Räkna lite innan ni gnäller allt för mycket, det nya förslaget kan vara bättre för just er.
Mettämies skrev:Nya förslaget är 60 öre per km om resvägen är minst 60km. Känns som rätt vettigt förslag om man jämför med dagens krångliga regler med tidsvinst och ett obefogat avdrag på 11000kr på summan.
Räkna lite innan ni gnäller allt för mycket, det nya förslaget kan vara bättre för just er.
Mettämies skrev:Nya förslaget är 60 öre per km om resvägen är minst 60km. Känns som rätt vettigt förslag om man jämför med dagens krångliga regler med tidsvinst och ett obefogat avdrag på 11000kr på summan.
Räkna lite innan ni gnäller allt för mycket, det nya förslaget kan vara bättre för just er.
anersimyra skrev:. Ett reskassakort kostar 20 kronor, det fylls med valfritt belopp och har ingen tidsbegränsning..🤑Hema skrev:Alla ska bo i stan, helst Stockholm. Så kan vi alla åka tunnelbana typ. Samt så ska vi i framtiden förlora rätten till att äga en bil. Detta är inga nyheter. MP är faktiskt rätt ärliga och raka. Men det förhindrar inte att man kan va tappad efter en lastbil för det.
Det stora problemet i det hela är att man inte tar upp problematiken angående kollektivtrafiken. Den sköts på ett icke smidigt sätt, eller rättare sagt dess biljettsystem. Enkelbiljett svindyrt, liksom dagsbiljett. Periodkort kostarskjortan och om du är sjuk, ledig under perioden "Din förlust".
Mitt förslag är att tvinga kollektivtrafiksbolagen att införa aktiveringsdygnssystem. Alltså ju fler dygn du köper desto högre rabatt och du väljer själv när du vill aktivera en dygnsbiljett. Med detta system, så öppnas kollektivtrafiken upp för de som inte hämtar/lämnar barn varje dag eller de som bara några gånger i veckan kan samåka osv. Fler kommer åka kollektivt, för att besöka restauranger, bio, teater osv.
Nu är det för dyrt att åka kollektivt om man inte åker på dagligbasis. Det behöver inte ta bort bilbehovet, men behovet av antalet kilometer med bilen kommer minska. Och just minskning är det väl som de är ute efter?
Om alla i Sverige la sig ned och dog för miljöns skull, så skulle Sveriges utsläpp bortfall inte ens motsvara årets globala ökning. Att på allvar tro att vi i Sverige kan rädda jorden.. Kom igen, vakna!
Om vi istället satsar på utbyggnad av stabil elproduktion, som inte är väderberoende och exporterar denna. Så gör vi en skillnad värd namnet. Bidraget för elcyklar, skulle man ist kunnat använt till att öka elproduktionen i Sverige med 1%-enhet. Om vi då skulle exportera ned den till Polen, så skulle deras minskning av kolkraft motsvara utsläppen från 600.000bilar på årsbasis.
MP är Miljöparasiter
halvproffs skrev:PROavdraget är inte fy skam. 25kr milen tor golfbanan. Allt för att vi ska få motion och leva längre och vara friskare.
Avdragsgill båtplatshyra inom bevakat och inhägnat område för motor eller segelbåt.
Reseersättning till valfri flygplats med avdragsgill bilplats. Även för recond beviljas avdrag likaså besiktning av bilen.
PRO,s storslagna fester på Gysinge Herrgård med fri mat och skumpa kan man få konstiga kvitton så det blir avdragbart som tur är.
Daga att deklarera, hoppsan blev visst röda siffror längst ner på sidan alldeles över underskriften på heder o samvete.
Men vad gör det när man är en glad pensionär.
Allt skrivet med dåligt samvete för snart är kapitalet slut för staten. 😉
Vilsten skrev:Mettämies skrev:Nya förslaget är 60 öre per km om resvägen är minst 60km. Känns som rätt vettigt förslag om man jämför med dagens krångliga regler med tidsvinst och ett obefogat avdrag på 11000kr på summan.
Räkna lite innan ni gnäller allt för mycket, det nya förslaget kan vara bättre för just er.
Precis. Snabbt överslag för mig som bor 1,5 mil enkel ifrån jobbet utan möjlighet till kollektivtrafik. Med dagens regler får jag en skattesänkning på knappa 500 kr per år. Med detta förslag drygt 4000 kr.
Om nu 20 kr per dag för avsaknad av kollektivtrafik gäller även om man har under 3 mil till jobbet?
I vilket fall så påverkar inga av dessa summor eller ev avsaknad av dem mitt väl av färdsätt.