Bilar

Ta sig in i bil, volvo V70 -06

74 inlägg 30725 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

Avslutat-02  
#647978 Det är väl det som är felet i alla lägen.
Att man inte vet vad man håller på med och så går det illa..

Dock är det aldrig fel att ordna så att man kan ladda batteriet från utsidan av bilen, om detta skulle uppstå igen...
Lika som med att koppla så man kan köra vissa delar av husets el med hjälp av elverk..
Har fått hjälp av svärfar att koppla in spis,lyse mm genom stickkontakt...

Avatar Fallback

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

Avslutat-02  
#647980
tallen100 skrev:Nja även om man vet vad man håller på med så är det nog ganska lätt hänt att sabba någon elektronikgrunka i dom moderna åkdonen, en Volvo 740 är mer riskfri..


Dagens motorer och bilar behöver så fruktansvärt med elkomponenter....
Relän, givare, avkännare, status grejer...
Fy sjutton vad tröttsamt det kan vara att felsöka..

Avatar Fallback

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

Avslutat-02  
#647986


Detta måste jag prova... 🤣

Användarvisningsbild

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647992
totte skrev:Men hur många ampere som flyter beror inte alls på strömkällan utan på motståndet i det man driver och den spänning som man lägger på.

Detta stämmer om källan är en spänningskälla, som t.ex. ett vanligt batteri och lasten är en ren resistans. Men en källa kan också vara en strömkälla, ibland kallad strömgenerator. Ett exempel är moderna batteriladdare som skickar in samma ström i batteriet oberoende av hur mycket batteriet är laddat. Ett annat exempel är en vanlig svets där man ju ställer in den ström man skall skicka ut i elektroden. En svets har ju en tomgångsspänning för att bågen skall tända men den spänningen är oberoende av vilken ström man ställer in.

Användarvisningsbild

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

hlb  
#647995 Nu får jag korrigera Totte lite igen: Strömmens storlek beror på lastens motstånd men också på källans inre resistans, annars skulle det vara livsfarligt att få kortslutning i en ficklampa.. Känner mig ibland som en liten inofficiell moderator-moderator på tekniksidan. 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

Camaro1969  
#648011 jag löste det iaf utan att vara elektronikingenjör=)

kändes säkrare att försöka få kontakt direkt till startmotorn än genom släpvagnsuttaget, hade säkert bränt något genom släpvagnskontakten med min tur...

eftersom kupefläkten gick hela tiden krävdes en del ström spänning ampere eller vad det nu mäts i


nästa problem har jag i min nästa tråd här i personbilskategorin =)


tack alla för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

Camaro1969  
#648012
vinterrojarn skrev:https://m.youtube.com/watch?v=0B6YhEXpzyA

Detta måste jag prova... 🤣


haha jag såg den jag med när jag sökte ang detta problem...

såg livsfarligt ut med den domkraften...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

totte  
#648071
vinterrojarn skrev:Säg det till kunden Totte som brände sönder halva kabelflätan till datan i sin bil när han tog batteriet från traktorn...


Det har absolut ingenting att göra med batteriets amperetimmar och det är ren grundläggande ellära. Det enda batteriets storlek påverkar är hur länge strömmen räcker vid ett och samma uttag.

Vad som händer beror helt på spänningen och motståndet hos förbrukaren. Undantaget om batteriet är så litet att det inte ens orkar driva vad det nu är som kopplas till.

Brände han kabelflätan så vara det antingen redan något fel där inne eller så kopplade han fel.

Användarvisningsbild

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

totte  
#648072
hlb skrev:Nu får jag korrigera Totte lite igen: Strömmens storlek beror på lastens motstånd men också på källans inre resistans, annars skulle det vara livsfarligt att få kortslutning i en ficklampa.. Känner mig ibland som en liten inofficiell moderator-moderator på tekniksidan. 😀 😀


Jodå, det stämmer förvisso, men inom de gränser som normalstora fordonsbatterier har så är påverkan av batteriets inre resistans relevant om det redan råder kortslutning. I det som diskuteras här, att ansluta ett batteri för att få spänning nog för att öppna låset så är batteriets Ah och inre resistans fullständigt irrelevant, så länge det är stort nog att hålla spänningen.

Användarvisningsbild

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

hlb  
#648112 Mera svammel, som jag inte kommenterar, men Totte är ju moderator och kan ta bort mitt inlägg. Till och med bannlysa mig ett tag, om han vill, men jag kommer i så fall att rapportera sanningen via Facebook.(Självverksamma skogsägare.)

Avatar Fallback

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

tallen100  
#648131
hlb skrev:Känner mig ibland som en liten inofficiell moderator-moderator på tekniksidan. 😀 😀

Ingen skulle passa bättre 👍

Användarvisningsbild

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

hlb  
#648136 Har nog inte tillräcklig kompetens med min gamla hjärna. Jag tycker att den tekniska kompetensen här på forumet är oerhört hög och, i alla fall för mig, väldigt viktig att kunna anlita. Trovärdigheten får inte förstöras av att någon enstaka faller ur ibland och inte tål korrigering.

Användarvisningsbild

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

totte  
#648140
hlb skrev:Mera svammel, som jag inte kommenterar, men Totte är ju moderator och kan ta bort mitt inlägg. Till och med bannlysa mig ett tag, om han vill, men jag kommer i så fall att rapportera sanningen via Facebook.(Självverksamma skogsägare.)


Vad är det för skitsnack om moderator. Det har väl inget att göra med en liten dispyt om elektriska saker. Skulle aldrig få för mig att moderera inlägg bara för att vi inte är helt överens om fakta. Bannlysning åker man på om man har brutit rejält mot forumets regler inte för att man diskuterar el.

Vad är problemet egentligen, ett stort eller litet batteri, inom rimliga gränser, gör knappast nån skillnad alls så länge det inte råder kortslutning eller det är frågan om mycket stora strömuttag.

Avatar Fallback

Re: Ta sig in i bil, volvo V70 -06

Avslutat-02  
#648147 Huvudsaken är och var att Camaro fått komma in i sin bil och att bilen fungerar igen..

Om batterier eller styrka, spänning, motstånd mm och allt vad det kallas kommer vi nog diskutera igen i en annan tråd... 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).