Bilar

Volvo V90 Cross Country Mildhybrid 2020

7 inlägg 6704 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo V90 Cross Country Mildhybrid 2020

Fredrik Reuter  
#626323 Volvo V90 Cross Country har sedan Volvo XC70 lades ner varit en relativ populär bil i skogsbruket där många skogsägare men också anställda inom skogsindustrin kör just V90 Cross Country. Nu meddelar Volvo att V90 CC kommer som mildhybrid med start 2020.

Mildhybrid-teknik innebär att bilen har en konventionell förbränningsmotor men också en elmotor (48 volts system i Volvos fall) tillsammans med ett mindre batteri som stöttar förbränningsmotorn och sänker genom detta bränsleförbrukningen. Till en mildhybrid finns ingen laddkabel utan batteriet laddas av förbränningsmotorn samt vid inbromsning.

Intressant är om Volvo nu kommer släppa V90 Cross Country i mildhybridversion med dieselmotor eller om det blir som på ex XC40 enbart med bensinmotorer. En fyrhjulsdriven mildhybrid med bra frigångshöjd som har dieselmotor skulle kunna vara en bra bil för skogssegmentet, eller vad tror du?

https://www.mynewsdesk.com/se/volvo_per ... et-2974885



   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country Mildhybrid 2020

tannas  
#626746 XC60 finns med diesel och mildhybrid, som alternativ. Jag har en, B4 AWD automat. Mycket trevlig att köra men man märker inte elmotorn mer än att batterierna tar lite utrymme under golvet i bagageutrymmet🙄
Har haft två XC70 tidigare och saknar lastutrymmet!

Användarvisningsbild

Re: Volvo V90 Cross Country Mildhybrid 2020

Fredrik Reuter  
#626748 Där ser man, tack!
Hur är det med miljöskatten med mildhybrid, blir den lägre jämfört med en vanlig D4?

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country Mildhybrid 2020

tannas  
#626777 Skatten är 6430 kr/år så det är nog inte så stor skillnad. Då är ändå min reggad i dec 19, vilket ska vara något bättre.
Jag valde denna då det inte gick att få en D4 med både automat och AWD.

Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country Mildhybrid 2020

axwell  
#626805 Läste en provkörningstest nån vecka sedan om Volvos V90 cc mildhybrid.

Hittar inte den testen, har dock för mig att bränsleförbrukningen låg mycket långt över det officiella.
En förklaring, menade man, var att den är undermotoriserad + att den väger nästan 300 kg mer än en utan hybridutrustningen.

Skulle vara intressant att läsa den testen igen. :???:

Användarvisningsbild

Re: Volvo V90 Cross Country Mildhybrid 2020

Lillesves  
#626914 Hur ska man kunna få ner förbrukningen något nämnvärt med en hybridlösning om man inte kan ladda den från elnätet?
Man tar rörelseenergi från förbränningsmotorn och laddar ett batteri via en generator. Här försvinner kanske 15% av den inmatade energin.
Sedan ska man tillbaka från elektriskt lagrad energi till rörelseenergi via växelriktare och elmotor och förlora ytterligare ca 10%.
Dessutom ska man släpa på ett par hundra kg extra vikt.
Det enda som är bra är att man kan ta vara på en del av bromsenergin.
Känns som en dyr och onödig omväg och fler saker som kan krångla.
Eller har jag missat nåt?

Avatar Fallback

Re: Volvo V90 Cross Country Mildhybrid 2020

axwell  
#626923
Lillesves skrev:Hur ska man kunna få ner förbrukningen något nämnvärt med en hybridlösning om man inte kan ladda den från elnätet?


Det är nog inte där vitsen ligger.
Volvo i Sverige(och många fler) lever gott på alla företagsbilar som är anpassade till förmånsbeskattningen.

Att bilarna i praktiken omsätter mycket bränsle syns inte i dom korta körcykler som bestämmer beskattningsvillkoren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).