Bilar

Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

55 inlägg 16811 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Fredrik Reuter  
#638940 Nu börjar biltillverkaren Volvo att sälja sina bilmodeller av 2021 års årsmodell och genom detta tar de steget till att spärra maxhastigheten på nya bilar till max 180 km/h. Enda undantagna bilarna är de som beställs av blåljusverksamhet, ex Polisen. Anledningen till denna spärr är enligt Volvo att det är väldigt få gånger man generellt kör över 180 km/h och statistik visar att många svåra olyckor uppstår vid höga hastigheter.

Enligt Volvo är begränsningen lagd djupt in i mjukvaran och således kommer man inte kunna ta bort fartspärren, inte ens med chipstrimning, varken Polestar eller tredjepart.

Systemet kan ses som en mild variant av det planerade EU-direktivet som ska driftsättas 2022 där alla nya bilar ska ha GPS och anslutas till ett system kallat ISA. ISA kan då med hjälp av GPS och skyltigenkänning bestämma hur fort en bil får framföras. Ett exempel kan vara att det går att köra max 100 på 90-väg.

För många av oss som använder bilen i vardagen och i jobbet så påverkar kanske inte Volvos nya giv oss så mycket. Eller? Skriv gärna några rader vad du tycker.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Fredrik Reuter  
#638942 Här finns lite mer information: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -korning-i

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Avslutat-02  
#638944 Det är väl nog fort ändå...
Normala hastigheter på vanlig väg är väl högst 130 km/H vid omkörning annars så duger 110 bra.
Och runt 80-90 på riksväg...

Sedan att staten vill sänka för att slippa hålla standard på vägen är en annan sak..

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638946 Fasiken, jag som alltid kör 200+ km/h på min skogaväg...

Användarvisningsbild

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Camaro1969  
#638947 tycker det skulle vara en bomb inbygggd i bilen, som sprängs om man överskrider lagstadgad hastighet med 1km/h

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Avslutat-02  
#638948
Camaro1969 skrev:tycker det skulle vara en bomb inbygggd i bilen, som sprängs om man överskrider lagstadgad hastighet med 1km/h



=))
Bara det inte drabbar mig... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

tallen100  
#638949
Camaro1969 skrev:tycker det skulle vara en bomb inbygggd i bilen, som sprängs om man överskrider lagstadgad hastighet med 1km/h

Det vore nått, men tänk så mycket plastbitar det skulle bli i naturen efter alla takboxar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

JörgenO  
#638950 Tur för Volvo att de inte begriper sig på Pickuper för då hade jag sålt min i protest. Kommer fortsätta fräsa runt i min Navara i 200+ så ofta jag kan :-)

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Avslutat-02  
#638952
tallen100 skrev:
Camaro1969 skrev:tycker det skulle vara en bomb inbygggd i bilen, som sprängs om man överskrider lagstadgad hastighet med 1km/h

Det vore nått, men tänk så mycket plastbitar det skulle bli i naturen efter alla takboxar :mrgreen:


Naturlig plast... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Jim_the_one  
#638953 Plåtpoliserna borde ta kort och bötfälla alla som kör under 5km/h på skyltad fart. Om man nu inte har något giltigt skäl, tex att man kör traktor eller släp på en stackars ensam 90 väg...dom flesta har ju tyvärr blivit 80 vägar.
Tycker inte att standarden på vägar är så dålig (undantag finns) det är folk som inte borde fått/inneha körkort som förstör för oss andra.

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638958
Jim_the_one skrev:Plåtpoliserna borde ta kort och bötfälla alla som kör under 5km/h på skyltad fart.


Varför det?

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Jim_the_one  
#638961 För att det är dom som ställer till det i trafiken. Folk blir otåliga och gör dumma omkörningar.

För att inte tala om alla idiotbromsningar pga plåtburkarna.
Det vore intressant att ta reda på hur mycket extra utsläpp det blir pga kamerorna.

Användarvisningsbild

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Vardon  
#638965
Jim_the_one skrev:Plåtpoliserna borde ta kort och bötfälla alla som kör under 5km/h på skyltad fart. Om man nu inte har något giltigt skäl, tex att man kör traktor eller släp på en stackars ensam 90 väg...dom flesta har ju tyvärr blivit 80 vägar.
Tycker inte att standarden på vägar är så dålig (undantag finns) det är folk som inte borde fått/inneha körkort som förstör för oss andra.


Jättebra förslag, tänkte du dig mätstationer för vägfriktion och radarinstallationer för vilt och andra plötsligt uppdykande föremål så man ska helt slippa ta eget ansvar för väglag och andra faktorer

Personligen anpassar jag farten efter rådande förhållanden på platsen och vad jag tror kommer i framtiden. Blir det då att jag åker saktare än hadtighetsbegränsningen, får väl folk gråta och blinka med helljuset så kör jag ännu saktare då seendet blir sämre på grund av bländning. Beter de sig som folk kan jag underlätta omkörning.

Eller ska mc förare som har problem i tex lövhalk, leransamling på vägar bli bötfällda, utveckla gärna hur du tänkte dig.

Avatar Fallback

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Avslutat-02  
#638966 Jag bor alldeles vid Hälsinglands effektivaste fartkamera, varför skulle den lösa ut om folk körde under högsta hastighet?
Nä folk kör minst i 100 km/h och kameran fotar...

Alltid vid högtider så kommer juck bilister och hela flytet försvinner..

Användarvisningsbild

Re: Nu spärrar Volvo bilar till max 180 km/h hastighet

Bert1  
#638967 Ja de där med att folk bromsar innan kameran trots lagom hastighet de begriper jag inte
Juckbilisterna slipper vi väl när kamerorna blir som i Norge

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).