Bilar

Bil i företaget

6 inlägg 3397 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bil i företaget

Kime  
#690189 Idag har jag bilen privat. Men är det möjligt att ta in bilen i företaget istället?
Jag driver en enskild firma.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bil i företaget

Kse  
#690202
Kime skrev:Idag har jag bilen privat. Men är det möjligt att ta in bilen i företaget istället?
Jag driver en enskild firma.

Det tror jag är fullt möjligt, men då får du ju betala förmånsvärde på bilen om den ska användas privat.
Du kan ju inte heller göra nått momsavdrag på bilen.

Här kan du beräkna förmånsvärdet på just din bil.

https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 03976.html

Avatar Fallback

Re: Bil i företaget

skogsmats  
#690210 Då får du en beskattning på förmånsvärdet. Har en Opel Combo och den kostar ca 28000 i förmån varje år. Köpt beg men förmånsvärdet räknas på nyinköpkostnaden.
Vilket som är bäst beror på din personliga ekonomin? Dra av alla kostnader i företaget och beskattas eller betala privat och få avdrag för bilkörningen.

Användarvisningsbild

Re: Bil i företaget

Kime  
#690228 Om jag inte använder bilen privat då behöver väl jag inte betala förmånsvärde? Jag har andra bilar som jag brukar som bilar utanför jobbet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bil i företaget

skogsmats  
#690244 Jag lyckades inte övertyga dom om att när jag ägde 2 bilar varav den ena Combo och den andra en ren personbil. Jag kunde använda firmabilen privat. I efterhand har det gjort att vi kunnat haft 2 bilar i hushållet. Annars inte gått ihop med 2 bilar privat och låga intäkter i företaget.

Avatar Fallback

Re: Bil i företaget

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690260
Kime skrev:Om jag inte använder bilen privat då behöver väl jag inte betala förmånsvärde? Jag har andra bilar som jag brukar som bilar utanför jobbet.


Nej, det behöver du inte. Max 10 ggr och max 100 mil per år är gränsen. Men var j-t noggran med att du för journal. Om det är den finaste Audin du har som firmabil så är det nog kört ändå... 😮

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).