Bilar

En elbil i Stockholm är smutsigare än en dieselbil i Säffle?

8 inlägg 3626 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En elbil i Stockholm är smutsigare än en dieselbil i Säffle?

Fredrik Reuter  
#582804 Stad vs. Land, urbanisering, maktkoncentration. Eftersom skogen finns mest på landsbygden så blir Skogsforum en arena för just landsbygden. Ända sedan starten 2005 så har vi av och till, ganska ofta, diskuterat det faktum att många på landsbygden verkar känna sig åsidosatta till förmån för storstadslivet, där makt och pengar verkar samlas i allt större omfattning - Hela Sverige ska leva men upplevs inte göra detta på alla ställen.

En återkommande diskussion är bensin- och dieselsskatt i förhållandet att det varken finns laddstationer eller pengar för att köpa en elbil på landsbygden. Bonus-Malus diskuteras i flera trådar på Skogsforum och är definitivt en het fråga den senaste tiden. Detta i kontrast till makthavarna då, som vill se fler elbilar och mindre diesel.

Till bruset av ovanstående började undertecknad en dykning i Naturvårdsverkets utsläppsarkiv, helt enkelt för att kolla hur det står till med fossila utsläpp av främst koldioxid i vår huvudstad Stockholm. Stockholmarnas värme och el som genereras i deras värmekraftverk torde ju med tanke på besluten om bland annat Bonus-Malus där dieselbilar ska bestraffas vara fria från fossila utsläpp, eller?

Nja, blev svaret från statistiken. Stockholms 20 största värmeverk släppte 2018 ut nästan 1 miljon ton fossilt CO2, detta i en mix från bränslen som fossilt kol, eldningsolja och sopförbrännning. Detta är då energi som används till värme, el och kyla främst. Notera att biltrafiken inte är med i detta.

Knappt 25% av energin som kommer från Stockholms 20 värmeverk och kraftverk är energi som genererats av fossila bränslen och värst är det största värmeverket - Värtan.

Enligt statistik från Naturvårdsverket så är nästan 40% av energin från Värtan genererad av fossila bränslen 2018. Det motsvarar enligt våra beräkningar baserat på Stockholms Exergis årsredovisning att ca 50 båtar i 5000-tons klassen angjorde Värtahamnen med kol 2018. Detta tillsammans med över 650 st tankbilar med eldningsolja via väg - bara till Värtans kraftvärmeverk.

1566198500_co2-utslapp-stockholm-kraftverk-2018.jpg


Och det är här vi kommer till den klatschiga rubriken ovan. Stockholm Exergi säljer drygt 10% av sin energi som el. Om vi antar att elen genereras med en fossil andel om 39% så kan det faktiskt bli så att en elbilsägare som har elavtal med Stockholm Exergi släpper ut mer fossil CO2 än en dieselbilägare som jag själv i Säffle som kör på HVO-100 diesel. Jag släpper då ut ~16 gram per kilometer och elbilen i Stockholm ~20 gram per kilometer.

Det skulle kunna vara så illa att de fossila utsläppen på nästan 1 miljon ton CO2 2018 från Stockholms kraftvärmeverk motsvarar en andel om 30% av de totala utsläppen från dieselbilar i hela Sverige på ett år. Detta genom att personbilars utsläpp 2017 var drygt 10 miljoner ton CO2 och dieselbilsflottan var ~34% av den totala flottan.

Vart vill jag då med detta? Det kan vara väldigt lätt att skapa billiga poäng och dela ut “cheap shots” med att ställa stad mot land som här ovan. Det är INTE meningen med detta. Däremot kan vara mycket intressant att sammanställa statistik och presentera den fakta som ändå finns. Den kan visa att våra styrande politiker faktiskt tog beslutet om Bonus-Malus med en kopp kaffe som nästan till hälften blev varm med hjälp av fossil eldningsolja. Jag är också frågande till det faktum att våra makthavare verkar vilja döda dieselbilen, detta i ett läge där SCR-teknik och HVO-diesel kan göra dieselbilen till ett mycket vettigt miljöalternativ.

Vart man än vänder sig är liksom rumpan bak.

Här kan du läsa mer om datan från räkneexemplen ovan:

http://utslappisiffror.naturvardsverket.se/

http://www.expressmagnet.eu/pub/7/Stock ... ning/#p=35

https://www.naturvardsverket.se/Documen ... ?pid=23767

Mer info om elbilar och diesel finns sedan tidigare i trådar som Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en elbil, Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil och i monstertråden Dieselbilar förbjuds?.



   TS
Användarvisningsbild

Re: En elbil i Stockholm är smutsigare än en dieselbil i Säf

Lars Lundqvist SLU  
#582812 Bra sammanställning!

Bra beslut kräver underlag som tittar på hela bilden, på det sätt som du gjort.

Avatar Fallback

Re: En elbil i Stockholm är smutsigare än en dieselbil i Säf

erikl  
#582813 [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: En elbil i Stockholm är smutsigare än en dieselbil i Säf

halvproffs  
#582814 Mycket bra sammanställning! Objektivt och utan subjektiva bedömningar.

Avatar Fallback

Re: En elbil i Stockholm är smutsigare än en dieselbil i Säf

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582819 Om du skriver "smutsigare" i rubriken, skall inte smuts såsom partiklar och NOx ingå i jämförelsen?

Eller får du fel "objektiva" resultat då? ;)

Användarvisningsbild

Re: En elbil i Stockholm är smutsigare än en dieselbil i Säf

anersimyra  
#582824 Har NV tagit med beräknad miljöpåverkan från produktion och distribution av fossila bränslen ut till tankstället?

Användarvisningsbild

Re: En elbil i Stockholm är smutsigare än en dieselbil i Säf

Fredrik Reuter  
#582825 Tack!
Point taken Mangan. 😉
Anders: Nej, detta är enbart vad som släpps ut vid förbränningen om jag förstått det rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: En elbil i Stockholm är smutsigare än en dieselbil i Säf

Hema  
#582907 Miljön bryr sig inte om var co2-utsläppet sker (co2 sprids med vinden direkt, är väldigt flyktig). Därför bättre att satsa insatser på att minska utsläppen global, framför nationalt eller för den delen lokalt.

Sedan så har man planerat minskad produktion av Värtaverket, genom att stänga en panna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vartaverket-stanger-en-av-tva-omdiskuterade-kolpannor

Vilket än ökar risken för elbrist i huvudstaden. Blir utmanande att försöka elsätta all satsning på exempelvis kollektivtrafiken där.


Sedan kan man såklart fråga sig hur miljövänligt det är att bo i storstad vs landsbygden. Kanske något man skulle titta lite närmare. (Något jag själv är väldigt nyfiken på.)

Med tanke på att malusbonus nämndes, så kanske dagens nyhetsämne angående Robinhood-skatten kan kännas lite intressant, då resurser från de rikare kommuner ska fördelas till de mindre resursstarka kommunerna. Konstigt nog tog de inte upp att Malmö stad, är en stor bidragstagare, fast de kanske får direkta statsbidrag. Särskilt om det nu skulle visa sig att urbanisering är direkt miljöovänligt. Samt att Norrlands malm och vattenkrafts-resurser skickas direkt in i statskassan, vilken kanske borde stanna kvar i Norrland?

Vill man läsa mer om co2, så tycker jag att första inlägget till denna debattartikel:
https://www.nyteknik.se/opinion/enda-chansen-ar-att-stoppa-utvinningen-av-kol-olja-och-gas-6966244 är rätt intressant.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).