Bilar

trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

51 inlägg 37991 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Camaro1969  
#535169 Finns det en elmotor i turbon?

Batteriet är original, så det kan va dags att byta, men jag laddar med ctek med jämna mellanrum. Finns även nåt läge regenerate som jag kör ibland.

Hade kört 5 mil innan detta hände, så den va varm, batteriet borde ha laddats ordentligt:)

Flipperspel?

TS
Isuzu bilar för hårt arbete

JoTh  
Morgan Nordin skrev:Deutz och JD säljer rengörande tillsatser som skall förbättra funktionen.

I vilket skick är batteri och laddning på bilen? Flipperspel luktar laddfel.

Morgan

Det är alldeles riktigt att proffessionella fordonsverkstäder använder sig av rengöringsmedel för spridare/ injektorer framförallt med det allt uslare bränslet som är i dag.
Däremot finns det inget belägg eller anledning att använda sig av 2T-olja eller liknande i bränslet.
Det är ej heller lönt att använda sig av de konsumentprodukter som säljs på mackar och i vissa bildelsbutiker.
Dessa billiga flaskor är nog mer att likna med sockerpiller!

Något som verkligen fungerar många gånger och kan göra stor skillnad om felet är av sådan art att det kan avhjälpas med en riktig rengöring,
är att först använda sig av en rengörande produkt och sedan en skyddande och underhållande lösning.
Vissa maskintillverkare har kommit på detta och har det med vid periodisk service av skogs och entreprenadmaskiner,
då vissa motorer och spridare/ injektorer är mer känsliga används det i olika omfattning.
Även vissa personbilsmärken använder sig av detta, men skyltar inte öppet med det, utan det ingår i servicen utan kundens vetskap.
Ett fabrikat som jag kommit i kontakt med, och som har visat sig fungera vid flera tillfällen är Tunap,
med produktern Microflex 989 samt Microflex 984 för dieselmotorer.
En skördare som tappat orken och inte lyckades belastas så att fullt turbotryck uppnåddes "medicinerades" med ovanstående.
Efter att kört rengöringen 989 först, hördes redan efter ca 10-15 min en annan gång på tomgången på maskinen.
Sedan tillsattes 984 i bränsletanken och maskinen fick tillbaka orken efter att den körts mindre än en timme.
Trots att det är ett ansenligt högt pris, är det oftast värt att prova en sådan här kur speciellt om man kört på B7 bränsle en längre tid, och har problem med spikningar eller kraftlös motor.
Används B0 bränsle är det oftast mindre problem.

jannee  
#535206 När kompisens turbo lade av blev bilen tydligen ganska orkeslös. Vid nystart nästa dag gick den tydligen perfekt i en mil sedan var det samma visa. Detta upprepades visst några gånger därefter gick den bara dåligt.
Pratade med kompisen i kväll och det hade visst varit något elektriskt fel i turbon, om det var någon elmotor eller något annat elektriskt visste han inte. Skulle i alla fall varit något som justerade utgående effekt på turbon, denna givare/motstånd eller vad det nu var hade i alla fall lagt av.
För övrigt finns det massor av givare och kontakter lite varstans som kan strula.
Vet om en bensindriven Volvo vars tempgivare lade av, motorn fick information om att det bara var kall och matade därav på bränsle tills bilen blev sur och stannade.

Användarvisningsbild

totte  
#535210 Renaultdieseln jag hade för några år sen började annonsera om "Injection fault" och tappade orken, oftast när man kört ett par mil och sen stannade vid ett stoppljus. Visade sig vara en givare för turbons laddtryck. Det finns massor av fel som kan uppstå just för att det finns såpass många givare som kan drabbas av fel. Det enda raka när en modern motor uppför sig illa är att få en ordentlig felkodsdiagnos, det går inte att reda upp felen så som man gjorde med de gamla "gjutjärnsmotorerna".

JoTh  
jannee skrev:När kompisens turbo lade av blev bilen tydligen ganska orkeslös. Vid nystart nästa dag gick den tydligen perfekt i en mil sedan var det samma visa. Detta upprepades visst några gånger därefter gick den bara dåligt.
Pratade med kompisen i kväll och det hade visst varit något elektriskt fel i turbon, om det var någon elmotor eller något annat elektriskt visste han inte. Skulle i alla fall varit något som justerade utgående effekt på turbon, denna givare/motstånd eller vad det nu var hade i alla fall lagt av.
För övrigt finns det massor av givare och kontakter lite varstans som kan strula.
Vet om en bensindriven Volvo vars tempgivare lade av, motorn fick information om att det bara var kall och matade därav på bränsle tills bilen blev sur och stannade.

Om en överladdad motor får fel på turbokretsen går de i de flesta fall mycket sämre än en dito sugmotor,
i vissa fall kan den bli mer eller mindre okörbar bara det är ett litet läckage i IC eller westgate.

Troligen är det i Ert fall en variabel turbo som har varvtalsgivare och eller inbyggt ställdon för laddtryck likt westgate.

Elfel kan stundtals vara relativt luriga att felsöka på dagens moderna motorer med mycket givare och elektronik och tillika med en adaptiv motorstyrning som är duktig att kompensera för fel variationer i systemet.
Ibland är det dock helt glasklart vart felet sitter, som tur är.
I de flesta fall kan man få en härledning som är av stor betydelse om man kopplar upp sig med dator mot motorstyrningen och kan avläsa felkoder och händelseloggar.

Då går det att dra samband för vidare hederlig logisk felsökning.

Förutom givare och ställmotorer/ ventiler kan det fortfarande i dag vara fel i kablage.
Då är det mycket intressant att även studera elschema, då det kan finnas samband med bla gemensamma jordningar etc till flera delfunktioner som kanske har givit spår i larmloggar samtidigt.
De flesta system är oftast uppbyggda så de skall självläka om ett felaktigt värde har kommit intermittent från någon givares återkoppling.
Men i vissa undantagsfall måste larmloggar raderas innan det hoppar igång som det ska igen,
trots att det inte behöver vara fel på någon ingående komponent i systemet.
Man skall vara väldigt försiktig vid behov av hjälpstart, då kan man lätt få bla motorstyrningar att löpa amok.
Personligen använder jag aldrig en startbooster eller 220V/380V starthjälper just av den anledningen.
Startkablar till ett annat fordon eller startbatteri är bättre,
eller en intelligent laddare om man har tid att vänta på ett längre laddningsförlopp.

Inte ens motorstyrningsprogram är helt felfria vad det gäller sin programering alla gånger.
Därför är det oftast tillgodo att utföra servicen via märkes service,
då brukar de flesta ha rutiner kring uppdatering av programvara för att bla åtgärda buggfixar och läsa ur larmloggar samt radera dessa inför framtida eventuella felsökningar.

Användarvisningsbild

Sne4  
#535336 Den motorn är väl PSA:s 1.6:a. Apropå spridarna så har den ett typfel där av någon anledning främst 1:an och 2:ans spridare lossar - när spridaren inte tar helt tätt så kan spridaren i fråga koksa fast ordentligt. Då sitter den ordentligt...

Det felet är det troligen inte här, men det kan vara värt att kika ner vid spridarna och se hur det ser ut (och kolla så att skruvarna sitter med rätt moment) - annars kan "bara spridarbyte" bli aningen dyrare.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#535422 Nu vet jag inte riktigt vem svaren riktar sig till :/

Lite uppdatering ang volvon..

Igår hackade den till 2 ggr i motorvägsfart å motlut.

När jag tänkter efter har jag känt den hackat till några gånger senaste månaderna, men det har aldrig kommit upp något felmeddelande..

Kanske det kan vara något elfel ändå?

TS

jannee  
#535433 Kolla multiremmen, den ger nämligen inga felkoder om den är mindre bra, driver generator och ac.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#535444 Byttes vid 16000 mil , 2000 mil sedan så den är nog bra

TS

tallen100  
#535461 Dom kan väl rycka lite samt kännas en aning "slöare" när rening av partikelfiltret sker...

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#535487 Hmm något sånt skulle det ju kunna vara faktiskt..
När jag va på volvo stod dem där och ”gissade” vad det kunde vara, och de nämnde något om partikelfiltret, eller några slangar, om det nu va slangar till just partikelfiltret minns jag dock inte..

Jag gillat inte skumma fel, det är bättre om det sprutar olja, kommer en vevstake ur blocket, eller något ”riktigt” fel man kan laga[emoji2]
(Blir väl riktigt haveri imorrn då bara för att)

TS

jannee  
#535492 Mekonomen har medel som hjälper till att rengöra partikelfiltret, prova med att pytsa i en HEL ( 1 liter) flaska nästa gång du tankar + kör motorn på högt varv (ca 3 000) vid nästa resa till jobbet.
Detta gör underverk på filtret, obs skadar inget.
Annars finns det folk som bränt rent partikelfiltret med en svets.
Nedan kommer lite reklam, själv tvivlar jag på partikelfiltret, borde lysa en lampa.
https://www.josema.se/page/rengoring-av ... ikelfilter
Elfel en troligare orsak (glappis)

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#535846 har kört 2 tankar med redline tillsatsen, vet inte om jag bara inbillar mig. men känns som motorn går lite tystare (troligen inbillning/placebo)

dock har inga ryckningar känts. och inte heller några felmeddelanden.

kom på att jag för 1 år sedan eller så köpte en felkodsläsare, en elm 327.

finns någon apple-app som kan nollställa servicelampan?

det finns ju flertalet appar men det verkar inte gå nolla om man inte betalar för den, och betalar jag för den vill jag gärna välja rätt från början, nån som har koll?

TS

jannee  
#535851 Din felkodavläsare är för simpel, bättre åka till typ Mekonomenverkstad och be dem läsa av och nollställa.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#535852 det går alltså inte nollstäla med elm 327?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).