Bilar

Ta sig in i bil, volvo V70 -06

74 inlägg 35309 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

Camaro1969  
bgl skrev:Även ett gräsklipparbatteri kan ge ett par hundra ampere, beroende på var felet finns kan det bli tråkigt.
Använd ett laddare på max 6 A!

ja storleken på batteri borde ju inte ha nån betydelse det är väl amperetimmar det ju..

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
vinterrojarn skrev:Var försiktig med att använda för stark styrka i batteriet..samma Ah.
Cetek laddaren laddar väl med ca 4 Ah högst 6 Ah?

Nu har du väl blandat ihop Ampere och Amperetimmar.? 😉 😎

Avslutat-02  
#647826 Ja ursäkta...
Oavsett så ska man vara försiktig så man inte lägger på för mycket kräm...
Det är inte bara kablar som tar stryk utan även dyrare grejer..

Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647834 Har inte volvo ett gömt lås till bakluckan, bakom ett plastlock?

Vilket batteri man använder har ingen betydelse, de matar inte ut några ampere alls, det styrs till 100% av hur mycket ström som förbrukas. Som bgl skrev så kan även ett litet batteri ställa till det om det är nåt fel som drar mycket ström, tex diodfel i generatorn.

Jag skulle försöka motionera låset och om det verkligen inte går så skulle jag lägga på ström underifrån på generatorn eller startmotorn, de kablarna går raka vägen till batteriet.

Edit: ska vi vara korrekta så lägger jag naturligtvis på spänning på generator/starmotor, inte ström 😇

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#647862 Ibland känner man sig duktig...

Såg en röd kabelanslutning trångt som tusan..

Tog en bit gängstång isolerad med eltejp. Fäste startkablar och voila😃

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mettämies skrev:Edit: ska vi vara korrekta så lägger jag naturligtvis på spänning på generator/starmotor, inte ström 😇

I det här fallet är det nog faktiskt mer korrekt att säga att man skickar in en ström i batteriet via kablarna från generatorn/startmotorn. Ett batteri fungerar ju ungefär som en jättelik zenerdiod (men med variabel spänning beroende på hur mycket det är laddat) och reglerar ner spänningen oberoende av vilken spänning man lägger på. Den resulterande spänningen beror på vilken ström man kan kan skicka in :ugeek: :ugeek:

Användarvisningsbild

Erre  
Camaro1969 skrev:Ibland känner man sig duktig...

Snyggt. 👍
Å utan att elda upp styrdon å annat. 😁

Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Camaro1969 skrev:Ibland känner man sig duktig...

Lysande! Friskt kopplat, hälften brunnet 🙃

th skrev:
Mettämies skrev:Edit: ska vi vara korrekta så lägger jag naturligtvis på spänning på generator/starmotor, inte ström 😇

I det här fallet är det nog faktiskt mer korrekt att säga att man skickar in en ström i batteriet via kablarna från generatorn/startmotorn. Ett batteri fungerar ju ungefär som en jättelik zenerdiod (men med variabel spänning beroende på hur mycket det är laddat) och reglerar ner spänningen oberoende av vilken spänning man lägger på. Den resulterande spänningen beror på vilken ström man kan kan skicka in :ugeek: :ugeek:

Har jag missat att man kan mata in ström? Trodde att det var ett resultat av en förbrukares effekt och spänningen. Hmm. Måste pusta ut lite efter jobbet men sen ska jag försöka förstå vad du menar 🤓

Användarvisningsbild

totte  
vinterrojarn skrev:Var försiktig med att använda för stark styrka i batteriet..samma Ah.

Snack. Är det rätt spänning så spelar det ingen roll hur många Ah batteriet är. Och en laddare laddar med Ampere, A, inte AmperTimmar Ah.

Men hur många ampere som flyter beror inte alls på strömkällan utan på motståndet i det man driver och den spänning som man lägger på.

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
totte skrev:

Snack. Är det rätt spänning så spelar det ingen roll hur många Ah batteriet är. Och en laddare laddar med Ampere, A, inte AmperTimmar Ah.

Men hur många ampere som flyter beror inte alls på strömkällan utan på motståndet i det man driver och den spänning som man lägger på.

Njo, en CTEK eller liknande är nog ingen dum idé i dylika lägen pga sitt kortslutningsskydd osv. Den finessen saknas i en blyackumulator och kan rädda dagen beroende på vad felet är. Visst kan ju även källan begränsa strömmen, de flesta batterier har ju t.ex. olika CCA beroende på storlek, konstruktion osv som visar hur många Ampere de kan lämna vid ett typiskt kallstartfall (på en given förbrukare). Det beror ju bl.a. på batteriets inre motstånd.

Avslutat-02  
#647952 Säg det till kunden Totte som brände sönder halva kabelflätan till datan i sin bil när han tog batteriet från traktorn...

Blivande snickare  
vinterrojarn skrev:Säg det till kunden Totte som brände sönder halva kabelflätan till datan i sin bil när han tog batteriet från traktorn...

Det var nog nån kortis eller något från tidigare då.
Frånsett att han har en 24v traktor och kopplade det rakt in i bilen.

Avslutat-02  
#647967 Möjligt, men faktum kvarstår, var försiktig med att koppla på hur som helst, det kan gå illa..

Blivande snickare  
vinterrojarn skrev:Möjligt, men faktum kvarstår, var försiktig med att koppla på hur som helst, det kan gå illa..

Vet man vad man håller på med är det lungt. Lika med ström som såg, okunskap gör det farligt.

tallen100  
#647976 Nja även om man vet vad man håller på med så är det nog ganska lätt hänt att sabba någon elektronikgrunka i dom moderna åkdonen, en Volvo 740 är mer riskfri..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).