Bilar

Tesla Cybertruck och Tesla ATV

40 inlägg 11661 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

rokon  
#597423 När jag lyssnade på presentationen och räknade på markfrigången till mm så blev det 400mm, det är 50 mm bättre än den TGB 11 jag hade för flera år sedan, och ändå hade den portalaxlar.
Vad utseendet beträffar så spelar det stor roll för konstruktionen, här har funktionen gått före designen vilket jag tycker är bra.
Bilens yttre är på denna konstruktion det som skall bära upp fordonet, om man ser profilen på den så jämför den med en takstol.
Markfrigången och att den är variabel är ett stort plus även vridmomentet i en elmotors karaktär är en fördel samt mindre komplicerad drivlina.
Jag gillar den råa attityden på bilen liksom jag gillade TGB 11.

Avatar Fallback

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

tallen100  
#597425
Grålle52 skrev:Så brutalt ful! Nåt helt ofattbart. Bara därför vill jag ha en

Bara en kraftfull dieselmotor som fattas :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

svampbob  
#597435 Det är inte alltid som utvecklingen går åt rätt håll.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Grålle52  
#597436 Åååh 😀

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Kse  
#597441 Tanken är ju att på alla sätt väcka uppmärksamhet, därför man slår sönder glasen, för att få uppmärksamhet, genialt. Skulle inte förvåna mig om den har skottsäkert glas när den väl kommer ut.
Att göra en så snygg pickis som möjligt, dvs. göra den så lik alla andra pickisar på marknaden gör den mindre exslusiv och mindre iögonfallande.
Visst kommer tesla komma med snygga pickisar oxå om den här modellen faller väl ut.

Och för att sammanfatta, ja den är svinful. 😄

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Kse  
#597443 Fast den har ju sina bra sidor, sidoprofilen är ju dock katastrof. 🤦‍♂️
Bara färgsättning gör mycket.
Man få ju såklart börja med att hänga på 4 rejäla extraljus i fronten på en rejäl båge.
Vem är duktig på Photoshop?
Nå det finns inom kort på nätet ändå.

1574524961_b4c69e93-ce36-498f-b522-15a24d82c736.png
1574524962_468add80-1f93-4fd6-948f-f1c0daea6a84.png
1574524967_656719d0-bded-41b9-a323-2a36266bd556.png

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

rokon  
#597447
Kse skrev:Tanken är ju att på alla sätt väcka uppmärksamhet, därför man slår sönder glasen, för att få uppmärksamhet, genialt. Skulle inte förvåna mig om den har skottsäkert glas när den väl kommer ut.
Att göra en så snygg pickis som möjligt, dvs. göra den så lik alla andra pickisar på marknaden gör den mindre exslusiv och mindre iögonfallande.
Visst kommer tesla komma med snygga pickisar oxå om den här modellen faller väl ut.

Och för att sammanfatta, ja den är svinful. 😄

Jag tänkte också tanken med glaset som skadades av stålkulan att det var arrangerat för att bli mera uppmärksammat av press media och på nätet sånt funkar.
Ytterligare vad det gäller bilens triangulära profil, så har jag tänkt, vid en kraftig frontalkrock så bör fogen vid vinkeln taket spricka så taket öppnar sig där, men det löser nog Elon Musk med att montera in katapultstolar i framsätet så att man kan lämna olycksplatsen innan man annars dör, givetvis blir det då ett högre pris på Cybertruck om man vill ha raketsits.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Fredrik Reuter  
#597451 Ytterligare en sak med Cybertruck och priset är att det är anmärkningsvärt lågt. Men det var också Tesla Model 3 när den presenterades. Skulle man inte kunna köpa en Model 3 för typ 300k? Det är ju det dubbla idag så priserna på förstasidan här i tråden får nog tas med några kar salt.
Gissar att den bakhjulsdrivna Cybertrucken om den når marknaden kommer kosta runt 700.000 sek.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

svampbob  
#597465
Fredrik Reuter skrev:Ytterligare en sak med Cybertruck och priset är att det är anmärkningsvärt lågt. Men det var också Tesla Model 3 när den presenterades. Skulle man inte kunna köpa en Model 3 för typ 300k? Det är ju det dubbla idag så priserna på förstasidan här i tråden får nog tas med några kar salt.
Gissar att den bakhjulsdrivna Cybertrucken om den når marknaden kommer kosta runt 700.000 sek.


Det är ju nu drygt två år sedan Tesla började ta depositioner för den nya Roadstern och Semin och än är dom inte i närheten av att börja producera de två modellerna. Så blir det någonsin en Cybertruck så är det många är borta i tiden och den kommer inte att se ut som på visningen.

Avatar Fallback

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

AKKAMAAN  
#597544
svampbob skrev:Lastkapaciteten verkar inte så imponerande.

Specar 3500 lbs vilket lägger den straxt under "¾ ton" segmentet dvs 250/2500 trucks...
Men uppgifterna på t ex Ford F-150 säger 1125 till 2309 lbs och för F-250 säger 2474 till 4332 lbs. Cybertruck anges inte med "spännvidd" så det är lite oklart om det handlar om "1750-3500 lbs" eller "3500-7000 lbs", eller kanske "2250-4750 lbs".
Ford F-350 ligger på 3775 till 7044 lbs.
RAM's och GM's 1500/2500/3500 modeller ligger i samma kapacitetsklasser.
150/1500 kallas i USA ½-tons, 250/2500 kallas ¾-ton och 359/3500 kallas 1-ton.

Avatar Fallback

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Chainsaw Charlie  
#597552 Bilen lär väl ha en tjänstevikt på runt 2700 kg vilket innebär en maxlast på ca 800 kg i Sverige om den ska vara registrerad som lätt lastbil.

I likhet med de andra amerikanska pickuperna i ½-tonsklassen i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Fredrik Reuter  
#597554 Det verkar inte finnas några data på vikten på Cybertruck. Den borde bli rejält tung med sin storlek och kaross i 4 mm rostfritt stål.
Bara karossen torde väga uppemot 2 ton med det stålet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

svampbob  
#597556
AKKAMAAN skrev:
svampbob skrev:Lastkapaciteten verkar inte så imponerande.

Specar 3500 lbs vilket lägger den straxt under "¾ ton" segmentet dvs 250/2500 trucks...
Men uppgifterna på t ex Ford F-150 säger 1125 till 2309 lbs och för F-250 säger 2474 till 4332 lbs. Cybertruck anges inte med "spännvidd" så det är lite oklart om det handlar om "1750-3500 lbs" eller "3500-7000 lbs", eller kanske "2250-4750 lbs".
Ford F-350 ligger på 3775 till 7044 lbs.
RAM's och GM's 1500/2500/3500 modeller ligger i samma kapacitetsklasser.
150/1500 kallas i USA ½-tons, 250/2500 kallas ¾-ton och 359/3500 kallas 1-ton.


Det jag syftade på var hur fjädringen säckade ihop av en liten Quad (verkar vara en Yamaha Raptor som Tesla har satt sin logga på)
Sedan är det ju så att det mesta som kommer från Tesla är rena fantasier för att försöka hålla upp aktiekursen. Bland det senaste var väl när Musk lovade en miljon Tesla Robotaxis ute på vägarna till 2020.

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

rokon  
#599057 Cybertruck är stor.
Dimensions
Wheelbase
149.9 in (3,807 mm)[10]
Length
231.7 in (5,885 mm)[11]
Width
79.8 in (2,027 mm)
Height
75 in (1,905 mm)
Från eng wikipedia

Användarvisningsbild

Re: Tesla Cybertruck och Tesla ATV

Faun  
#599148 Med en längd på 5,8 meter kan det bli en utmaning att parkera bilen på en parkeringsplats.

De är normalt 5 meter långa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).