En återkommande diskussion är bensin- och dieselsskatt i förhållandet att det varken finns laddstationer eller pengar för att köpa en elbil på landsbygden. Bonus-Malus diskuteras i flera trådar på Skogsforum och är definitivt en het fråga den senaste tiden. Detta i kontrast till makthavarna då, som vill se fler elbilar och mindre diesel.
Till bruset av ovanstående började undertecknad en dykning i Naturvårdsverkets utsläppsarkiv, helt enkelt för att kolla hur det står till med fossila utsläpp av främst koldioxid i vår huvudstad Stockholm. Stockholmarnas värme och el som genereras i deras värmekraftverk torde ju med tanke på besluten om bland annat Bonus-Malus där dieselbilar ska bestraffas vara fria från fossila utsläpp, eller?
Nja, blev svaret från statistiken. Stockholms 20 största värmeverk släppte 2018 ut nästan 1 miljon ton fossilt CO2, detta i en mix från bränslen som fossilt kol, eldningsolja och sopförbrännning. Detta är då energi som används till värme, el och kyla främst. Notera att biltrafiken inte är med i detta.
Knappt 25% av energin som kommer från Stockholms 20 värmeverk och kraftverk är energi som genererats av fossila bränslen och värst är det största värmeverket - Värtan.
Enligt statistik från Naturvårdsverket så är nästan 40% av energin från Värtan genererad av fossila bränslen 2018. Det motsvarar enligt våra beräkningar baserat på Stockholms Exergis årsredovisning att ca 50 båtar i 5000-tons klassen angjorde Värtahamnen med kol 2018. Detta tillsammans med över 650 st tankbilar med eldningsolja via väg - bara till Värtans kraftvärmeverk.
Och det är här vi kommer till den klatschiga rubriken ovan. Stockholm Exergi säljer drygt 10% av sin energi som el. Om vi antar att elen genereras med en fossil andel om 39% så kan det faktiskt bli så att en elbilsägare som har elavtal med Stockholm Exergi släpper ut mer fossil CO2 än en dieselbilägare som jag själv i Säffle som kör på HVO-100 diesel. Jag släpper då ut ~16 gram per kilometer och elbilen i Stockholm ~20 gram per kilometer.
Det skulle kunna vara så illa att de fossila utsläppen på nästan 1 miljon ton CO2 2018 från Stockholms kraftvärmeverk motsvarar en andel om 30% av de totala utsläppen från dieselbilar i hela Sverige på ett år. Detta genom att personbilars utsläpp 2017 var drygt 10 miljoner ton CO2 och dieselbilsflottan var ~34% av den totala flottan.
Vart vill jag då med detta? Det kan vara väldigt lätt att skapa billiga poäng och dela ut “cheap shots” med att ställa stad mot land som här ovan. Det är INTE meningen med detta. Däremot kan vara mycket intressant att sammanställa statistik och presentera den fakta som ändå finns. Den kan visa att våra styrande politiker faktiskt tog beslutet om Bonus-Malus med en kopp kaffe som nästan till hälften blev varm med hjälp av fossil eldningsolja. Jag är också frågande till det faktum att våra makthavare verkar vilja döda dieselbilen, detta i ett läge där SCR-teknik och HVO-diesel kan göra dieselbilen till ett mycket vettigt miljöalternativ.
Vart man än vänder sig är liksom rumpan bak.
Här kan du läsa mer om datan från räkneexemplen ovan:
http://utslappisiffror.naturvardsverket.se/
http://www.expressmagnet.eu/pub/7/Stock ... ning/#p=35
https://www.naturvardsverket.se/Documen ... ?pid=23767
Mer info om elbilar och diesel finns sedan tidigare i trådar som Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en elbil, Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil och i monstertråden Dieselbilar förbjuds?.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto