Bilar

VW Touareg R, ny laddhybrid som drar 3,5 ton släp

18 inlägg 8665 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VW Touareg R, ny laddhybrid som drar 3,5 ton släp

Kse  
#676341 Var och testade en Mitsubishi Outlander Phev idag, kul att känna lite på tekniken och få lite mer info om hur det fungerar i praktiken.
Bara positiva intryck, ja priset var lite över min budget men spännande med ny teknik.
Men en några år gammal bil med 5-10000 mil på mätaren skulle kunna vara intressant.

Avatar Fallback

Re: VW Touareg R, ny laddhybrid som drar 3,5 ton släp

Pierre Kjellin  
#677698 WLTP-förbrukningssiffran för Touareg R på 0,26 l/mil är enligt min mening rena fantasisiffran och möjlig endast i stadskörning/kortkörning. På landsväg och med fullastat släp jobbar bensinmotorn lika eller nästan lika hårt som i en konventionell bil - och förbrukningssiffrorna blir därefter.
Att tillverka och sälja flera modeller av hybrider och laddhybrider är bara ett sätt för biltillverkarna att klara EU:s krav på totala utsläppen för alla tillverkade bilar - dvs ju fler törstiga bensin- eller dieselbilar varje tillverkare säljer desto fler elbils- eller hybridbilar måste tillverkaren sälja för att klara det angivna utsläppstaket.

Avatar Fallback

Re: VW Touareg R, ny laddhybrid som drar 3,5 ton släp

bgl  
#677702 Med tyngre släp verkar det snarare dra mer än utan hybrid!
Vår BMW x3 30e måste köras manuellt växlad när hemladdningen är slut. i ordinarie hybridläge försöker den använda för mycket el med resultat att den "tvångsladdar". Då går det ännu tyngre och programmeringen för automatlådan verkar inte fatta det, väljer för hög växel för den relativt klena bensinmotorn.
Skrev i tidigare inlägg att det blir obligatorisk bensindrift neremot -20 grader. Alldeles för optimistiskt, vissa hybrider går över till fossil redan vid ca -10 grader.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).