Fossilfri 2045 eller 20:45. När ställer du om?
Medaljens baksida kan idag vara tillgången på HVO-diesel, men man kan se vart i Sverige man kan tanka Nestes HVO-diesel "MY" på deras sajt: https://www.neste.se/produkter/neste-my/hvo-tankstallen
Neste MY HVO-diesel innehåller inte palmolja och förutom en 90%-ig reduktion av fossil koldioxid finns ytterligare fördelar med HVO-diesel jämte vanlig fossil diesel:
Partiklar - 33% lägre
NOx (kväveföreningar) - 9% lägre
HC (kolväten) - 30% lägre
CO (kolmonoxid) - 24% lägre
HVO-diesel ska inte jämföras med FAME enligt Neste, såhär skriver de:
Det höga cetantalet (75–95) säkerställer en effektiv och ren förbränning som ger fordonet extra kraft jämfört med till exempel traditionell biodiesel (FAME). Neste MY Förnybar Diesel™ är med sin låga grumlingspunkt lämpligt för mycket kalla väderförhållanden. Dessutom är Neste MY Förnybar Diesel™ fritt från svavel, syre och aromatiska föreningar och kan lagras under lång tid utan att tappa i kvalitet eller samla på sig vatten.
Med tanke på ovanstående och att nya dieselbilar också har AdBlue genom Euro6d direktivet så känns Bonus-Malus helt felstämt. Om man ska tro att det finns en bra tanke bakom Bonus-Malus, kan det vara så att politikerna vill att yrkestrafiken ska gå på HVO-diesel och personbilstrafiken på el? Vad tror du?
Mer om HVO-diesel på Skogsforum:
Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner
HVO diesel nu tillåtet i vissa dieselbilar från Volvo
Biodrivmedel (HVO) ökar starkt inom transportsektorn
HVO Diesel
Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en elbil
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto