Bilar

Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en elbil

70 inlägg 35694 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Meynard  
#549605 Det är precis där skon klämmer. Det har funnits lösningar länge men de får inte in lika mkt skatt på miljövänliga alternativ. Jag vet i iallafall ett till idiotsäkert alternativ som inte ens behöver ha en rötgasanläggning för att försörja varje enskild by med värme och drivmedel men den lösningen har jag aldrig hört ett ljud om på nyheterna. Men Kina har byggt anläggningar efter denna Svenska "uppfinning". Men det blir svårare att dra in skatt om alla producerar sitt egna drivmedel och då är det nog inte så intressant tyvärr. Men man ska aldrig säga aldrig, de beslutande kanske inte har den informationen helt enkelt. 👍

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Norrtälje  
#550174
VimekarenLastEdition skrev:Vet du lr har du någon fakta på om man då kan förvara hvo100 minst 5år utan förändringar?


Min personliga slutsats om lagring av HVO

Förr var dieseln svavelhaltig och gav ett bättre skydd mot oönskad tillväxt, nu eldas svavlet på sjön istället "för miljöns skull" och den på macken är renare och blev något sämre beständig för lagring. I närtid har bolagen blivit förpliktigade att reducera fossilinnehållet och blanda ut med biobränslen så då kom 5-10% FAME inblandning, en blandning som är fortsatt norm idag med vissa undantag.
FAME (inkl RME) är dock benägen att suga till sig fukt som sen kondenserar i botten då dieseln är lättare och flyter uppepå. I skiktet mellan vatten och diesel växer det till sig så lagringsbeständigheten har minskat ytterligare med modern FAME inblandad diesel. Biocid är dock tillsatt i all diesel och ger ett visst skydd en viss tid. I maskiner som står vill jag rekommendera att försöka minska kondensering om möjligt och fylla på med biocid på flaska.

HVO100 har visserligen inte svavel som förr men är ett bättre alternativ för farmartankar och lagring då den saknar FAME inblandning men tids nog så kan det växa där också. Jag kan inte svara hur länge den klarar sig men tycker personligen 5år låter som en lång tid ståendes i en farmartank utomhus och utan att fylla på och röra i ny biocid däremellan. Så..börja med en torr tank utan vatten eller FAME rester sen fyll på och rör i lite biocid efter en tid.

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Norrtälje  
#550180
Meynard skrev:Hej !
Roligt att det finns fler som tycker att politikerna blundar för det självklara alternativet i Sverige. Började själv köra Etanolbil redan 1997 och då fanns det en mack i Jönköping och en i Karlstad som hade detta bränsle.
Vi hade redan då så mycket hushålls och skogsavfall att vi tillsammans med gröda från marker i träda kunde tillverka allt vårt bränsle till fordonsflottan själva och inte behöva köpa en liter olja !!


Etanol till bilarna från skogsbränsle hemma på gården redan för 20år sen, du kan väl berätta hur du gjorde processen och släng upp en bild på anläggningen. I forumet bioenergi kan du göra en egen tråd för det låter väldigt intressant och faktiskt smått otroligt. Hur gjorde du med azeotropen?

Stenkol och inte tallolja var det väl ändå tyskarna jobbade med, tallolja känner jag inte till.

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

jannee  
#550190 Har en stor tank inomhus (på logen).
Min uppfattning är att det under varje år bildas något vatten som självklart samlar sig i botten (på lägsta punkten).
Jag brukar varje vår suga upp en liten slatt (4 till 5 liter) som jag använder när jag avfettar bilarna.
Man ser på den blandningen att den INTE bara innehåller ren diesel, hur mycket som är vatten kan jag inte avgöra, men lite annan färg (gråaktigt) är vätskan.

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Bosse1  
#550203
bonnläppen skrev:Kom ihåg en annan sak också angående detta. För ett antal år sedan var det några studenter på KTH eller Luleå som tog fram en bil som gick på träpellets. Vad de gjort var att utveckla gengasen eller syntesgas för ordet gengas har en dåligt klang i många öron.
Minns inte siffrorna men där snackar vi lite kw in och mycket kw ut. Har inte hört ett smack om det projektet sen.
Men förmodar att det inte är politiskt korrekt att prata gengas med associationer till de fattiga tiderna under efter andra världskriget.
Ett problem med att politikerna ska styra är ex vissa motor tillverkare anpassa avgasrening till politiken inte till miljön.
Det borde vara samhällsekonomiskt smartare att premiera miljö vänliga bränslen istället. Och för den delen även bättre för miljön.
Till slut är det i alla fall penningen som styr.
Än hur man vrider och vänder på sig är ändan fortfarande bak.
Det finns ingen halleluja lösning på detta som politiker och en del andra verkar tro. Höjden av kunskap är att inse hur lite man egentligen vet. Och det går alltid bra att se i efterhand att så borde vi gjort istället.


Är det den här?



http://www.stirlingengineforum.com/viewtopic.php?t=1564 På sterlingforumet gissar man att de kombinerat bilen med ett "Whispergen".

https://www.victronenergy.com/Manuals/W ... 40015D.pdf

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Danskar´n  
#604474
halvproffs skrev:Här låter Gävle Energi gatlysen lysa trots att det är fullt dagsljus. Jag har påpekat det för dom men ingen bryr sig. Förmodligen för att få in skattepengar på förbrukningen. I centrum har dom moderniserat både vägar och bytt till ny gatuledbelysning som fungerar som så; På sommaren när det kommer in mörka moln med åska i och ett enda muller långt bort så slocknar belysningen. Sen tar det flera dygn innan den lyser igen.


Inte bara gatlysen som lyser i onödan. Vart enda hus i Sverige brinner el var enda natt - utelampor, lampor i vart enda fönster - inte bara under julhelgen, men hela vintern strålar ljusen i Svenssons o Jönssons kåkar i onödan. Man kan undras om vi alla är mörkrädda?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

halvproffs  
#604582 Nej, jag tror inte vi är mörkrädda men vi vill ha en ljusare tillvaro i det eländiga höst o vintermörkret.

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Danskar´n  
#604606
halvproffs skrev:Nej, jag tror inte vi är mörkrädda men vi vill ha en ljusare tillvaro i det eländiga höst o vintermörkret.


:lol: Jo tjäna du... men jag funderar i bland på hur mycket energi som ödas i onödan på detta sätt - nu när vi alla ska vara så in i helvete miljö-medvetna. Man behöver inte vara någon "rocket-scientist" för att begripa att "dom" fokuserar på fel saker - dessa såkallade miljö-experter... :???:

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

axwell  
#604641
Danskar´n skrev::lol: Jo tjäna du... men jag funderar i bland på hur mycket energi som ödas i onödan på detta sätt - nu när vi alla ska vara så in i helvete miljö-medvetna. Man behöver inte vara någon "rocket-scientist" för att begripa att "dom" fokuserar på fel saker - dessa såkallade miljö-experter... :???:


Nja, det finns en liten ljusning.

Såg en insändare i Sundsvalls Tidning där ordföranden för SNF:s lokaldistrikt ondgjorde sig över att så många byggnader gjordes i betong, helt förkastligt med tanke på cementens mycket negativa inverkan på miljön.

Texten fortsatte sen med hur mycket smartare det är att bygga hus av trä som lagrar kol i minst 50-100 år.


Jag blev mycket förvånad, trodde inte att en representant för SNF hade förmåga att se helheten.

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Danskar´n  
#604643
axwell skrev:
Danskar´n skrev::lol: Jo tjäna du... men jag funderar i bland på hur mycket energi som ödas i onödan på detta sätt - nu när vi alla ska vara så in i helvete miljö-medvetna. Man behöver inte vara någon "rocket-scientist" för att begripa att "dom" fokuserar på fel saker - dessa såkallade miljö-experter... :???:


Nja, det finns en liten ljusning.

Såg en insändare i Sundsvalls Tidning där ordföranden för SNF:s lokaldistrikt ondgjorde sig över att så många byggnader gjordes i betong, helt förkastligt med tanke på cementens mycket negativa inverkan på miljön.

Texten fortsatte sen med hur mycket smartare det är att bygga hus av trä som lagrar kol i minst 50-100 år.


Jag blev mycket förvånad, trodde inte att en representant för SNF hade förmåga att se helheten.


Oroa dig inte...en smart kille som denna blir snart utsparkad... det går verkligen inte med en sådan ordförande för SNF...där måste man vara fanatiker ... =)) =)) =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).