
gnisten83 skrev:Min firmabil (Opel Vivaro) står på verkstad sen drygt 6veckor med en spridare som inte fungerar när bilen är kall.
Efter ett antal olika försök att bort spridarn med div avdragare utan lyckas är de nu framme vid motorbyte!
De komiska är att för få loss toppen måste ventilkåpan bort och de går inte få bort utan att ta bort spridarna som är monterade genom ventilkåpan....
Denna kåpan är inget plastskit heller.
Föreslog skära upp kåpan med vinkelslip men de ville dom visst inte
tallen100 skrev:Förr blev man fet om händerna av diesel, nu blir man torr,
den dunstar nästan som bensin.
Smörjförmågan kan nog räknas som noll, så en skvätt olja vid tankning är nog inte fel.
Sen håller jag med jannee om dagens "bilmekaniker", man ska givetvis inte dra alla över en kam
men dom flesta är just delbytare som kopplar in en dator och byter ut delen som datorn säger är felet.![]()
Det är svårt att veta vad man ska lita på
jannee skrev:Kan de inte prova med att spruta på lite 5 56, annars är coca cola en bra rostlösare
![]()
Byta motor för att de inte får loss en spridare - du bara skojar.
jannee skrev:Kan de inte prova med att spruta på lite 5 56, annars är coca cola en bra rostlösare
![]()
Byta motor för att de inte får loss en spridare - du bara skojar.
björken skrev:tallen100 skrev:Förr blev man fet om händerna av diesel, nu blir man torr,
den dunstar nästan som bensin.
Smörjförmågan kan nog räknas som noll, så en skvätt olja vid tankning är nog inte fel.
Sen håller jag med jannee om dagens "bilmekaniker", man ska givetvis inte dra alla över en kam
men dom flesta är just delbytare som kopplar in en dator och byter ut delen som datorn säger är felet.![]()
Det är svårt att veta vad man ska lita på
Nu för tiden gör jag lätt en omkörning med min dieselbil på 600NM utan två mil raksträcka och utan att bakomvarande bilar försvinner i sotmoln. Även i 20 minus hoppar motorn igång direkt. Min erfarenhet är att dagens motorer är väldigt driftsäkra, kör ca 5000 mil/år och att köra mint 30-40 000 mil med en bil utan att öppna motorn (även med 2500-3000 mil serviceintervall) skulle jag säga är helt normalt.
Var det bättre förr i tiden när diesel var "fet"? Min erfarenhet med en Passat LD från -79 så var den sämre på allt, mkt sämre... Jag tror man lugnt kan anta att dagens motorer är anpassade till bränslet och så länge det inte kommer med vatten eller skräp så funkar det oftast perfekt.
Har trådstartaren bytt bränslefilter, om det börjar täppa till brukar det just bli felkod vid hög belastning.
björken skrev:
Nu för tiden gör jag lätt en omkörning med min dieselbil på 600NM utan två mil raksträcka och utan att bakomvarande bilar försvinner i sotmoln. Även i 20 minus hoppar motorn igång direkt. Min erfarenhet är att dagens motorer är väldigt driftsäkra, kör ca 5000 mil/år och att köra mint 30-40 000 mil med en bil utan att öppna motorn (även med 2500-3000 mil serviceintervall) skulle jag säga är helt normalt.
Var det bättre förr i tiden när diesel var "fet"? Min erfarenhet med en Passat LD från -79 så var den sämre på allt, mkt sämre... Jag tror man lugnt kan anta att dagens motorer är anpassade till bränslet och så länge det inte kommer med vatten eller skräp så funkar det oftast perfekt.
gnisten83 skrev:jannee skrev:Kan de inte prova med att spruta på lite 5 56, annars är coca cola en bra rostlösare
![]()
Byta motor för att de inte får loss en spridare - du bara skojar.
Tyvärr inget skoj alls, har varit specialister där med stora grejer utan resultat.
Jag är ”bara” elektriker så jag inte bedöma detta men vet att vara utan bilen o de mesta grejer och många verktyg har varit en prövning