Bilar

Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

55 inlägg 16818 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Elmhult  
#639743 Min erfarenhet av bilister är att ju dyrare bil desto fortare går det. Så BMW/AUDI/VOLVO/etc kör nästan uteslutande konstant för fort och ligger för nära, stressar omkörningar och beter sig allmänt vidrigt som jag är ganska säker på att dom aldrig skulle göra om de inte befann sig i en bil. Vi borde fundera på varför brukarna av dessa fordon slutar bete sig som en normal Svensson med 1,7 ungar och hund när de hamnar bakom ratten. Jag kör mellan 25-55 mil om dagen så man märker ju lite ibland.

Vi har redan ISA i bilarna sedan flera år tillbaka. Tanken är god men systemet är otroligt segt, ser fel på vilka vägar man kör på och misstolkar hastigheten väldigt ofta. Men det kanske blir bättre i framtiden.

Jag har kört mycket bil i andra länder och även utanför EU och vi har OTROLIGT bra och säkra vägar här. Och standarden har ju endast blivit bättre och bättre. Ibland så bra att det kanske är för tråkigt att köra här så man börjar titta på Netflix på motorvägen istället? De flesta nya bilar styr ju själv ändå.

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Chuck Norris  
#639757 Finns ju en naturlig förklaring till detta i och med att det upplevs som att det går saktare än det egentligen gör i en ny motorstark bil av a la premium (och dit räknas inte volvo). Det låter och vibrerar mer i ett gammalt bilskrälle i 70 än en ny premium i 170.

Samma när man kör sporthoj, allt under 150 känns som snigelfart.

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Elmhult  
#639762
Chuck Norris skrev:Finns ju en naturlig förklaring till detta i och med att det upplevs som att det går saktare än det egentligen gör i en ny motorstark bil av a la premium (och dit räknas inte volvo). Det låter och vibrerar mer i ett gammalt bilskrälle i 70 än en ny premium i 170.

Samma när man kör sporthoj, allt under 150 känns som snigelfart.


"Naturlig förklaring" Jag måste vara onaturlig då. Eller övernaturlig? :lol:

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

jannee  
#639765 Finns egentligen ingen ursäkt för att köra för fort, man tjänar ytterst lite tid.
Orsaken till att de som kör premiumbilar kör fort är säkert flera.
1 Förare av premiumbilar har inte sällan bilen som arbetsredskap.
2. Många, många är stressade, köra bil är som för andra ett arbete och vi alla vet att allt handlar om att allting ovillkorligen ska ske snabbare.
3. I en premiumbil känns inte farten så hög som i motsvarande liten eller gammal bil.
4. Äger man en premiumbil har man inte sällan en "något" bättre ekonomi = fortkörningsböterna tar inte lika illa.
Personligen kör jag närmare 20 km fortare med frugans Audi än med min över 20 år gamla BMW, Audin går så mycket tystare och mjukare än min BMW = den högre hastigheten märks inte - inte ens vid inbromsning.
Går lätt att marsha i 180 km/tim och ändå föra ett normalt samtal med passagerare, men även prata i telefon, mottagaren hör ej att man framför en bil.

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Elmhult  
#639766
jannee skrev:Finns egentligen ingen ursäkt för att köra för fort, man tjänar ytterst lite tid.
Orsaken till att de som kör premiumbilar kör fort är säkert flera.
1 Förare av premiumbilar har inte sällan bilen som arbetsredskap.
2. Många, många är stressade, köra bil är som för andra ett arbete och vi alla vet att allt handlar om att allting ovillkorligen ska ske snabbare.
3. I en premiumbil känns inte farten så hög som i motsvarande liten eller gammal bil.
4. Äger man en premiumbil har man inte sällan en "något" bättre ekonomi = fortkörningsböterna tar inte lika illa.
Personligen kör jag närmare 20 km fortare med frugans Audi än med min över 20 år gamla BMW, Audin går så mycket tystare och mjukare än min BMW = den högre hastigheten märks inte - inte ens vid inbromsning.
Går lätt att marsha i 180 km/tim och ändå föra ett normalt samtal med passagerare, men även prata i telefon, mottagaren hör ej att man framför en bil.


Ja här har vi ju ett bra exempel. Nuff said som de säger. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Kse  
#639843 Rensade upp lite bland kommentarerna.
Ordvitsande i större skala hänvisas till kategorin skojigt/galet.

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Skotar Jocke  
#642252
JörgenO skrev:Tur för Volvo att de inte begriper sig på Pickuper för då hade jag sålt min i protest. Kommer fortsätta fräsa runt i min Navara i 200+ så ofta jag kan :-)

Användarvisningsbild

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

HL.Rigging  
#642267 Jag kör ofta för fort men klankar inte ner på dom som inte gör det.
Men de som kör väldigt sakta och osäkra med hakan i ratten och inte kan grundläggande regler i trafiken är jag vansinnig på.

Sen 180km/h hur kom dom fram till det?
Alldeles för fort för att vara säkert på våra vägar och värdelöst för miljön (känns som att dom vill ha pluspoäng utan att göra något egentligen).

Sen en uppmaning till er som kör på 2+1 väg i 15km/h under hastighetsbegränsningen vid enkelfil och sen när det blir dubbelfil drar ni på till 20km/h för fort vad fan är det?
Rädd för räcket eller?
Kör ofta paketbil med lite svag motor och kommer inte om på dubbelfil när bilen jag ska köra om drar på och fältet är typ 1000m.

Alla körskolor i Sverige borde ha minst en lektion på Autobahn för att visa eleverna hur man ska känna in rytmen och hjälpa varandra för att göra det snabbt och smidigt att komma fram.
Att man använder blinkers väldigt mycket på Autobahn för att visa andra vad som händer osv är klockrent men det funkar inte i Sverige för där används fan inte ens blinkers där man ska använda den.

Och gå tillbaks till dom gamla Rondell reglerna att blinka in och ut ur rondell skulle göra underverk i mindre irritation och sen kan man väl ta bort allt jävla skrot som alltid ska stå i rondellerna kör på en gräsplätt med eventuellt blommor i men sen inget mer så man ser genom rondellen och kan planera sin körning.

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Hema  
#642271
HL.Rigging skrev:Sen en uppmaning till er som kör på 2+1 väg i 15km/h under hastighetsbegränsningen vid enkelfil och sen när det blir dubbelfil drar ni på till 20km/h för fort vad fan är det?
Rädd för räcket eller?
Kör ofta paketbil med lite svag motor och kommer inte om på dubbelfil när bilen jag ska köra om drar på och fältet är typ 1000m.

Och gå tillbaks till dom gamla Rondell reglerna att blinka in och ut ur rondell skulle göra underverk i mindre irritation och sen kan man väl ta bort allt jävla skrot som alltid ska stå i rondellerna kör på en gräsplätt med eventuellt blommor i men sen inget mer så man ser genom rondellen och kan planera sin körning.

Hej.

Kan bara hålla med om övre stycket. 👍 Mycket irriterande.

Men det här att blinka in i rondell? Hur menar du exakt, för ett tag lärde sig vissa att man skulle blinka för att komma in i rondellen, men att den blinkning inte hade något med vart man skulle.

Jag blinkar som om det vore en korsning + blinkning när jag ska ut ur rondellen. Men sedan har vi de som stannar före de åker in i en rondell, utan att det finns en bil där. Eller de som kör yttervarv i en dubbelfilig rondell och tar tredje utfarten, trots att man då skulle ligga i den vänstra..

Ja rondellrar sväljer möe trafik, men många verkar känna osäkerhet för att ta sig igenom dem.

Användarvisningsbild

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

HL.Rigging  
#642284 Precis som du beskriver att blinka som i en korsning.
Tydligen är det tillåtet att åka helvarv i ytterfil numera för att själva rondellen klassas som raksträcka. Helt galet om man frågar mig och alla som tagit körkort för 10år sen. Dessa nya regler har jag fått söka efter och inte fått höra från någon myndighet vilket också är helt galet.
Alltså åkte runt tills för någon månad tillbaks och trodde att man hade rätt om man blev inträngd i rondeller men skapligt fel man hade dä🥺. Snart är det väl som i Frankrike att man lämnar företräde i rondellen för de som ska in???

Användarvisningsbild

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642307
Elmhult skrev:Min erfarenhet av bilister är att ju dyrare bil desto fortare går det. Så BMW/AUDI/VOLVO/etc kör nästan uteslutande konstant för fort och ligger för nära, stressar omkörningar och beter sig allmänt vidrigt som jag är ganska säker på att dom aldrig skulle göra om de inte befann sig i en bil.

Dessutom verkar BMWs och Audis svarta färg vara särskilt aerodynamiskt effektiv för deras svarta bilar går mycket fortare än t.ex. de vita :d

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Hema  
#642368 Röda bilar brukar ha en högre försäkringspremie.

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

jannee  
#642370 TH:s uppfattning om att svarta bilar går fortare än bilar med andra färger äga sin riktighet.
Det är nämligen så enkelt att svart färg är det oftast på leasingbilar/tjänstebilar.
Självklart finns det tjänstebilar med andra färger men inte alls i samma mängd.
I dag kan du med gott samvete köra ca 10 km fortare än mätaren visar och ändå hålla dig inom anvisad hastighet, ALLA hastighetsmätare har nämligen en felmarginal.
Dessutom registrerar alla fartkameror aktuell hastighet men ingen rapporteras som endast överskrider hastigheten med 5 km/tim eller mindre.
Du kan prova om du tvivlar.
Låt någon (okänd :?: ) med DIN bil passera en fartkamera med 10 km/tim för hög hastighet (enligt din mätare) och se om kameran blixtrar till.

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

bgl  
#642380 HL:Rigging: kör du i Örebro så finns det rondeller där det inte är tillåtet att köra yttervarv förbi utfarten rakt fram. Normalt finns upplysning om detta genom körfältspilar eller lokaliseringsmärken över resp körfält. Dock finns det ,eller i alla fall har funnits, turistfällor där pilar och märken visar olika!
Motsvarande lär finnas i andra tätorter.

Användarvisningsbild

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

JörgenO  
#642392 Jag funderar på att försöka göra om den här tråden till nån sorts databas så man kan kryssa i färg o bilmodell och sen få en manual för hur man, givet dessa parametrar, skall köra i rondeller, 2-1-vägar, hur man skall hantera blinkers, hur nära man skall ligga o hur fort man skall köra relativt begränsningarna . Mycket man inte visste tidigare 😁👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).