Bilar

Volkswagen Touran 1.6 tdi -13 med knepigt fel...

22 inlägg 15120 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Volkswagen Touran 1.6 tdi -13 med knepigt fel...

Avslutat-02  
#577234 Hur går det? Fått någon ordning?

Avatar Fallback

Re: Volkswagen Touran 1.6 tdi -13 med knepigt fel...

Avslutat-02  
#577235 Läs detta, kanske inte har med just din bil att göra, men vem vet?

https://teknikensvarld.se/foljdsjukdoma ... en-478143/

Avatar Fallback

Re: Volkswagen Touran 1.6 tdi -13 med knepigt fel...

Talhagen  
#577482
vinterrojarn skrev:Hur går det? Fått någon ordning?

Är på semester, så jag har inte haft möjlighet att kolla än!

   TS
Avatar Fallback

Re: Volkswagen Touran 1.6 tdi -13 med knepigt fel...

Talhagen  
#579962 Nu har jag kollat lite mer...
Efter lite tips från Youtube och här i tråden började jag med luftmängdsmätaren. Provade att koppla ur den med motorn igång och då gick plötsligt bilen som den skulle sedan. Tänkte därför att det var felet och monterade en ny, men tyvärr gjorde det ingen skillnad.
Bilen går alltså bra utan inkopplad luftmängdsmätare men lika dåligt som innan med en ny...
Tydligen kan bilen gå in i ett limpmode när man kopplar ur en komponent men jag märkte ingen effektskillnad.
Nån duktig motorkunnig här som fattar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Volkswagen Touran 1.6 tdi -13 med knepigt fel...

X-lon  
#579969 Jag tror att du har problem med vtn styrningen på turbon, jag har samma problem på min audi fast en - 07 och tror det beror på att det variabla avgashuset hamnar lite fel i förhållandet till turbotrycket. Det enda som verkar fungera är att köra med tillsats som ökar cetantalet. Det kan oxå vara så att den har sotat i vtn och då kärvar det lite grann.

Avatar Fallback

Re: Volkswagen Touran 1.6 tdi -13 med knepigt fel...

Avslutat-02  
#579974
Talhagen skrev:Nu har jag kollat lite mer...
Efter lite tips från Youtube och här i tråden började jag med luftmängdsmätaren. Provade att koppla ur den med motorn igång och då gick plötsligt bilen som den skulle sedan. Tänkte därför att det var felet och monterade en ny, men tyvärr gjorde det ingen skillnad.
Bilen går alltså bra utan inkopplad luftmängdsmätare men lika dåligt som innan med en ny...
Tydligen kan bilen gå in i ett limpmode när man kopplar ur en komponent men jag märkte ingen effektskillnad.
Nån duktig motorkunnig här som fattar?



Om det inte blir bättre av en ny lmm, så kontollera laddtrycksgivaren till turbon, eller turbon.

Det är nu det kan bli lite knepigt, för man kan få samma symptom av flera olika komponenter, som t,ex vtn eller westgaten.
Den i sin tur kan få fel info ifrån olika komponenter som alla styrs av databoxen.

Med detta sagt så menar jag inte att byt datan så är det lugnt,,,åh nä.

Man bör nästan kolla upp samtliga komponenter en och en.

Avatar Fallback

Re: Volkswagen Touran 1.6 tdi -13 med knepigt fel...

Avslutat-02  
#579977 Limpmode är enkelt förklarat.

Datan har en förprogrammerad nivå där man måste ha en certifrisering för att låsa upp.

Denna nivå är för att skydda motorn ifrån över tryck t,ex.
Man kan inte gasa motorn fullt ut eller använda alla funktioner i datan.

Det brukar kunna lösa sig om man hittar rätt defekt och lyft på batteripolen över natten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).