SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bilar

Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

94 inlägg 104372 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#684796 Du har rätt, en annan bil med redig stol vore bäst. Men med de reglerna och nivåkraven som finns idag och de behov man har hittar jag ingen annan bil än RAV, främst för jag kör en del på dåliga vägar i skogen. Har gått igenom hela marknaden. Andra blir för små eller för stora och för dyra. Hittade en bra Kia men kommer inte ihåg vilken det var, men det var för bullrig. Hittade en bra Mitsubishi också, men Mitsubishi skall lämna Europamarknaden snart så den fick jag inte köpa för osäkert andrahandsvärde.

Jag får satsa på att tillverka en förlängning själv om det inte löser sig. Det finns en kåpa nedanför som det går att skruva i. Det går bra.
Eller väntar jag ett år till. Det kommer kanske något nytt? Får se.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

snurra  
#684799 Jag är 187 ca, 2018 executive, upplever inga sådana problem, sitsen är ca 48 cm, stolen är en elektriskt justerbar, vill tillägga att de musklerna som sitter ovanför där benen slutar även kallat för sinkorna inte är så stora 😉

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

svampbob  
#684834 Hur gör ni när ni laddar era bilar. Jag pratade med en kompis i förra veckan som har en BMW I3 och han vågar inte ladda den inne i garaget pga brandrisken. När man ser en sån här film så förstår man vilken vilken bomb han sitter på.

https://twitter.com/i/status/1335925187313762304

Det är nog dags att ta detta på allvar och ordna en brandsäker laddplats för alla batteriprylar som man har liggande.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Mikael A  
#684837 Det där filmklippet är väl kanske knappast relevant för riskerna med laddning av elbilar, men man ska ju ha en riktig laddbox om man ska ladda sin elbil/hybrid hemma. Befintliga kontakter är ju inte avsedda för det ändamålet.
Envisas man med att ladda i vanligt eluttag ska man väl se till att kablearean och säkringen är avsett för t.ex motorvärmare, samt dra ner laddstyrkan i bilen till ca 5 ampere för att minska brandrisken.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#684841 När elektrikern monterade laddboxen sa de att det har hänt att hus har brunnit ned när bilar laddats i ett vanligt utomhus-stickuttag. Det räckte inte med att kablarna och säkringen räckte till. Det är själva stickuttaget som börjar brinna. El-bilar tar mycket ström under lång tid och det blir överhettat.
Det kan nog bli lag på som förbjuder.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684859 Haken ligger lite i att bilen levereras med sladd med schuckokontakt o då tycke folk de blir bra o enkelt att bara plugga in i närmsta uttag.

Alla nyare campingplatser o småbåtshamnar har iaf enfas cee uttag som tål last bättre och har ett riktigt jordstift med.
Bäst är klart en redig laddbox med laststyrning

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

svampbob  
#684869
Mikael A skrev:Det där filmklippet är väl kanske knappast relevant för riskerna med laddning av elbilar, men man ska ju ha en riktig laddbox om man ska ladda sin elbil/hybrid hemma. Befintliga kontakter är ju inte avsedda för det ändamålet.
Envisas man med att ladda i vanligt eluttag ska man väl se till att kablearean och säkringen är avsett för t.ex motorvärmare, samt dra ner laddstyrkan i bilen till ca 5 ampere för att minska brandrisken.


Nej det klippet visade väl mer vilken kraft där i en kortslutning i ett litet litium batteri. När ett elbilsbatteri havererar så blir det en rejäl explosion och brand.

Kompisen är elektriker i grunden och har dragit elen själv i sitt nya garage så kanske därför som han är rädd 🤣

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

FredrikT  
#695306 Hej,
Har haft en RAV4 Laddhybrid i ca 1 månad. Körmässigt funkar allt jättebra och vi är nöjda med Körsträcka på el samt förbrukning.

Något som vi dessvärre är väldigt missnöjda med är uppvärmning av kupén. Förvärmningen tar väldigt lång tid och det kommer väldigt dåligt med värme från utblåsen, även om laddkabeln sitter i. Gjorde därför ett test igår:
Start av uppvärmning från MyT-appen på 25C inkl avfrostning av rutor. Utetemp 1.5C.
Efter 20 minuter är temperaturen i kupén 10.5C.
Jag upplever även att värmen i sätena har väldigt dålig effekt.

Någon som har en annan upplevelse av uppvärmningen?

/Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#695313 Hej Fredrik T

Tack. Kanske bra att sätta in en liten kupéfläkt. Det är billigt och säkert lätt gjort. Vad tror du om det?

Fråga:
Har fått info om att värmaren som i din RAV som är en luftvärmepump inte fungerar under -10 °C, vilket bör vara korrekt eftersom det är termodynamiskt omöjligt.
Det är samma för luftvärmepumpar för hus. Det är så att de kanske fungerar under -10 °C, men COP, alltså hur effektiv den är försvinner om det är under -10 °C. Alltså fungerar den som direkt-el under -10 °C.

Min fråga är om det är t.ex. -15 °C utomhus och bilen är genomfrusen. Går det att starta bensinmotorn och ha bilen på tomgång en stund? Hur gör man?

Jag lånade en Passat GTE för några år sedan och jag kom aldrig på hur man startade bensinmotorn när bilen stod stilla på parkeringen när den var genomfrusen. Jag frågade VW, men de visste inte heller. Var t.o.m. där med bilen och frågade, men de visste inte, men sedan gav jag upp. Jag fick använda en hårtork för att tina rutorna :)

En annan fråga, går det att sitta bra 3 personer i baksätet?

Vad är bensinförbrukningen om batteriet är urladdat?

Många frågor

Tack så vänligt på förhand för svar!


Är tvingad att ha en laddhybrid eller el-bil och RAV4 är den enda jag har hittat. Alla andra har får låg spec. på lastvikt och dragvikt eller är för liten i storlek. Eller så är de tokdyra. Funderade på ID4, men den visade sig vara bakhjulsdriven och det är bara att totalglömma.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

FredrikT  
#695339 Hej Freddan,
Hade känts lite surt att behöva sätta in en extra fläkt på en bil för en halv miljon. Det här gäller dessutom värmning vid nån plusgrad, vågar inte tänka på hur det blir vid kallare klimat. Och man vill ju gärna kunna använda funktionen från appen var man är är någonstans, tex när man ska hem från jobbet.

Om man sitter i bilen och sätter på avfrostning så går motorn alltid igång. Men inte när man startar avfrostning från appen. Bilen borde ju själv känna av om bensinmotorn behövs.

Bytte för övrigt från en Passat GTE, där var det aldrig problem med uppvärmningen. Har även haft 3 rena elbilar där jag aldrig upplevt uppvärmningsproblem heller.

Har inte provat med tre vuxna bak, men 2 vuxna och ett barn har funkat bra.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#695340 Hej
Tack!

Vet du vilken bensinförbrukning det är om tomt batteri?

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

FredrikT  
#695345 Har inte gjort några så pass långa resor till tomt batteri än tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Fredrik Reuter  
#695346 Freddan, har du läst tråden Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#695351 Tack

Ok 0,66 liter/mil. Är beroende på blandad körning eller landsväg 1,2 - 1,7 dl/mil mer än än diesel än min Tiguan Allspace AWD manuell med fullt varm motor, men ok tycker jag.

Har kört diesel oavbrutet sedan år 1989 så man får tänka om lite. Fördelen med bensin är att motortemperaturen och värmen i kupén kommer upp snabbare. Dieselbilar är rätt törstiga tills motorn är uppe i full temperatur. Kanske det går på ett ut?

Min första dieselbil var en Golf från 1987 och den var faktiskt inte så slö om man tro. Den förbrukade ungefär 0,41 liter/mil varm motor. Den drog aldrig över 0,5 liter /mil inte ens på vintern med dubbdäck och kallstarter. Utvecklingen på själva bränsleförbrukningen har knappast gått framåt på 30 år, förutom att man idag har 2-3 gånger så många hk.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#734756 Jaha, då är det dags igen. Kom på att min nuvarande begagnade bil kräver om 2000 mil en enormt kostsam service. Så jag skall strax beställa en RAV4. Är det något man behöver tänka på för 22 års modell? Kikade tidigare på 21 års modell.
Blir en sådan i alla fall förmodar jag. Har fått fast inbytespris på min nuvarande och de tog inte hänsyn till att den då behöver servas. Tydligen är det brist på den typ av bil som jag har. En VW Tiguan Allspace diesel som jag köpte loss.
HAr inte hittat något annat alternativ till bil. Eller har det kommit något nytt på marknaden? Tipsa gärna!
Skall finnas strålkastarspolare, lastvikt omkring 500 kg. Framhjulsdrift eller 4wd. Absolut inte bakhjulsdrift. VW GTE tror jag inte uppfyller mina krav.
TAck om någon vet någon bil?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).