissar att det är många E-CVT lösningar som är uppbyggda som Toyotas i videon så det spelar ingen roll om man gillar bilmodellen eller ej. Det är smarta lösningar och mycket intressant att se genomgången i videon. Den rekommenderas alltså.

Ta bara en sådan sak som att det inte verkar finnas varken startmotor eller generator på bensinmotorn. Det sköter växellådan...



Vill du läsa vårt test så finns det i artikeln: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In).

Den verkliga förbrukningen som vi fick data på för ett tag sedan kan du läsa om här: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).