SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bilar

Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

22 inlägg 58937 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

Surabaron  
#758155 Ja, den förra modellen av Toyota camry från slutet av 1990 talet sägs ha varit en bra slitvarg medans dagens nya uppdaterade camry är betydligt sämre. Åkte taxi häromveckan i en ny Toyota camry hybrid där ägaren tyckte att den bullrar för mycket, är svajig / gungig i fjädrarna och att bensinförbrukningen på drygt 0,7 till 0,8 liter är på tok för hög för en modern bil av årsmodell-22. Den ska dra ca 0,5 liter per mil men det stämmer inte enligt taxichauffören som kört flera 1000 mil med den. Taxibilar körs ofta ca 10 - 15 000 mil per år, vissa ännu längre. Droskägarens nästa taxibil blir att byta tillbaka till Mercedes / Volvo igen men som sagt de äldre Toyota Camryna var bra bilar.

Avatar Fallback

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

TheDog  
#759060 Jag har också kört 3000 mil med min Toyota RAV4 laddhybrid och kan också passa på att ge lite feedback.

1) Om det är under -10 garder så går alltid bensinmotorn oavsett om jag laddat batteriet (jag bor där det kan vara så i veckor)
2) Värmepumpen är för klen vilket ger effekten att förklimatiseringen inte är tillfredsställande under vintern samt att jag alltid tvingar start av bensinmotorn genom att sätta den i hybridläge för att få varmt i bilen
3) Förklimatiseringen tar inte hand om att värma bensinmotorn, så jag gissar att det blir massor av kallstarter
4) Backspeglarna vibrerar, så jag undrar kur länge de sitter kvar
5) Bränslemätaren visar fel och skriker ”Tanka” med 12-14 liter kvar
6) När den går på el så har stapel på instrumenteringen som visar momentanförbrukningen helt fel skala
7) Sittdynan är för kort
8) Lite 90-talskänsla över instrumentpanel och grafik (Nintendo-stil)

Vissa av dessa problem är ju småsaker, men jag förväntar mig att man fixar sånt på en bil för en dryg halv miljon. Det finns också saker jag trivs med när det gäller bilen. Saker jag gillar är:
1) Räckvidden på el är som förväntat och längre än andra laddhybrider
2) Hygglig bränsleförbrukning
3) Bra att dra släp med
4) Åker ganska bra
5) Stort baksäte

Summa sumarum så sågar jag inte bilen, men Toyota måste verkligen kamma till sig med premium-känslan om jag ska välja dem igen. Just nu lutar det kraftigt åt något märke som ger mig som första ägare lite mer (att Toyota är driftsäkra efter 10 år är inget som jag har nytta av).

Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

Norrtull  
#775770 Min Rav4 plug-in äter startbatterier. 2300mil, är inne på batteri 3. Förbrukningen ligger på 5,9/100km. Elen orkar ca 60-65km. Speglar som fladdrar, skrammel från div plast i bilen.
Kall på el vintertid, men med bensinmotorn igång är allt varmt och skönt. Premium, nä, inte ens nära. Billig, faktiskt bättre än gissat vid körning mm.
Skulle jag köpa en idag, nej. Skulle köpa Volvo eller Audi, BMW rostar och dras med eviga fel enligt vänner som äger bilar ur 5-serien. VW, där kan vissa modeller vara bra, andra rena skräpet.

Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

P-G  
#800773 Har en Toyota RAV4 Pluggin hybrid 2021.Är inte nöjd ,Håller med "surbaronen " har och upplever samma problem. + Gummilist till bakdörren lossnar när man rengör ,Så dåligt. Bagageluckan har dålig passform, Det skiljer flera mm på springan mellan kaross och luckan mellan höger och vänster sida. ( Häpnadsväckande) Det blir ingen fler TOYOTA. Förbrukning 0.77

Avatar Fallback

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

Engelthon  
#800785 Har haft Lexus RX450H full hybrid snittade runt 0,85L/milen, medan Volvo XC90T8 kunde ligga på 0,28L/milen i snitt på vanliga till jobb och affären körning, "korta sträckor". Men körde man ex +20mil slutade bränsleförbrukningen på över 1L/milen lätt.

Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

Zxcvbn  
#802737 Verkar som en ganska intressant bil den nya Rav4. Synd att priserna är höga.

Kör nu -13s Xc70 med polestar optimering och det är ju en trevligare bil att framföra än en rav4, men jag pendlar 3 mil enkelväg till jobbet med laddmöjlighet på jobbet och hemma, så visst har man spanat på en plug in.

Spanat in Outlander Phev lite, men rätt dålig räckvidd. Kia Ceed är annars intressant men då måste man skaffa en ytterligare 'skogsbil' som går att köra grusväg med.

Avatar Fallback

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

axwell  
#802754
Zxcvbn skrev: Kia Ceed är annars intressant men då måste man skaffa en ytterligare 'skogsbil' som går att köra grusväg med.

Ja det är en obehaglig känsla som kommer efter att man kryper ner i sätet; kommer ändan att skava mot asfalten ?

Men sommartid går den faktiskt gott och väl sina 6 mil på el.

Inte min bil men behöver köra den ibland. 🤬

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).