Sida 2 av 2

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Postat: lör 26 dec 2020, 21:30
av Erre
När systemet är varmt är enda gången hela systemet är öppet.

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Postat: lör 26 dec 2020, 21:44
av 550
Ok, är rätt enkelt att prova då, på med bra skydd bara. Bäst att fråga, du luftar väl med motorn avstängd, annars drar den kanske in ny luft? Har för mig att det sitter något i vägen som man måste ta bort för att komma åt att lufta, så det går väl inte att ha motorn igång ändå...

Jo, men tanken borde väl vara att luftningarna räcker för att kunna fylla det mesta av systemet. Sen ska man ju köra någon minut och samtidigt fylla på kylvätska. Efter det varmköra motorn och fylla på om det behövs när det har kallnat. Tycker det funkade bra när jag bytte kylare sist, men jag tar tid på mig när jag fyller systemet, det kanske hjälper?

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Postat: lör 26 dec 2020, 22:29
av Erre
Motorn igång och driftvarm.
Första meket på Renault brukar vara att få värme i kupeelememtet. När det väl ger värme så brukar man få lufta några gånger till.
Lossa på hattarna i omgångar och se till så det inte hostar till med en massa luft.

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Postat: tis 29 dec 2020, 20:02
av 550
Har provat att lufta nu, två dagar i rad, men problemet är kvar 👎 Jag är ändå tveksam till att det kan bero på luftbubblor i systemet. Till Eberns vattenpump är hyfsat grova slangar, borde inte fastna luft där väl?

Börjar fundera på om det är något fel på själva Ebern eller dess elektronik. Eftersom hela systemet blir kallare när värmaren är igång så undrar jag hur länge den egentligen bränner diesel, och hur länge fläkten ska gå på efterkylning. När man stoppar driften manuellt så hör man fläkten gå runt en minut efteråt. Hade den gjort likadant när man kör med bilen så hade väl motorn kunnat värma kylvätskan som vanligt efter en minut? Nu verkar Ebern tro att den är för varm, och stannar inte fläkten. Har väl kört 3-4 mil som längst i nollgradigt, och då gick fläkten fortfarande när jag kom fram.

Är det någon som kan svara på hur "kupévärmarfunktionen" (alltså att Ebern startar när man startar bilen) fungerar normalt? Ungefär hur länge bränner den diesel i nollgradigt innan den stannar?

Tyvärr verkar det inte gå att koppla ur funktionen att den startar automatiskt när det är kallt. Annars hade det fungerat bra att bara köra den manuellt innan man startar, och aldrig när motorn är igång. Vet inte om man vågar sätta en strömbrytare på matningskabeln i motorutrymmet. Alternativet är att koppla bort matningen helt men då kan man ju aldrig använda värmaren 😢

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Postat: tis 29 dec 2020, 21:49
av Erre
Ok.

Koppla ur värmaren och testa.
Så får du reda på om din idé stämmer. 👍

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Postat: tis 29 dec 2020, 21:58
av 550
Testade senast idag att trycka på och av på knappen i kupén (som styr Ebern). Då stänger den av sig och temperaturen lägger sig lugnt och fint på normalt. Så därför tror jag det har med Ebern att göra.

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Postat: fre 12 feb 2021, 22:32
av 550
Körde ett tag i januari med matningen frånkopplad och då var motortemperaturen ganska normal. När det blev kallare och man kör mycket med fläkten så blir det inte riktigt full temperatur, men det beror säkert på att dieselmotorn är så effektiv att inte spillvärmen räcker till.

Den sista tiden när det har varit en del körning under 10 minusgrader så har jag kopplat på värmaren igen. Tycker nog att motortemperaturen håller sig stabilare när det är väldigt kallt. Värmaren har nog bränt diesel hela tiden jag har kört vissa dagar och det känns som att det fungerar bättre då. Bränner den diesel så måste värmen komma ut i kylvätskan. Kör den bara sin egen fläkt utan att bränna diesel så tappar man ju värme. Det är ren logik.

Slutsatsen är att värmaren inte fungerar bra vid nollan, men varmt eller kallt går bättre. Tråkigt om man ska behöva skruva av och på matningen flera gånger varje vinter. Nya idéer och erfarenheter är välkomna!