Bilar

Peugeot Partner styrning låser

20 inlägg 5687 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Peugeot Partner styrning låser

Elmhult  
#684770 Jag antar att styrstaget mellan ratt och kuggstång är dålig då den låser upp på kvartsvarven.
Men vad heter den kopplingen på svenska? På engelska är det ju universal joint men på svenska verkar det inte finnas en enskild beskrivning?
Styrled verkar alla delar falla under när man söker på nätet. Eller finns det ett mer direkt-på namn på svenska?

Tack! 👍 🌳



   TS
Användarvisningsbild

Re: Peugeot Partner styrning låser

onceagain  
#684773 Går det trögt och lätt om vartannat när du vrider ratten och det inte är något glapp så kan det gå att smörja upp dom, men det är bra att vara två en som lirkar på ratten medans den andra smörjer med spray, tunnt först och avsluta med en tjockare konsistens

Avatar Fallback

Re: Peugeot Partner styrning låser

Elmhult  
#684775
onceagain skrev:Går det trögt och lätt om vartannat när du vrider ratten och det inte är något glapp så kan det gå att smörja upp dom, men det är bra att vara två en som lirkar på ratten medans den andra smörjer med spray, tunnt först och avsluta med en tjockare konsistens


Glappar inte. Ska testa smörja.
Kan det heta knutkors? Men då tänker jag på drivaxel på en bakhjulsdriven bil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Peugeot Partner styrning låser

onceagain  
#684776 Knutors rattstångsled eller knutors styrstångsled osäker finns säkert fler namn

Avatar Fallback

Re: Peugeot Partner styrning låser

Avslutat-02  
#684777 Hela vägen ner från rattstången sitter det knutkors.. Ibland i plast men oftast i järn.
Så det är riktigt.

Det kan ju vara ett sådant som spökar..

Avatar Fallback

Re: Peugeot Partner styrning låser

Avslutat-02  
#684778 Hur går den på vägen?

Avatar Fallback

Re: Peugeot Partner styrning låser

Elmhult  
#684780
vinterrojarn skrev:Hur går den på vägen?

Den går som den ska. Bara trög i vissa lägen som sagt. Vet inte var korset sitter på den här bilen, men misstänker att den kanske blivit nerskitad då bilen är löjligt låg och plastskyddet under bilen var en av de första sakerna som försvann på skogsvägarna. Köp inte partner om du ska köra på landsbygden. *Tips*

   TS
Avatar Fallback

Re: Peugeot Partner styrning låser

Avslutat-02  
#684786 Den nedre sitter alldeles emot styrstaget som går ut emot styrlederna på varje sida.
Du har knutkors på insidan av torpedväggen också, ner emot golvet.
Det kan vara sista leden emot styrstaget eller de andra korsen, men jag tror mer på styrlederna..

En styrled som är i dåligt skick kan ge dessa symptom...
Är den för lös så skakar ratten men är den så pass dålig i lagren till kulan då kan den hugga fast. Även länkarmsled kan ge dessa symptom.
Lyft den fram och ruska och känn lite till, och smörj så får vi se vad som händer..

Har haft både expert och Berlingo..
Och när det varit lite diffust i ratten så har det varit leder...
Berlingo, partner är bra bilar.
Men visst tusan händer det grejer..

Avatar Fallback

Re: Peugeot Partner styrning låser

Elmhult  
#684789
vinterrojarn skrev:Den nedre sitter alldeles emot styrstaget som går ut emot styrlederna på varje sida.
Du har knutkors på insidan av torpedväggen också, ner emot golvet.
Det kan vara sista leden emot styrstaget eller de andra korsen, men jag tror mer på styrlederna..

En styrled som är i dåligt skick kan ge dessa symptom...
Är den för lös så skakar ratten men är den så pass dålig i lagren till kulan då kan den hugga fast. Även länkarmsled kan ge dessa symptom.
Lyft den fram och ruska och känn lite till, och smörj så får vi se vad som händer..

Har haft både expert och Berlingo..
Och när det varit lite diffust i ratten så har det varit leder...
Berlingo, partner är bra bilar.
Men visst tusan händer det grejer..


Jag får ta o smörja o ruska om den. Hade bilen på liften för bara en vecka sedan när jag bytte till vinterdäck. Märkte inget då med styrlederna. Men det kan ju gå snabbt. Tänker på min traktor från 1958 som vi bytt styrleder på två gånger... Vilket massivt skräp vi sätter på våra bilar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Peugeot Partner styrning låser

Avslutat-02  
#684792 Sätt i en kofot och prova att vicka lite på lederna..
Då känner man fort hur pass de är..

Användarvisningsbild

Re: Peugeot Partner styrning låser

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684793 Kan vara dåliga fjäderbenslager, då kärvar det när man svänger när fjädern hamnar i spänn på fel sätt.

Avatar Fallback

Re: Peugeot Partner styrning låser

Elmhult  
#684795
Mettämies skrev:Kan vara dåliga fjäderbenslager, då kärvar det när man svänger när fjädern hamnar i spänn på fel sätt.


Jo, många felkällor finns det. Men brukar inte dom ge ifrån sig ett distinkt ljud? Och det är så precist kvartsvarven på min.

   TS
Avatar Fallback

Re: Peugeot Partner styrning låser

Avslutat-02  
#684798 Jo fjäder brukar knarra till eller dunka när den rättar till sig..

Kan ju vara rattstångslager också..
Sitter under ratten ner emot torpedväggen.

Användarvisningsbild

Re: Peugeot Partner styrning låser

Kippen  
#684816 Om det trögar vid kvartsvarv så är det knutarna på rattaxel mellan ratt och styrväxel.
Styrleder gör inte styrningen trög så du känner det i ratten.
Allt som oftast är det den knuten som sitter närmast styrväxel.
En qvickfix med spray kan funka en stund men är som sagt en qvickfix.
Mvh Kippen

Avatar Fallback

Re: Peugeot Partner styrning låser

Elmhult  
#685155 Hittade knutkorset efter lite luskande. Hur man byter det orkade jag inte tänka på just då kan jag säga. Ingen bil har blivit bättre efter Volvo slutade bygga 240...

Hursomhelst sprayade jag den rikligt. Ryckte i hjulen och upptäckte en kass spindelled. Lika bra att byta den innan besiktning. Fjädern på samma sida (förarsidan)har även den små tendenser till låsning. Så kanske en kombination här som orsakar stelheten i ratten. Tog bilen på en sväng och den verkar har slutat låsa upp. Hoppas det är permanent löst nu... 😉 🤣

Tack för tipsen. 👍 🌳

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).