SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bilar

Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

94 inlägg 103552 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

bgl  
#677517 Förtydligande, BMW:s fyrhjulsdrivna hybrider med motorn på längden har samma mekaniska drivning bakåt som rena fossilbilar. Däremot börjar dom också snegla åt elpåhängsmotor bak på modeller med motorn på tvären.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Fredrik Reuter  
#677518 M.a.p den testade bilen så tror jag med relativt stor säkerhet att det "alltid" finns batteri till bak- och framhjul på RAV4. Sedan är det ju så att detta gäller under normalfallet. Vill man så kan man nog pressa ut stora delar av batterier genom att ex köra trail-mode bara uppför i terräng. Men det tror jag inte är normalfallet.

Min killgissning är att det i normalfallet alltid finns 5kWh i RAV4:ans batteri. Detta baserar jag på bland annat körtestet och när jag mätte laddning till batteri hemma.

Det känns som att Toyota har tagit höjd för extremfallet ovan genom att man, om man vet att man ska köra "ej normalt", kan välja ett körläge där bensinmotorn laddar batteriet under drift. Det är så killen i videon jag länkade in ovan väljer att köra innan han kommer till terrängen (han vill testa 100% batteri i terräng).

Så i denna aspekt så står jag kvar vid min ståndpunkt; den nya RAV4:an är en helt ny Plug-In Hybrid som inte liknar föregångarna jag testat privat (med ganska negativa resultat).

TL;DR: Jag tror att nya RAV4 har fyrhjulsdrift i 99% av alla fall som kan tänkas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

stegmaster  
#678002
Fredrik Reuter skrev:M den nya RAV4:an är en helt ny Plug-In Hybrid som inte liknar föregångarna jag testat privat (med ganska negativa resultat).

TL;DR: Jag tror att nya RAV4 har fyrhjulsdrift i 99% av alla fall som kan tänkas.

Vet inte om jag tolkar dig rett, men menar du att tidligare RAV4 Hybrid utan ladding inte alltid har 4wd? 😮
Det kan i så fall inte vara korrekt, för den tillåter ju aldrig att batterien dras ner under en viss nivå, da drar ju bensin motoren laddingen direkt, så att man alltid har angiven effekt och kapasitet til 4wd, nåt annat kunne ju folk aldri akseptera.
Men dette med med laddbara bilar som bara går på bessin/diesel när ladd elen er slut har jag med hört om.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Kse  
#683761 Rav4 Hybrid fick inge vidare betyg i Teknikens Världs älgtest, katastrofalt dåligt tom.


https://teknikensvarld.se/test-provkorn ... nyhetsbrev

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683780 Toyota har lite dåligt minne hur de här testen klaras, den vanliga hybriden funkade inte heller från början i testet sen uppdaterades antisladdsystem o sen klarade bilen testet.
För dryga 10 år sen höll TV att välta med deras pickup vid älgtestet, ett antal år senare kom ny modell av pickupen o samma sak händer igen...

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

bgl  
#683885 Elmotorn bak har en maxeffekt på 54 hk.
Alltså effekten på bakaxeln kan vara ända ner till ca 1/6-del av systemeffekten.
När reservkapaciteten i batteriet är förbrukad går de flesta, förmodligen alla hybrider in med
tvångladdning som i så fall förhoppningsvis RAv4-an til viss del använder för någon form av bakaxeldrivning.
Det är långt kvar till den möjliga fördelning av drivkraft som en bil med drivning i båda ändar och kardan bakåt förmår.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

JörgenO  
#683932
gnisten83 skrev:Toyota har lite dåligt minne hur de här testen klaras, den vanliga hybriden funkade inte heller från början i testet sen uppdaterades antisladdsystem o sen klarade bilen testet.
För dryga 10 år sen höll TV att välta med deras pickup vid älgtestet, ett antal år senare kom ny modell av pickupen o samma sak händer igen...


Även de två andra bilarna som testades samtidigt, Volvo XC40 o Mitsubishi Outlander misslyckades i det där älgtestet. Låt vara att Toyotan misslyckades på coolaste sättet, driftade som en 740 nästan :-)

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683953 Förvisso men 63km/h!
De bästa suvarna är över 80 innan de inte går att klara konbanan.
De övriga är väl mer bevis på att de är inte bara är att kasta in ett batteri o kalla de hybrid utan att göra läxan ordentligt

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Kse  
#684064 Problemet är väl att man trycker ner hybridtekniken i befintliga chassin, A6, Outlander, E-klass, V90, Superb, alla är vanliga modeller som man trycker i hybridteknik och alltid är det nått som får ge vika, bagageutrymme, baksäte och i regel väghållning.
Vi var inne på att att köpa en laddhybrid, var och kände och klämde på lite bilar med det känns som att tekniken är i sin linda så det blev en hederlig gamla dieselmotor, kanske att tiden är mogen nästa gång man byter bil.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#684499 Provkörde nyligen denna bil. Den passar mina behov bra.
Det var bara ett problem. Sitsen på förarstolen var för kort. Det går inte att köra längre resor för mig med så kort sits. Jag mätte aldrig längden tyvärr.
Min nuvarande bils stolssits är cirka 52 cm och är bra.

Tack om någon vet någon lösning? Tillbehör?
Säljaren var inte uppdaterad om allt.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

bgl  
#684507 Ring till Hans Fagerström, säljare på Toyota i Örebro. Hans är fullvuxen på längden, tvingas allt som oftast övertyga spekulanter om att det går sitta bra för långa även i en Toyota!
Har inte Hans nån lösning blir det svårt. Jag har f.ö. provkört en laddlös RAV4, har den laddbare lika kort stolsdyna är det inte trevligt.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#684510 Jag tänkte om det finns något tillbehör? Eller anan stol som tillbehör?

Säljaren föreslog att man skulle vinkla sitsen uppåt lite. Men det var inte heller bra.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

stegmaster  
#684768 Jag läste 3-4 testar på första generasjon hybrid som kom 2015/2016, innan jag köpte min 2016 modell.
Då var just dette med kort sitteputa en av få anmärkningar bilen fick.
Detta var visst inte bara ett Toyota problem, utan på mange japsebilar, begrunnat med att asiater generelt er kortare enn oss nordboare.
Dom mente en såpass dyr bil bordet ha en sånn liten dyna i front på sitsen som man kan dra ut, som finns på flera europeiske bilar, så egentlig konstig Toyota inte kan bjuda på detta nu 4 år senare.
Själv er jag bara 176cm, så aldri upplevt dette som nåt problem, dock kör jag sällan veldig långt.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#684787
stegmaster skrev:Jag läste 3-4 testar på första generasjon hybrid som kom 2015/2016, innan jag köpte min 2016 modell.
Då var just dette med kort sitteputa en av få anmärkningar bilen fick.
Detta var visst inte bara ett Toyota problem, utan på mange japsebilar, begrunnat med att asiater generelt er kortare enn oss nordboare.
Dom mente en såpass dyr bil bordet ha en sånn liten dyna i front på sitsen som man kan dra ut, som finns på flera europeiske bilar, så egentlig konstig Toyota inte kan bjuda på detta nu 4 år senare.
Själv er jag bara 176cm, så aldri upplevt dette som nåt problem, dock kör jag sällan veldig långt.

Jag är 183 cm och det skulle inte gå att köra långt för mig med de sitsarna. Redan efter 30 sek. körning var det obekvämt.

Kanske någon känner till om en sån extra dyna framför finns att köpa, original eller universal?
Menar jag är inte specellt unik med min längd. Så detta problem kan inte absolut inte vara nytt för Toyota.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684790 Eller köper man en bil där en redig stol ingår...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).