Bilar

Låsbultar?!

22 inlägg 6109 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Låsbultar?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594638 Dags att byta hjul på nya Volvon. Skall tydligen vara sådana här låsbultar. Redan nu första gågen slant det betänkligt, och både bultar och hylsa ser slitna ut, med stukade greppytor.

Är det bara skit??

:surp:

TS
Isuzu bilar för hårt arbete
Användarvisningsbild

Re: Låsbultar?!

Nyborg  
#594640 Inte roligt om de går sönder, då står man där. Jag har ratat låsbultar, men mina fälgar kanske inte är så attraktiva. Beror väl kanske också på var man bor och vart man åker.

jannee  
#594641 Ja, det är bara skit.
Strunta i dem.
Tänk om du kör en punktering och måste byta hjul.
Får du inte loss låsbulten ligger du illa till och dyyyyyrt blir det.
Finns många som åkt på att spräcka sina alufälgar.
Har hylsan svårt att få grepp, ja rent omöjligt, den bara halkar över.
Då får du knacka fast hylsan med en slägga (djävligt hårt) därefter en riktigt stor mutterdragare som verkligen kan knacka loss det mesta.
Min erfarenhet :mrgreen:
För övrigt är inte låsbulten/muttern hjultjuvens största problem.
Det är bara till att knacka dit en passande hylsa därefter dra loss bulten/muttern.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594644 Har inte haft problem med låsbultarna på mina BMW ar som jag haft sen 2011, sen drar jag inte dom utav h-te utan bara med momentnyckeln

Ldsaren  
#594649 Särskilt bult typ vw kan nypa fast hårt , bättre med mutter , finns speciella hylsor att slå på som tar fast sig själva vid vänsterdragning , har haft nytta av dom .

Brorsan  
#594653 Finns det speciella hylsor att dra loss dom med har väl tjyven det också, var in på biltema och stal ett par först.
Då är det väl bättre med vanliga sexkants.

Användarvisningsbild

Erre  
#594656 Finns att köpa i satser till olika märken.
Så nä. Det är inget skydd mot dom som är ute efter fina fälgar.
Smörj och smörj och dra åt med handkraft om man nu ska ha dom kvar.
Som gnisten gör, dra med moment är inte fel.

Ldsaren  
1573157006_screenshot_20191107-210059_chrome.jpg

axwell  
#594664 Lyckades klanta bort den där originaladaptern.

Var inne på att svetsa fast en riktig mutter på samma sätt som jag hjälpte en volvoägare några år sedan,

Men då behöver jag 4 nya bultar (eg. skruvar) och Biltemas är alltför lättrostade plus att original nog är löjligt dyra.

Fick ett tips av min däckhandlare: Märkesverkstan byter ut specialskruvarna mot normala för 400 kr, tar max 10 minuter.
Och så blev det. :mrgreen:

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594675 Volvo tar 375:- för 10 bultar. Tycker jag är ett överkomligt pris.

https://www.bilia.se/biltillbehor/dackt ... _31439230/

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#594690 Sonhustruns Skoda som är relativt ny fick vi inte loss dom förb....de skruvarna och hylsan gick sönder. Hon fick åka till Bilmetro i Sandviken efter jobbet och där tog dom in bilen trots tidsbrist och tog bort dom där förb....de skruvarna och satte dit vanliga helt gratis. All heder åt Bilmetro där!!!!

jannee  
#594691 Smörjer gängorna med kopparspray, efterdra 1 gång och inte för hårt. Kan även efterdra någon extra gång under säsongen.
Bilverkstädernas s.k. momentnyckel de använder till sina muttermaskiner ger jag inget för.
Trots deras "utmärkta" fjädrande momentnyckel kas bultarna ändå vara dragna med 30 till 50 kg = så hårt att du inte orkar dra loss dem med ett vanligt fälgkors,
Självklart sitter då låsbulten/muttern minst lika hårt och blir då omöjlig att ta bort utan en stark mutterdragare.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#594724 Får man inte använda muttermaskin på specialhylsorna?

tallen100  
halvproffs skrev:Får man inte använda muttermaskin på specialhylsorna?

Det är inte olagligt, men skulle starkt avråda dej från det :wink:
Dom där ska man vara ytterst försiktig med, och endast använda fälgkors eller en fast nyckel, och absolut inte dra dom lika hårt som dom andra bultarna. Då minimerar du risken att dom pajar om man nu med pock ska ha låsbultar.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#594754 Sonen skulle ju byta på sin hustrus bil och tog min mutterknack och det gick inte alls.
När jag frågade på Bilmetro blev svaret att dem sitter där från fabrik för det stjäls mycket hjul i andra länder.
Själv har jag ej använt specialarna utan ersatt dem med vanliga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).