fre 23 nov 2018, 23:20#535217
jannee skrev:När kompisens turbo lade av blev bilen tydligen ganska orkeslös. Vid nystart nästa dag gick den tydligen perfekt i en mil sedan var det samma visa. Detta upprepades visst några gånger därefter gick den bara dåligt.
Pratade med kompisen i kväll och det hade visst varit något elektriskt fel i turbon, om det var någon elmotor eller något annat elektriskt visste han inte. Skulle i alla fall varit något som justerade utgående effekt på turbon, denna givare/motstånd eller vad det nu var hade i alla fall lagt av.
För övrigt finns det massor av givare och kontakter lite varstans som kan strula.
Vet om en bensindriven Volvo vars tempgivare lade av, motorn fick information om att det bara var kall och matade därav på bränsle tills bilen blev sur och stannade.
Om en överladdad motor får fel på turbokretsen går de i de flesta fall mycket sämre än en dito sugmotor,
i vissa fall kan den bli mer eller mindre okörbar bara det är ett litet läckage i IC eller westgate.
Troligen är det i Ert fall en variabel turbo som har varvtalsgivare och eller inbyggt ställdon för laddtryck likt westgate.
Elfel kan stundtals vara relativt luriga att felsöka på dagens moderna motorer med mycket givare och elektronik och tillika med en adaptiv motorstyrning som är duktig att kompensera för fel variationer i systemet.
Ibland är det dock helt glasklart vart felet sitter, som tur är.
I de flesta fall kan man få en härledning som är av stor betydelse om man kopplar upp sig med dator mot motorstyrningen och kan avläsa felkoder och händelseloggar.
Då går det att dra samband för vidare hederlig logisk felsökning.
Förutom givare och ställmotorer/ ventiler kan det fortfarande i dag vara fel i kablage.
Då är det mycket intressant att även studera elschema, då det kan finnas samband med bla gemensamma jordningar etc till flera delfunktioner som kanske har givit spår i larmloggar samtidigt.
De flesta system är oftast uppbyggda så de skall självläka om ett felaktigt värde har kommit intermittent från någon givares återkoppling.
Men i vissa undantagsfall måste larmloggar raderas innan det hoppar igång som det ska igen,
trots att det inte behöver vara fel på någon ingående komponent i systemet.
Man skall vara väldigt försiktig vid behov av hjälpstart, då kan man lätt få bla motorstyrningar att löpa amok.
Personligen använder jag aldrig en startbooster eller 220V/380V starthjälper just av den anledningen.
Startkablar till ett annat fordon eller startbatteri är bättre,
eller en intelligent laddare om man har tid att vänta på ett längre laddningsförlopp.
Inte ens motorstyrningsprogram är helt felfria vad det gäller sin programering alla gånger.
Därför är det oftast tillgodo att utföra servicen via märkes service,
då brukar de flesta ha rutiner kring uppdatering av programvara för att bla åtgärda buggfixar och läsa ur larmloggar samt radera dessa inför framtida eventuella felsökningar.