Bilar

Nya reseavdraget 60 öre...

41 inlägg 9803 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya reseavdraget 60 öre...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573498 Nya förslaget är 60 öre per km om resvägen är minst 60km. Känns som rätt vettigt förslag om man jämför med dagens krångliga regler med tidsvinst och ett obefogat avdrag på 11000kr på summan.

Räkna lite innan ni gnäller allt för mycket, det nya förslaget kan vara bättre för just er.

Avatar Fallback

Re: Nya reseavdraget 60 öre...

Palakangas  
#573501
Mettämies skrev:Nya förslaget är 60 öre per km om resvägen är minst 60km. Känns som rätt vettigt förslag om man jämför med dagens krångliga regler med tidsvinst och ett obefogat avdrag på 11000kr på summan.

Räkna lite innan ni gnäller allt för mycket, det nya förslaget kan vara bättre för just er.

Är kanske läsvärt, för vissa åtminstone.
https://www.expressen.se/ledare/forandr ... landsbygd/

Avatar Fallback

Re: Nya reseavdraget 60 öre...

Vilsten  
#573502
Mettämies skrev:Nya förslaget är 60 öre per km om resvägen är minst 60km. Känns som rätt vettigt förslag om man jämför med dagens krångliga regler med tidsvinst och ett obefogat avdrag på 11000kr på summan.

Räkna lite innan ni gnäller allt för mycket, det nya förslaget kan vara bättre för just er.

Precis. Snabbt överslag för mig som bor 1,5 mil enkel ifrån jobbet utan möjlighet till kollektivtrafik. Med dagens regler får jag en skattesänkning på knappa 500 kr per år. Med detta förslag drygt 4000 kr.

Om nu 20 kr per dag för avsaknad av kollektivtrafik gäller även om man har under 3 mil till jobbet?

I vilket fall så påverkar inga av dessa summor eller ev avsaknad av dem mitt väl av färdsätt.

Användarvisningsbild

Re: Nya reseavdraget 60 öre...

T Landström  
#573504 Hur kommer detta förslaget påverka ersättningen man får från företaget?

Avatar Fallback

Re: Nya reseavdraget 60 öre...

Avslutat-02  
#573505 "De som har längre än åtta mil till arbetet får ingen ersättning för den. sträcka som överstiger åtta mil. Ersättningen betalas också endast ut för 210 arbetsdagar, även om du arbetar mer."

"Den nya ersättningen blir 60 öre per kilometer, för sträckor över tre mil, enkel väg. Det är alltså inget avdrag, utan en reduktion. Det innebär att den som har fyra mil till jobbet får en ersättning på sex kronor om dagen, samt sex kronor för resan tillbaka.".

Ta och läs hela delen först.

Detta är inte gynnsamt för någon.
Det är ett sätt att klara miljömål och lura folk på pengar.

I ett modern samhälle skall alla sociala avdrag finnas och vara stadgade.
Detta är lurendrejeri.

Varför ska jag som har mer än 8 mil vara utan avdrag?
Jo för jag måste åka bil, inte miljövänligt.

Kollektivtrafiken är värdelös i detta samhälle, då den är på många orter obefintlig....

Avatar Fallback

Re: Nya reseavdraget 60 öre...

Hema  
#573507
anersimyra skrev:
Hema skrev:Alla ska bo i stan, helst Stockholm. Så kan vi alla åka tunnelbana typ. Samt så ska vi i framtiden förlora rätten till att äga en bil. Detta är inga nyheter. MP är faktiskt rätt ärliga och raka. Men det förhindrar inte att man kan va tappad efter en lastbil för det.

Det stora problemet i det hela är att man inte tar upp problematiken angående kollektivtrafiken. Den sköts på ett icke smidigt sätt, eller rättare sagt dess biljettsystem. Enkelbiljett svindyrt, liksom dagsbiljett. Periodkort kostarskjortan och om du är sjuk, ledig under perioden "Din förlust".

Mitt förslag är att tvinga kollektivtrafiksbolagen att införa aktiveringsdygnssystem. Alltså ju fler dygn du köper desto högre rabatt och du väljer själv när du vill aktivera en dygnsbiljett. Med detta system, så öppnas kollektivtrafiken upp för de som inte hämtar/lämnar barn varje dag eller de som bara några gånger i veckan kan samåka osv. Fler kommer åka kollektivt, för att besöka restauranger, bio, teater osv.

Nu är det för dyrt att åka kollektivt om man inte åker på dagligbasis. Det behöver inte ta bort bilbehovet, men behovet av antalet kilometer med bilen kommer minska. Och just minskning är det väl som de är ute efter?

Om alla i Sverige la sig ned och dog för miljöns skull, så skulle Sveriges utsläpp bortfall inte ens motsvara årets globala ökning. Att på allvar tro att vi i Sverige kan rädda jorden.. Kom igen, vakna!

Om vi istället satsar på utbyggnad av stabil elproduktion, som inte är väderberoende och exporterar denna. Så gör vi en skillnad värd namnet. Bidraget för elcyklar, skulle man ist kunnat använt till att öka elproduktionen i Sverige med 1%-enhet. Om vi då skulle exportera ned den till Polen, så skulle deras minskning av kolkraft motsvara utsläppen från 600.000bilar på årsbasis.

MP är Miljöparasiter
. Ett reskassakort kostar 20 kronor, det fylls med valfritt belopp och har ingen tidsbegränsning..🤑 :-bd

Jämfört med ett periodkort blir det dyra resor tyvärr. Jag skulle vilja uppmana lite mer morötter för att välja det kollektiva, snarare än att bara brännas ekonomiskt från båda hållen. Västtrafik kallar kortet för värdekort.
Exempel(ca):
Enkelresa Borås - Göteborg (6mil)
kontant 120:-
Värdekort 100:-
Månadskort 45:-

Vem tar sin familj och åker buss den vägen om man har bil? Ex med familj med två barn, det blir nästan 800:- tur&retur?

Avatar Fallback

Re: Nya reseavdraget 60 öre...

Avslutat-02  
#573511 "De förändringar i reseavdraget som föreslås av Reseavdragskommittén är ett nytt slag mot arbetstagare som är beroende av bilen. Det säger Moderaternas skattepolitiske talesperson Niklas Wykman."

Det är MP mupps egna utredare Lennart Olsen som gjort denna utredning.
(Kunde man ge sig ... På).

"Motorbranschens Riksförbund, MRF, är även de kritiska till förslaget som kommer att ge högre skatter för gruppen bilägare:

– Regeringens utredning om hur reseavdragen ska utformas har presenterats – och det är inga goda nyheter. Cirka 200 000 personer, som i dag behöver bilen för att kunna ta sig till jobbet och sköta sin vardag, kommer att falla ur reseavdragssystemet till följd av de förändringar som föreslås. De som drabbas är framför allt de som bor utanför innerstadskärnorna där kollektivtrafiken är sämre och de som har obekväma arbetstider. Företagen får det svårare att rekrytera och för en del kommer det inte att löna sig att jobba överhuvudtaget, säger de i ett uttalande."

"Vissa landsbygdsbor som inte har fullt utbyggd kollektivtrafik ska kunna få viss extra ersättning som kompensation till minskade reseavdrag. Förslaget är 20 kr extra per dag om det inte går någon kollektivtrafik."

"Om klimatmålen ska nås måste färre svenskar välja bilen och fler sätta sig på bussen. Det gör dagens system för reseavdrag problematiskt. Det leder nämligen till att det blir mer ekonomiskt fördelaktigt att köra bil till jobbet"....

Sista meningarna säger allt....

Användarvisningsbild

Re: Nya reseavdraget 60 öre...

halvproffs  
#573521 PROavdraget är inte fy skam. 25kr milen tor golfbanan. Allt för att vi ska få motion och leva längre och vara friskare.

Avdragsgill båtplatshyra inom bevakat och inhägnat område för motor eller segelbåt.

Reseersättning till valfri flygplats med avdragsgill bilplats. Även för recond beviljas avdrag likaså besiktning av bilen.

PRO,s storslagna fester på Gysinge Herrgård med fri mat och skumpa kan man få konstiga kvitton så det blir avdragbart som tur är.

Daga att deklarera, hoppsan blev visst röda siffror längst ner på sidan alldeles över underskriften på heder o samvete.
Men vad gör det när man är en glad pensionär.
Allt skrivet med dåligt samvete för snart är kapitalet slut för staten. 😉

Avatar Fallback

Re: Nya reseavdraget 60 öre...

Palakangas  
#573522 Jag tycker det är enkelt och billigt att bo ute i skogen. Men så är jag nöjd med det jag har.

Avatar Fallback

Re: Nya reseavdraget 60 öre...

Palakangas  
#573525
halvproffs skrev:PROavdraget är inte fy skam. 25kr milen tor golfbanan. Allt för att vi ska få motion och leva längre och vara friskare.

Avdragsgill båtplatshyra inom bevakat och inhägnat område för motor eller segelbåt.

Reseersättning till valfri flygplats med avdragsgill bilplats. Även för recond beviljas avdrag likaså besiktning av bilen.

PRO,s storslagna fester på Gysinge Herrgård med fri mat och skumpa kan man få konstiga kvitton så det blir avdragbart som tur är.

Daga att deklarera, hoppsan blev visst röda siffror längst ner på sidan alldeles över underskriften på heder o samvete.
Men vad gör det när man är en glad pensionär.
Allt skrivet med dåligt samvete för snart är kapitalet slut för staten. 😉

Ja skattebetalarna betalar även rot och Rut för miljardärer. Tänk att vi får känna lite samband med även de.☺☺😊😊

Avatar Fallback

Re: Nya reseavdraget 60 öre...

peacericht  
#573711
Vilsten skrev:
Mettämies skrev:Nya förslaget är 60 öre per km om resvägen är minst 60km. Känns som rätt vettigt förslag om man jämför med dagens krångliga regler med tidsvinst och ett obefogat avdrag på 11000kr på summan.

Räkna lite innan ni gnäller allt för mycket, det nya förslaget kan vara bättre för just er.

Precis. Snabbt överslag för mig som bor 1,5 mil enkel ifrån jobbet utan möjlighet till kollektivtrafik. Med dagens regler får jag en skattesänkning på knappa 500 kr per år. Med detta förslag drygt 4000 kr.

Om nu 20 kr per dag för avsaknad av kollektivtrafik gäller även om man har under 3 mil till jobbet?

I vilket fall så påverkar inga av dessa summor eller ev avsaknad av dem mitt väl av färdsätt.

Man måste ha minst 30km enkel väg för att få något avdrag:
1561933961_psx_20190701_002959.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).