Eftersom vi nyligen gjort ett Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In) så laddade jag hem räknesnurran (det är en Excelfil) och matade in RAV4 tillsammans med ett par potentiella konkurrenter. Kraven var att det ska vara fyrhjulsdrift, bilen ska kunna dra släpvagn och det ska vara någorlunda markfrigång.
Utfallet ur räknesnurran ser du i tabellen nedan. Även om det kan finnas fel i både räknesnurran och fel gjorda av mig vid inmatning så kan det vara intressant att se och diskutera.
Spec / Bilmodell (3k mil/år @ 3år) | Tesla Model X | Volvo V60 CC D4 | Toyota RAV4 Plug-In | Nissan Navara |
---|---|---|---|---|
Nybilsbonus | Ja | Nej | Ja | Nej |
Bränsle | El | Diesel | Bensin | Diesel |
Utsläpp (g CO2/km) | 0 | 168 | 22 | 249 |
Förbrukning (bränsle/mil) | 2,2 | 0,68 | 0,26 | 0,99 |
Inköpspris (kr) | 1 128 070 | 490 000 | 560 000 | 370 000 |
Kontantinsats (kr) | 225 614 | 225 614 | 225 614 | 225 614 |
Laddstolpe inköp (kr) | 10 000 | 0 | 10 000 | 0 |
Försäkring (kr/år) | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 |
Underhåll (kr/år) | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
Kapitalkostnader (kr) | 461 140 | 222 020 | 219 450 | 167 650 |
Bränslekostnader (kr) | 31 170 | 63 590 | 51 150 | 121 560 |
Skatt (kr) | 1 040 | 24 820 | 1 040 | 58 380 |
Försäkring & Underhåll (kr) | 28 860 | 28 860 | 28 860 | 28 860 |
Räntekostnader (kr) | 93 520 | 29 350 | 32 200 | 16 030 |
TOTALA KOSTNADER (kr) | 615 730 | 368 640 | 332 700 | 392 480 |
Kostnad per månad (kr) | 17 100 | 10 240 | 9 240 | 10 900 |
Kostnad per mil (kr) | 69 | 41 | 37 | 44 |
Beräknat andrahandsvärde (kr) | 616 930 | 267 980 | 306 260 | 202 350 |
Bonus Malus - Bonus (kr) | 60 000 | 0 | 44 292 | 0 |
Som du ser ovan så gäller beräkningen i detta fall att man kör 3.000 mil om året i totalt 3 år. Bränslepriserna är för bensin 14:20 kr, diesel 13:50 kr och el 1:50 kr per kWh. Förbrukningen i tabellen ovan gäller bensin eller diesel förutom Tesla som är i kWh per mil (snurran tar hänsyn till detta). Kontantinsatsen är satt lika för alla och fick då välja den högsta från Tesla. Rätt eller fel kan vi diskutera. Jag kan ha satt RAV4 på för hög bränsleförbrukning då jag använda det verkliga vi fick vid vårt test (länk ovan).
Några reflektioner: Dieselpickuper straffas rejält med Malus nu för tiden, annars är inköpspriset något som slår hårt i kalkylen. Per mil är en Tesla Model X drygt 86% dyrare än en Toyota RAV4.
Här finns räknesnurran: https://hig.se/Ext/Sv/Arkiv/Externa-nyh ... ilkop.html
Vad är dina synpunkter om resultatet? Har du testat räknesnurran själv?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto