Bilar

VW Touareg R, ny laddhybrid som drar 3,5 ton släp

18 inlägg 9335 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

VW Touareg R, ny laddhybrid som drar 3,5 ton släp

Fredrik Reuter  
#675102 Igår startade Volkswagen (VW) sin försäljning av nya Touareg R Laddhybrid. Det är en premium SUV som med rätt körkort får dra släp upp till 3,5 ton. En av nackdelarna är dock priset då listpriset för den enklaste varianten börjar på 844.900 kr.

VW Touareg R kommer till Sverige i en version med en max systemeffekt på 462 hk. Detta genom en turboladdad V6 bensinmotor (340 hk) och en elmotor på 136 hk. Till skillnad från Toyota RAV4som vi testade tidigare denna månad så verkar alltså VW ha valt en mekanisk drivlina för att få fyrhjulsdrift och fördelar kraften mellan el- och bensinmotor till denna drivlina.

VW Touareg R har ett batteri på 17,9 kWh där 14,1 kWh kan utnyttjas. Detta ger en körsträcka på el enligt WLTP på upp till 4,7 mil. Systemvridmomentet är max 700 Nm och 0 - 100 km/h ska gå på 5,1 sek.

VW Touareg R kan köras på el upp till 135 km/h och i hybridläge har bilen en max räckvidd på 81 mil. Bensinförbrukningen enligt WLTP är 0,26 l/mil.

Vad tror ni om denna bil som för övrigt har samma drivlina som Porsche Cayenne E-Hybrid?

Här är vårt Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In).

TS

Re: VW Touareg R, ny laddhybrid som drar 3,5 ton släp

bgl  
#675108 Med den prislappen är det bättre att köpa en Tesla alla dar!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#675110 Fast motsvarande Tesla m.a.p markfrigång torde bli Model X och den börjar väl på 1,1 miljon kr?
Och får Model X dra 3,5 ton?

TS

axwell  
#675111 Äntligen, sa Gert Fylking !
Utseendet påminner ju fortfarande om en bil; positivt.
Även priset är positivt; jag behöver aldrig fundera på om jag vill betala så mycket.

Överlägsen Tesla i det mesta som bruksbil, bör fungera även utanför storsta´n gator.

Användarvisningsbild

Arvid0  
Fredrik Reuter skrev:Fast motsvarande Tesla m.a.p markfrigång torde bli Model X och den börjar väl på 1,1 miljon kr?
Och får Model X dra 3,5 ton?

Tesla model X med dragpaket får dra 2,2 ton. Men med det man har sett om Teslas byggkvalitet så skulle jag nog välja en VW alla dagar.

r93  
#675147 Vilka är målgruppen?
Antingen så är jag riktigt fattig och omger mig med väldigt fattiga vänner, här blir man imponerad om någon köper en ny bil för 300k

att någon skulle lägga över 800 på en folkasuv, finns inte i min värld.

jannee  
#675150 Varför hålla er till "uddamärken" välj i stället och testa en RIKTIG bil nämligen Mercedes dieselhybrid.
Där får det bästa av två olika energisätt att framdriva ett fordon.
Naken är den visserligen inte billig men kvalitén är överlägsen både Tesla och VW, påklädd som en naken Touareg i pris.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#675152 Det är nya tidern nu r93.

Låna, låna, låna och leasa, leasa, leasa.

Dom surt förvärvade peningarna sätts in på börsen. Som går upp, upp, upp...

Eller?

🤪

TS

jannee  
#675188 Du är helt rätt ute Fredrik.
Låna och köp aktier, du behöver inte vara särskilt smart för att det ska gå plus och det rejält också.
Visst det finns en "viss" risk men risken med att odla skog är minst lika stor, hur många har inte slitet sitt hår i förtvivlan över stormar och nu granbarkborren.
Aktiemarknaden är självklart övervärderad men så länge det är nollränta och mer eller mindre reseförbud satsar folk sina pengar i aktier, vilket gör att kurserna stigit till onormala höjder och lär nog så förbli de närmaste åren.
Gäller bara att stiga av i "rätt" tid.

axwell  
r93 skrev:Vilka är målgruppen?
Antingen så är jag riktigt fattig och omger mig med väldigt fattiga vänner, här blir man imponerad om någon köper en ny bil för 300k

att någon skulle lägga över 800 på en folkasuv, finns inte i min värld.

Tveklöst företagsbil med förmånsbeskattnig, fast dyrt blir det ju ändå med tanke på priset.

VW måste ju ha sonderat vad som efterfrågas och prissatt därefter.

r93  
Fredrik Reuter skrev:Det är nya tidern nu r93.

Låna, låna, låna och leasa, leasa, leasa.

Dom surt förvärvade peningarna sätts in på börsen. Som går upp, upp, upp...

Eller?

🤪

Jodå, jag är fullt medveten om det.
Idag är det inget konstigt att låna till nästan allt utom mat kanske.

Användarvisningsbild

Kse  
#675543 Det är ju lite synd att inte fler satsar på laddhybrid med dieselmotor, men just nu är ju bensin det trendiga förbränningsalternativet.
Är väl bara Merca som har diesel som allternativ?
Jag står i startgroparna för att byta familjebilen och funderar faktiskt på en laddhybrid, blir ingen ny bil dock så alternativen är begränsade.

bgl  
#675550 Hybrid och långa avstånd i norr är ingen god kombination. Efter max 15 mil på landsväg är hybridnyttan över, kvar finns en bensinbil som fortfarande är tyngre, och försöker ladda sig själv. Hybrider är för kortare sträckor en gång om dagen!

Användarvisningsbild

Kse  
bgl skrev:Hybrid och långa avstånd i norr är ingen god kombination. Efter max 15 mil på landsväg är hybridnyttan över, kvar finns en bensinbil som fortfarande är tyngre, och försöker ladda sig själv. Hybrider är för kortare sträckor en gång om dagen!

Den bilen kommer mestadels att användas till kortare sträckor runt 2-3 mil, frugan kör till jobbet, skjutsa ungar till träningar, skola, dagis, handla osv. 10 mil till sommarstugan och nån enstaka långkörning.
Tycker den skulle funka utmärkt till det, norr som söder.

bgl  
#675659 När man kommer till din bygd brukar det bli många mil. Kortkörning hemmavid passar bättre. Nyttan kommer först med många kortare turer men med mellanrum för laddning. Laddhastigheten på hybrider får inte förväxlas med äkta elbilar, trots mycket mindre batteri tar varje laddning 3 timmar eller mer. Hybrid med kupevärme och kanske stolvärme inför start bör vara uppkopplad till mer än 10A för att inte laddningen i stället ska minska! Under -20 blir det fossildrift nästan direkt i alla fall, räckvidden minskar kraftigt även för hybrider med lite större batteri.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).