Bilar

Sannolikheten för att elbilen floppar?

108 inlägg 25735 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

AKKAMAAN  
#563155 Miljödebatten har spårat ur på samma sätt som religiös extremism förutspå jordens undergång inom "2" år.
Bjorn Lomborg expert på global ekonomi och miljökonsekvenser är värd att följa för nyanserad input i miljödebatten.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563255
AKKAMAAN skrev:Många riktiga forskare, och inte "politiskt belastade miljöpartister", är överens om att CO2 inte är ett hot mot mänskligheten den närmaste 50 åren.

Hur många är "många" ?? Vad jag förstått så är den överväldigande majoriteten helt överens om att CO2 är ett reellt hot, och sedan finns det ett antal individer som t.ex. en svensk s.k. expert som i en skrift 2013 framför att "Luftens koldioxidhalt har fortsatt att öka, enligt IPCC i snabbare takt än någonsin tidigare. Men den globala uppvärmningen avstannade." [Falskt alarm, Gösta Pettersson], allt baserat på att Jordens medeltemperatur i början av 2010-talet var lägre än decenniet före där medeltemperaturen ökade relativt lite. Nu vet vi att 2015 och 2016 ökade temperaturen drastiskt och temperaturhöjningen är tillbaka på ca 0,15 grader temperaturökning per decennium.
Försiktighet är en dygd. Vi vill ju inte gärna ha det som på planeten Venus, som mycket troligt såg ut som Jorden för länge sedan och där växthuseffekten "gått bananer" eftersom det blev så varmt att mängden vattenånga i atmosfären ökade, och vattenånga är en mycket kraftigare växthusgas än koldioxid. Där är numera gosiga 460 grader på ytan.

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

AKKAMAAN  
#563258
th skrev:
AKKAMAAN skrev:Många riktiga forskare, och inte "politiskt belastade miljöpartister", är överens om att CO2 inte är ett hot mot mänskligheten den närmaste 50 åren.

Hur många är "många" ??


Här är ett antal som inte förnekar att CO2 ökat i atmosfären men de förnekar eller tvivlar starkt på att det påverkat klimatförändringen.De stöder Lars Berns åsikter som går att följa på nätet. Länk till artikel av Lars Bern borttagen


Professor Göran Einarsson KTH
Professor Lars G. Franzén GU
Professor David Gee UU
Professor Krister Holmberg CTH
Professor Bo Jönsson LU
Professor Sten Kaijser UU
Professor Wibjörn Karlén UU
Professor Jan-Olov Liljenzin CTH
Professor Torbjörn Norin KTH
Professor Magnus Nydén CTH
Professor Göran Petersson CTH
Professor CG. Ribbing UU
Professor Anders Stigebrandt GU
Professor Peter Stilbs KTH
Professor Anders Ulfvarson CTH
Professor Gösta Walin GU
Docent Tage Andersson fd SMHI
Docent Sven G Gustafsson fs Ericsson Radar
Docent Olov Einarsson fd ABB
Docent Thomas Hellström LTH

Här ett document från US Government med 650 internationella vetenskapsmän, många av dem har ändrat sin uppfattning om koldioxidens betydelse för global uppvärmning, andra har haft uppfatningen hela tiden. En av dem Ungraren Dr. Miklós Zágoni, fysiker och miljöforskare. Han ändrade uppfattning 180 grader pga just vattenångan. Citatet från rapporten 5e sidan.
“Nature's regulatory instrument is water vapor: more carbon dioxide leads to less moisture in the air, keeping the overall GHG content in accord with the necessary balance conditions.” – Prominent Hungarian Physicist and environmental researcher Dr. Miklós Zágoni reversed his view of man-made warming and is now a skeptic. Zágoni was once Hungary’s most outspoken supporter of the Kyoto Protocol.


Så att säga att
den överväldigande majoriteten helt överens om att CO2 är ett reellt hot

är lite överdrivet åt andra hållet. Men de flesta forskare lever på statsbidrag eller politiska bidrag, andra på bidrag från industrin, det är alltid någon som betalar icke pensionerade forskare deras "lön". Men får ha det i åtanke när man läser forskningslutsatser. Gäller på bägge sidor av diskussionen

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563376 Jag blir lite rädd när jag läser artikeln du länkade till. Här avfärdar Lars Bern med några snabba drag bl.a. insatserna för att minska det sura nedfallet, som var ett jätteproblem för 30- 40 år sedan när kopparrör till grävda brunnar ärgade sönder och vi tvingades till massiva kalkningsåtgärder i många svenska sjöar. På samma sätt avfärdas problemet med ozonhålet, som i stort sett inte fanns för 40- 50 år sedan och sedan ökade drastiskt under 80- och 90-talet men som nu har stabiliserats p.g.a. minskade utsläpp, se t.ex. https://ozonewatch.gsfc.nasa.gov/ .

Ytterligare citat; " Ser man på den danska motsvarigheten till SMHI så ser vi på deras data att inlandsisen på Grönland ökar." Här förfalskar/ignorerar Lars Bern verkligheten eftersom DMIs siffror inte tar hänsyn till att isen kalvar och DMI konstaterar totalt sett att isen minskar http://polarportal.dk/en/news/news/gree ... s-doubles/
Som alla klimatskeptiker hävdar han också att isen i Antaktis ökar. Här finns det faktiskt ett korn av sanning, men det beror på att det snöade ovanligt mycket i slutet av senaste istiden och att denna snö nu 10000 år senare börjar bilda is https://www.nasa.gov/feature/goddard/na ... han-losses

Således, Lars Berns trovärdighet verkar vara minimal om man bara det minsta försöker kontrollera de "fakta" han slänger sig med för att avfärda koldioxidhotet. Så jag kommer att stödja minskade utsläpp av koldioxid och ökad upptagning av koldioxid i min skog på samma sätt som mänskligheten tidigare minskat freon-utsläpp och svaveldioxidutsläpp för att komma tillbaka till ett förindustriellt atmosfärsinnehåll. Om det innebär elbilar, hybrider, vätgasbilar eller bränslecellsbilar det får framtiden utvisa.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

svampbob  
#563385 Du länkade till 2014 års rapport men om du läser polarrapporten för det senaste året 2018 så ser du att du att totala ismängderna och glaciärerna växer.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563396 Mitt fel :oops: Problemet med 2018 års rapport är att den visar att totala ismängderna och glaciärerna växer pg.a. snöfall och avsmältning men att hänsyn inte tas till kalvning. Eftersom ingen operationell satellit fanns 2018 och den som fanns 2017 krånglade eftersom den var i slutet av sin livslängd (stängdes av i oktober 2017) går det inte att beräkna kalvningarna för dessa två år. Men som konstateras i 2017 års rapport:
" the net result is that Greenland’s Ice Sheet has gained a small amount of mass this year – around 44 Gt. However, this figure should be seen in the light of the total ice mass that the Ice Sheet has lost since 2002 – i.e. 3600 Gt. Unfortunately, 44 Gt is almost literally just a drop in the ocean. This is, however, only a provisional estimate based on previous average figures for calving."

Detta tolkas av Lars Bern som att problemet med minskande Grönlandsis har försvunnit :!:

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563401
AKKAMAAN skrev:Så att säga att
den överväldigande majoriteten helt överens om att CO2 är ett reellt hot

är lite överdrivet åt andra hållet. Men de flesta forskare lever på statsbidrag eller politiska bidrag, andra på bidrag från industrin, det är alltid någon som betalar icke pensionerade forskare deras "lön". Men får ha det i åtanke när man läser forskningslutsatser. Gäller på bägge sidor av diskussionen

Nu måste jag retas lite mer. I https://www.dn.se/debatt/vi-klimatforsk ... ngdomarna/ är det 270 forskare som uttalar sig, vilket är 10 ggr fler än på din lista :grin: Det känns som en överväldigande majoritet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

totte  
#563407 Lars Bern är en person som vi inte vill veta av här på Sfo. Att han är klimatskeptiker är inget problem, man må ha vilka åsikter som helst om klimatpåverkan, global uppvärmning och CO2 här. Men Bern är känd för att ha publicerat sig i diverse högerextrema och antisemitiska sammanhang. Och han driver alltså en konspirationsteori om att det kan kallar "klimat-alarmismen" är en global konspiration av bl a EU och FN för att ta över makten från nationalstaterna.

Länken till Berns artikel är borttagen.

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jannee  
#563415 Kallas det inte för censur när man gör som Totte.
Inte för jag bryr mig speciellt mycket om Lars Berns åsikter, men det kanske ändå ligger lite i vad han framför.
För övrigt ska man nog passa sig för att negligera (censurera) folk med radikala åsikter, bättre motbevisa, om inte går mina tankar till hur det fungerar i kommunistdiktaturer typ Nordkorea eller Ryssland.

Förhoppningsvis får det ändå bli marknadskrafterna som får avgöra elbilens framtida utveckling.
Kan detta drivmedelssätt konkurrera ut det fossildrivna så må vara hänt men att driva något med konstlade (subventioner) medel har i långa loppet aldrig varit till människans bästa, kanske för få men det finns också förlorare = de som ska bekosta subventionerna.
Sedan kan man inta annat än le åt de tokiga skriverierna.
Man kan läsa lite varstans om hur många (100 %) elbilen har ökat sin försäljning under si och så många år, och samtidigt också läsa om hur många % de fossildrivna minskat.
Säkert helt sanna procentenheter, men man ska då ta i beaktande från vilka tal man gör beräkningarna.
Därtill kommer allt det överdrivna skriverierna. Nu har en Tesla EVENTUELLT självantänt och exploderat i ett garage i Kina, hur många diesel och bensindrivna bilar har inte gjort eller gör sammalunda men då är det inget nyhetsvärde som sprider sig över hela jorden. Hur många BMW har inte självantänt i vinter - och då bara i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Camaro1969  
#563429
totte skrev:Lars Bern är en person som vi inte vill veta av här på Sfo. Att han är klimatskeptiker är inget problem, man må ha vilka åsikter som helst om klimatpåverkan, global uppvärmning och CO2 här. Men Bern är känd för att ha publicerat sig i diverse högerextrema och antisemitiska sammanhang. Och han driver alltså en konspirationsteori om att det kan kallar "klimat-alarmismen" är en global konspiration av bl a EU och FN för att ta över makten från nationalstaterna.

Länken till Berns artikel är borttagen.


rätt märkligt att man ska censurera en person vars biografi lyder:
Bern har en civilingenjörsexamen i teknisk fysik från Chalmers, och disputerade 1976 på en avhandling[2] rörande matematisk modellering av rapsoljehydrering. Han har också arbetat på Volvo med utveckling av alternativa drivmedel.[3]

Han är ledamot (2015)[4] av Stiftelsen Svenska Dagbladet, som är minoritetsdelägare i SvD och av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien sedan 1988. Han var tidigare VD i Svensk Metanolutveckling (Volvo), Ångpanneföreningen, Incentive och IVL Svenska Miljöinstitutet samt ledamot av Kungl. Vetenskapsakademiens miljökommitté. Han har även varit vice ordförande i Cancerfonden och ordförande i Det Naturliga Stegets Miljöinstitut.


sen om han är vänsterpartist, socialdemokrat eller sverigedemokrat är väl knappast en orsak att ta bort länkar?

här tror jag mest tottes personliga åsikter spelar in.

ps, hann aldrig se länken som togs bort

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Avslutat-02  
#563432
Camaro1969 skrev:
totte skrev:Lars Bern är en person som vi inte vill veta av här på Sfo. Att han är klimatskeptiker är inget problem, man må ha vilka åsikter som helst om klimatpåverkan, global uppvärmning och CO2 här. Men Bern är känd för att ha publicerat sig i diverse högerextrema och antisemitiska sammanhang. Och han driver alltså en konspirationsteori om att det kan kallar "klimat-alarmismen" är en global konspiration av bl a EU och FN för att ta över makten från nationalstaterna.

Länken till Berns artikel är borttagen.


rätt märkligt att man ska censurera en person vars biografi lyder:
Bern har en civilingenjörsexamen i teknisk fysik från Chalmers, och disputerade 1976 på en avhandling[2] rörande matematisk modellering av rapsoljehydrering. Han har också arbetat på Volvo med utveckling av alternativa drivmedel.[3]

Han är ledamot (2015)[4] av Stiftelsen Svenska Dagbladet, som är minoritetsdelägare i SvD och av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien sedan 1988. Han var tidigare VD i Svensk Metanolutveckling (Volvo), Ångpanneföreningen, Incentive och IVL Svenska Miljöinstitutet samt ledamot av Kungl. Vetenskapsakademiens miljökommitté. Han har även varit vice ordförande i Cancerfonden och ordförande i Det Naturliga Stegets Miljöinstitut.


sen om han är vänsterpartist, socialdemokrat eller sverigedemokrat är väl knappast en orsak att ta bort länkar?

här tror jag mest tottes personliga åsikter spelar in.

ps, hann aldrig se länken som togs bort


^#(^ ^#(^ passa er för djupa vatten.....

:-bd :-ss

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Avslutat-02  
#563433 Det får vi väl ändå hoppas att det inte är en avspegling av Tottes åsikter som gör att vissa inlägg försvinner, min personliga åsikt är nog att Totte sköter detta bra som moderator.

Sen vem denne person som det skrivs om det bryr jag mig inte om, va gäller högerextrema tidningar och andra skrifter eller forum låt den skiten stanna där och så bryr vi oss om vårat.

Men om han skrivit enbart saker om miljön, som är relevant här så varsågod, att ta bort sådana inlägg från forumet pga att han har haft skrifter med högerextrema är som skrivet censur.
Vi tillåter säkert att t,ex Tomas Tobe skulle ha en skrift här, Tomas har också haft debattartiklar inne på högerextrema sidor.
Men censur kan också vara en bra grej om det används rätt.
Inte för att tysta rättigheter eller friheter.

God morgon och dag på er......

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Fredrik Reuter  
#563435 Hej,
Totte modererade en länk i natt och efter detta har han fått kritik för det.
Låt oss kolla på detta så återkommer jag i frågan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

totte  
#563454 Jag skall bara tillägga att det var inte första gången jag tog bort en länk till Lars Bern. Så får vi se vad Fredrik har att säga om det.

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jannee  
#563467 Vi vet nog alla att du Totte har ett ont öga till Lars Bern och hans synpunkter/åsikter.
Din uppfattning är att han är en konspirationstekniker av guds nåde medan andras åsikter är OK
Vore det inte bättre att ta upp och ventilera Lars Berns påståenden och därvidlag bevisa hur fel han egentligen har, eller inte :?:
Bara blunda eller negligera andras åsikter bevisar egentligen inget annat än man själv inte har några vettiga motargument.
Är nästan lite som Ulf 1, han kör sitt race utan att ta hänsyn till andras uppfattningar :lol:
För övrigt är koldioxid en långlivad växthusgas som ökar i mängd men den största är ändå vattenångan, utan den vore jorden ca 30 grader kallare, kanske något att ha i åtanke när man diskuterar växthuseffekten.
OCH desto varmare jord desto mer vattenånga = råttan på repet.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).