mån 04 feb 2019, 08:55#549327
Ska man rädda miljön så måste politikerna sluta gissa vad för åtgärd som de tror ger flest röster och verkligen börja titta på frågan. Det första man måste göra är att börja räkna kw in kw ut dvs hur många kw åtgår för att framställa och många kw får man ut i slutändan i motorn.
Ett exempel sprit (etanol) går väldigt mycket kw att koka sprit men verkningsgraden i motorn är låg. Ska man då tillverka spriten från skogsprodukter så går det väl åt mera kw i den totala kedjan från skogen till macken än vad man får ut i kw i motorn. Med låg verkningsgrad går det mer bränsle = fler transporter till macken för att fylla på.
Vi var ett gäng gubbar som gick en studie cirkel om förnybar energi för ett antal år sedan. Där kom vi fram till att två saker eller tre egentligen. 1 rötning för biogas. Allt som ruttnar kan användas vissa saker ger mer gas men i princip allt som ruttnar. En sak som borde förbjudas i det sammanhanget är egen kompost varför Jo allt som ruttnar avger metangas och metangas anses av många"experter" som den värsta växthus gasen. Kor fiser osv
Metangas går gör fordonsgas av.
Ett litet exempel om större städer skulle sätta en matavfallskvarn i slasken och röta allt avlopp. Skit från människor eller djur + ej processat biomassa mat avfall = väldigt mycket gas. Detta ex lite kw in mycket kw ut.
2 Förgasning av ja som med rötning allt som ruttnar eller brinner. Ett annat ord för förgasning är gengas. En förbränning under syrebrist ger en syntesgas som går att göra drivmedel av eller bränna i gasturbiner för el. Om all pappersbruk i Sverige ställer om till svartlutsförgasning så blir det ca 20 TWh drivmedel på en restprodukt från massa tillverkningen. Detta var ca 10 år sedan så idag har tekniken utvecklats. Grejen med detta är kw in kw ut. Svartluten är en restprodukt i massa tillverkningen som inte kräver ytterligare transporter = energi effektivt. Om jag inte minns fel så gick det ta ut vätgas också ur syntesgasen = bränslecell motorn.
3 bränslecell är väl det som det måste bli i slutändan.
En liten kommentar till elbilsförespråkarna.
Om nu alla motorer ska va el.
Hur ska då ex skogsmaskiner, grävmaskiner osv som inte befinner sig i direkt anslutning till elnätet laddas? Blir en väldigt lång skarvsladd ut i skogen.
Sen en annan sak som ingen elbilsförespråkare nämner. Om alla i ett normalt villaområde har elbil och ska ladda under natten hur mycket el går det då? En elbil som snabbladdas ex 16 ampere då drar det 16 ampere hela tiden eller effekt som en 10 Hk elmotor med full belastning. Det finns inget elnät idag som klarar av detta. Transformatorerna är för små, elkablarna har för små area. Osv
Hur många kw går det då åt för att bygga ut elnät, bygga nya kärnkraftverk, solel, osv för att täcka den gigantisk Ökande elförbrukning. Skulle tro vi får köra samma elbil på samma batterier i väldigt många år för att tjäna igen kw in.
Näe om politiken lyfte blicken utanför hjulspåret fiska röster och skattepengar och i stället tänkte på klimatet skulle inte sådana uttalanden som förbjuda förbränningsmotorer hoppa ut som grodor .
Såg att nått pappersbruk hade för avsikt att satsa på svartluten. Men tror nån att dom vill göra det nu... efter att politikerna talat.
Finns överhuvudtaget ingen anledning för dom att göra det .
Tack för mig.