Bilar

Isuzu D-Max, bra eller bulls**it?

17 inlägg 25586 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Isuzu D-Max, bra eller bulls**it?

Han med hunden  
#582120 Det börjar bli dags för bilbyte och mina ögon har landat på Isuzu D-Max och då 2016 års modell.
Vad finns det för erfarenheter av dessa? Finns det några kända sjukdomar?
Drar de nån soppa?

Tack på förhand!

TS
Isuzu bilar för hårt arbete
Användarvisningsbild

Re: Isuzu D-Max, bra eller bulls**it?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582126 Kört några såna och de med automat känns riktigt sköna.
Ett problem som dykt upp är att sten och grus kan sprätta upp och paja
plastgivare på växellådan så de borde skyddas med nån sorts plåtbit eller liknande.
De med manuell låda känns enbart tråkiga och simpla.
Om det viktigaste är att spara soppa så ska du nog kolla på nån micropickis typ Berlingo
med så snälla däck som möjligt.
Då förlorar du iofs all form av praktisk nytta men sparar den så extatiskt viktiga soppan.

Användarvisningsbild

Han med hunden  
Slurfi skrev:Kört några såna och de med automat känns riktigt sköna.
plastgivare på växellådan så de borde skyddas med nån sorts plåtbit eller liknande.
Om det viktigaste är att spara soppa så ska du nog kolla på nån micropickis typ Berlingo
Då förlorar du iofs all form av praktisk nytta men sparar den så extatiskt viktiga soppan.

Nu vet jag inte hur D-Maxen ser ut under men använder man en sådan bil till det den är till för så ser man väl till att motor/transmission är skyddat med nån form av hasplåt?
Det är betydligt viktigare för mig att inte åka franskt än att spara soppa men det är samtidigt inte ointressant om den angivna förbrukningen på runt 0,8 stämmer hyfsat eller om den drar det dubbla.

TS
Användarvisningsbild

Pete  
#582135 Har en 16 med aut körs normalt mellan 0,8 och 0,9 enligt färddator.
Flyttade en 2,7tons grävare med den då låg den på 1,3 i runt 100

Avslutat-02  
#582141 Förutom en benägenhet för att vilja rosta så är D-max en bra bil.

Sätt dit en hasplåt och underredsbehandla så ska det nog gå bra. :-bd

Användarvisningsbild

Han med hunden  
vinterrojarn skrev:Förutom en benägenhet för att vilja rosta så är D-max en bra bil.

Sätt dit en hasplåt och underredsbehandla så ska det nog gå bra. :-bd

Rosten, gäller det även nyare modeller eller är det den "förra" modellen som såldes för cirka 10 år sedan?

TS

Avslutat-02  
#582162 Det gäller dem alla, när de kommer till europa så har de inget rostskydd.

Det lägger man på i klargörning av bilen.

Det är ingen stor grej, en färgspruta och lite sågkedjeolja och linolja så är det fixat.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#582168 De har rostskydd påfört från fabrik. Men det påförs extra rostskydd i ett senare skede. Att hålla på och experimentera själv med diverse oljor och fetter kan bli en riktigt dyr affär, en kamrat började på åttiotalet rostskyddsbehandla bilar med konsistensfett och begagnad motorolja. Efter något år var de behandlade bilarna röda som rödrävar av rost då den hemmablandade sörjan drog åt sig vatten lika effektivt som avfuktningsmedel.. :lol:

bgl  
#582176 Är det Euro6 utan ADblue så blir förbrukningen mer belastnings- och hastighetsberoende än för en jämförbar bil med Adblue.

Användarvisningsbild

Pete  
#582181 Alla d max rostskyddas när de kommer till svensk hamn.
Dock är det klart dags att förstärka rostskyddet på min 16 då det har lossnat/släppt på rätt många ställen

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Han med hunden skrev:

Nu vet jag inte hur D-Maxen ser ut under men använder man en sådan bil till det den är till för så ser man väl till att motor/transmission är skyddat med nån form av hasplåt?
Det är betydligt viktigare för mig att inte åka franskt än att spara soppa men det är samtidigt inte ointressant om den angivna förbrukningen på runt 0,8 stämmer hyfsat eller om den drar det dubbla.

Så är det, hade jag en egen så skulle jag höja den ett par tre tum och ha så grova/stora däck som möjligt
samt montera hasplåtar på lämpliga ställen, en pickis ska ju användas.
Jag har ingen aning om förbrukning men drar den över litern vid lagliga hastigheter blir jag förvånad.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Slurfi skrev:
Han med hunden skrev:

Så är det, hade jag en egen så skulle jag höja den ett par tre tum och ha så grova/stora däck som möjligt
samt montera hasplåtar på lämpliga ställen, en pickis ska ju användas.
Jag har ingen aning om förbrukning men drar den över litern vid lagliga hastigheter blir jag förvånad.
Min ranger och kamraternas pickisar i kategorin drar något under litern vid landsvägskörning i hastigheter runt 100. Men man får räkna på ett medel på litern per mil..🤑🤑🤑🤑🌊🌊

Användarvisningsbild

Pete  
#582234 Vill man ha offroadstuk så finns typ allt att köpa, problemet är att det finns i Australien.
Det svåra är att övertala det landet till att skicka hit prylarna
Senast redigerad av Pete tor 15 aug 2019, 17:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Biglogger  
#582235 Har en 2010 automat som jag är väldigt nöjd med, ligger på 0,8 normalt.

Tralsmo  
#582242 Grabben har en izuzu, me den lägre skatten, gissar tidig 2018.

Den går jättebra . Bränsleförbrukning under litern om man kör enl hastbegr.
Enligt min mening en praktisk och väldigt komfortabel bil. En av dom bättre pickuper.

Har en kompis som haft en tidigare d max som tjänste bil, kört minst 5-6000mil å va helnöjd.

Själv gillar ja inte pickiis, för dåligt me utrymme som arbetsbil. Själv kör ja transport långa modell.
Men det ä ju olika behov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).