Bilar

Bli fossilfri på 5 min med HVO

8 inlägg 3283 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bli fossilfri på 5 min med HVO

Fredrik Reuter  
#587609 Världens största producent av fossilfri diesel, Finska Neste, verkar nu göra slag i saken och kampanjar för att du kan bli fossilfri på fem minuter genom att gå över till att tanka HVO-diesel.

Fossilfri 2045 eller 20:45. När ställer du om?

Medaljens baksida kan idag vara tillgången på HVO-diesel, men man kan se vart i Sverige man kan tanka Nestes HVO-diesel "MY" på deras sajt: https://www.neste.se/produkter/neste-my/hvo-tankstallen

Neste MY HVO-diesel innehåller inte palmolja och förutom en 90%-ig reduktion av fossil koldioxid finns ytterligare fördelar med HVO-diesel jämte vanlig fossil diesel:

Partiklar - 33% lägre
NOx (kväveföreningar) - 9% lägre
HC (kolväten) - 30% lägre
CO (kolmonoxid) - 24% lägre

HVO-diesel ska inte jämföras med FAME enligt Neste, såhär skriver de:

Det höga cetantalet (75–95) säkerställer en effektiv och ren förbränning som ger fordonet extra kraft jämfört med till exempel traditionell biodiesel (FAME). Neste MY Förnybar Diesel™ är med sin låga grumlingspunkt lämpligt för mycket kalla väderförhållanden. Dessutom är Neste MY Förnybar Diesel™ fritt från svavel, syre och aromatiska föreningar och kan lagras under lång tid utan att tappa i kvalitet eller samla på sig vatten.


Med tanke på ovanstående och att nya dieselbilar också har AdBlue genom Euro6d direktivet så känns Bonus-Malus helt felstämt. Om man ska tro att det finns en bra tanke bakom Bonus-Malus, kan det vara så att politikerna vill att yrkestrafiken ska gå på HVO-diesel och personbilstrafiken på el? Vad tror du?

Mer om HVO-diesel på Skogsforum:

Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

HVO diesel nu tillåtet i vissa dieselbilar från Volvo

Biodrivmedel (HVO) ökar starkt inom transportsektorn

HVO Diesel

Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en elbil



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bli fossilfri på 5 min med HVO

T Landström  
#587631 Jag har kört två tankar med HVO 100 från Såifa Värmlands pump i Guttane.

Vet inte hur deras specen ser ut för deras HVO 100.
Det jag möjligen har märkt är att bilen drar lite mer...men å andra sidan så är ju HVO 100 billigare att tanka så det kanske går jämt ut...

Användarvisningsbild

Re: Bli fossilfri på 5 min med HVO

Fredrik Reuter  
#587636 Då är vi två!

Såifa körde för något år sedan med Nestes HVO, jag tror de gör det än.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bli fossilfri på 5 min med HVO

teinarsson  
#587638 Vi har kört två personbilar och en liten traktor på HVO100 sedan december. Enda skillnaden vi märker är ungefär 2 kr mer i pris per liter. Appen Tanka Grönt hjälper till när man vill hitta tankställen för olika typer av biobränsle.

Användarvisningsbild

Re: Bli fossilfri på 5 min med HVO

T Landström  
#587640 Okey!
Tror det blir billigare...sist jag tankade så va HVO 100 drygt 2 sek billigare per liter...

Undra vad som händer nu när St 1 har köpt alla anläggningar...
Senast redigerad av T Landström fre 20 sep 2019, 14:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bli fossilfri på 5 min med HVO

Fredrik Reuter  
#587641 Ja, det återstår att se vad som händer.
Märkligt att det verkar diffa så mycket i pris för HVO100, här har det ju varit billigare medans OKQ8 i Ö-vik var +2 kr mot vanlig diesel när jag körde förbi i juni.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bli fossilfri på 5 min med HVO

Vilsten  
#587648 Håller med om att bonus-malus är knäppt. Konstigt att premiera/straff olika typer av motor konstruktioner. Skatten borde ligga på bränslet istället. Sänkt skatt på HVO och bil el.

Avatar Fallback

Re: Bli fossilfri på 5 min med HVO

Brorsan  
#587650 Det beror väl på tillgång/efterfrågan och tillgängligheten, prissättningen är väl fri får man hoppas.
Olle

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).