Bilar

Fel på v50 diesel

65 inlägg 28623 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

Nyborg  
#631387 Då ska det nog enligt manualen stå partikelfilter fullt i displayen. Sedan fanns det tydligen både torra och våta partikelfilter i dessa bilar, hade man vått filter så skulle det vara två anslutningar vid turbotrycksgivaren. Då fanns det även en tank som skulle fyllas med en vätska som hette eolysvätska. Vi hade dock den torra varianten! \:d/

Isuzu bilar för hårt arbete

Avslutat-02  
#631391 P126400 är alltså fel på spridarna....

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#631393 Byt spridare helt enkelt. Byt inte bra 4ans utan byta alla isf.
Den andra felkoden är inget att bry sig om, den kan komma vid startögonblick eller nått sånt, det stod ju intermitent på den ändå.

Ldsaren  
#631407 Ofta en spridare lägger av på dessa , går på 3 cyl , går sen på linka home , eller nödläge för spara på det hela, varvar tyg 2 -3000 varv .

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#631415 Byta alla spridare.. de går på 3500:- styck typ...

Ska testa nå injectorclean först tänkte jag.

Har inte heller lokaliserat vilken cylinder det är.. men är det inte nr4 då? Som felkoden säger🤔

TS

Avslutat-02  
#631418 Kan vara, men kan också vara en krets som spökar..felkod ger en indikation på att något är fel och vart men inte är det så specifikt ibland....man kan få leta länge...ändå..

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#631507 Det står klart att det är 4ans spridare det är fel på.
Är väldigt vanligt att spridarna går sönder på dessa.
Men om du är skruvkunnig så byt plats på 2 spridare och läs koderna igen. Då bör du få en annan felkod om det är spridaren som är kass, är det samma kod så är det kabelbrott nånstans.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
skogsjan695xl skrev:Det står klart att det är 4ans spridare det är fel på.
Är väldigt vanligt att spridarna går sönder på dessa.
Men om du är skruvkunnig så byt plats på 2 spridare och läs koderna igen. Då bör du få en annan felkod om det är spridaren som är kass, är det samma kod så är det kabelbrott nånstans.

Jaa det står ju 126400 = 4:an
126300=3:an osv.. när man googlar de olika koderna..

Bra idee att testa byta plats på spridarna!

Undrar hur jäkligt de sitter på dessa bilar..
Risk att man förstör något om man försöker ta bort spridare nr3 tex? För att byta plats med 4an.

Inga packningar etc som man måste byta om man lossar dem?

TS
Användarvisningsbild

Kse  
#631669 Vet inte hur det är på din V50 men på dom flesta moderna bilar kan man inte byta plats på spridarna utan att koda om dom, rätt spridare ska vara på rätt plats. Kan vara värt att kolla upp med Volvo innan du börjar med det.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#631770 va på mekonomen nyss, och enligt dem så är det samma spridare till alla cylindrar,

tyckte mekonomen hade rätt bra pris jämfört med tyskland för en gångs skull..

jag har ju haft liknande problem på v50 tidigare, och tack internet för att allts paras.
det var då samma spridare som strula enligt felkod, men jag körde i redline injectorclean och den har gått "bra" tills nu

jag gjorde ju en tråd även då:
trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

så jag ska testa en sån flaska igen och se om vi lyckas nolla felkoderna och se om den kan tänkas gå som vanligt igen.

annars får man väl byta spridare, då det var samma som sist. 4:ans cylinder

TS
Användarvisningsbild

Erre  
#631778 Skulle tro att det kse menar är att det är samma spridare men dom ska kodas olika beroende på i vilken cylinder dom ska sitta i.

alias  
#631787 Råkade ut för liknande på min V50 en sen kväll för några år sedan, med felkoder och något felsäkert läge/limpmode efter att ha belastat motorn rätt hårt. Bilen gick som ett tröskverk och jag tvingades krypköra hem några kilometer (var först helsäker på att det var ett mekaniskt fel, så jag stängde direkt av motorn och öppnade motorhuven och gjorde en okulär besiktning för att utesluta läckage m.m. innan beslutet togs om hemfärd).

När jag väl fick iväg bilen till lokala Volvoverkstaden så hade den av någon anledning hoppat ur det felsäkra läget och gick som vanligt.

När de felsökte i datorn så var det någon felkod på en spridare (felet hade kommit och gått) och rådet jag fick av mekanikern var att vänta och ev. byta spridaren om felet återkom.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#631830 Köpte en flaska redline injectorcleaner idag.

Blandade en rejäl skvätt i några liter diesel och slog i tanken.

Startade bilen samtidigt som jag höll tummarna..

Starta och lät normalt men motorlampan lyste.

Lät den gå bra länge på tomgång innan jag tomvarva den.. satt å gasa lite olika mycket och den lät normalt.

Ut och ”tokkörde” och den fungerade normalt..

For till grannen och kopplade in datorn, nu hade felkoden ändrats från permanent till intermittent, i övrigt lika..

Nollställde felkoden och ut och ”tokkörde” lite till.. och peppar peppar den låter och går normalt.

Så ska prova ta den till jobbet imorrn igen..
Samt hålla tummarna

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#633189 i helgen vart det samma fel igen, men stängde av bilen och startade den efter en stunds igen och då fungerade det som den skulle.

idag gick den som vanligt till jobbet, drygt 4 mil..

nästan så man börjar misstänka något elfel, kanske något glapp som styr nå kablar till spridaren..

TS

Avslutat-02  
#633192 Så där gjorde en bil jag hade på lagning i verkstaden.... Bytte en spridare och lite annat.. men det som löste felet till slut var att byta ut bränslepumpen och bränsle avkännaren..

Cistern har jag för mig att det kallas..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).