Bilar

Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

22 inlägg 6811 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

550  
#688061 Har en Eberspächer i bilen, den startar automatiskt med motorn när det är under nollan ute. När motorn/kylvattnet har blivit varmt så sjunker temperaturmätaren i princip i botten en stund. Sedan går den upp till normal driftstemperatur igen. Känns inte bra om motorn får i sig omväxlande kallt och varmt vatten, är detta överhuvudtaget normalt? Någon som har varit med om fenomenet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

onceagain  
#688104 När termostaten öppnar och vattnet börjar cirkulera så blir det en sänkning,tempgivarens placering bidrar också till hur stort utslaget blir på tempmätaren,så det är normalt speciellt i början av uppvärmningen

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

parhal  
#688231 Jag misstänker att termostaten kärvar, så om jag var dig skulle jag byta den.

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

550  
#688388 Är det bilmotorns termostat ni menar? När Eberspächern inte går så är det inga problem, då ligger nålen stilla på normal temperatur. Jag tror att fläkten i Eberspächern kyler vattnet utan att själva brännaren går så mycket. Har inte märkt att det blivit varmare i kupén, snarare att luften blir kallare när temperaturmätaren går ner. Första vintern som Eberspächern startar, känns som sagt inte som att det är normalt att temperaturen går bananas. Litar inte på att vattenslangarna är rätt installerade då i princip allt annat värmaren har varit mer eller mindre felinstallerat...

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

550  
#689367 Finns det några fler idéer där ute? Har provat att köra dieselvärmaren ca 10 min med bilmotorn avstängd, men då verkar temperaturen gå lugnt uppåt utan hopp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Erre  
#689371 Tempmätaren är ingen exakt vetenskap.
När jag har motorvärmaren i min bil å slår på tändningen har jag drifttemp enligt mätaren. Så fort jag startar så sjunker tempen direkt nästan ner i botten. Men den hämtar upp sig till drifttemp fortare såklart än om jag inte har motorvärmaren i.

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

550  
#689402 Det har du rätt i, och den mäter bara på en punkt. Tyckte dock inte att mätaren sjönk så mycket när jag startade motorn. "Ebern" har ju egen pump som cirkulerar kylvätskan till skillnad från många elektriska som väl lever på självcirkulation(?) Vet inte vilken typ du har i bilen, men det låter inte som att din har någon pump som går ihop med motorvärmaren.

Får nog förtydliga min fråga lite. Är det någon som varit med om att temperaturmätaren går upp och ner, efter att motorn är varm, dvs kört mer än 2 mil i nollgradigt väder? Åtminstone fläkten i Ebern går fortfarande när jag har stannat bilen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

totte  
#689403 Frågan är ju om det är nåt fel med kylningen eller om det är tempmätaren, givaren eller kablaget som är kass.

Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Erre  
#689406 Byt termostat. Har varit med om att fordon nästan gått in på rött enligt mätaren innan termostaten öppnar, då rasar tempen och sen planar det ut och blir stabilt.
Vad är det för bil?

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

550  
#689411 Nja, jag är ju inne på att det bara är Eberspächern som problemet är kopplat till. Eftersom jag bara har sett mätaren hoppa när Ebern samtidigt är igång. Har inte sett några konstigheter när den är avstängd. Men jag tror att jag ska koppla bort den ett tag när det blir kallare och se så det inte händer något liknande bara när det är kallt. Mätaren går inte upp över mitten heller, alltså normal driftvärme på motorn. Den sjunker bara nedåt på den kalla sidan när Ebern är igång.

Motorn är Renaults 1.5 dCi. Till saken hör att jag renoverade värmaren i somras, innan dess har den inte startat sedan jag köpte bilen begagnad. Så den har mycket väl kunnat bete sig konstigt sedan ny (eller sedan värmaren installerades...).

Bytte kylaren 2019, så jag har verkligen inte lust att behöva tappa kylvätskan då det är ett riktigt tråkjobb...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Erre  
#689420 Är det en Renault så måste du lufta system ordentligt.
Brukar finnas minst 2 luftningar.
Precis där slangarna går in igenom kupeväggen och vid termostaten.
Sitter ibland även en mellan kylaren och motorn.
Renault är hemska när det gäller att få ur all luft.

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

550  
#689516 Bra tips, det skulle kunna vara problemet. Tänkte faktiskt på det när jag hade loss dieselvärmaren, men förstod inte hur man ska lufta när värmaren sitter så långt ner. Är det enda att byta all kylvätskan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Erre  
#689520 Nä. Byt inte.
Kör varm å lufta istället som första åtgärd.

Byter kamrem å vattenpump på ett antal Renault varje år. Å dom är värst att få bort alla luftfickor på.

Avatar Fallback

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

550  
#689528 Jag brukar ha båda luftningarna öppna och fylla på kylvätskan sakta. Stänger en i taget när det börjar rinna utan luft. Tycker det har funkat bra för mig 🙂

Är osäker på om man kan vara säker på att luften försvinner om man luftar när systemet redan är fyllt. Är det inte risk att man skållar sig om kylvätskan är varm??

I och för sig så kan man också tänka sig att Eberspächerns pump håller kvar luft när man fyller på. Fast då borde många haft detta problemet innan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselvärmare, temperaturen går upp och ner

Erre  
#689542 Vet om ett par kangoo som gått ner i toppen för att all luft inte varit borta.
Säger inte att jag har rätt utan delar bara med mig om vad jag har erfarit.
Lufta en varm motor med bra handskar är inget problem för mig ifall.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar