Bilar

trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

51 inlägg 40289 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

jannee  
#534997 Är nog ingen commonrailmotor i BMWen - för gammal :grin:

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535012 Min firmabil (Opel Vivaro) står på verkstad sen drygt 6veckor med en spridare som inte fungerar när bilen är kall.
Efter ett antal olika försök att bort spridarn med div avdragare utan lyckas är de nu framme vid motorbyte!
De komiska är att för få loss toppen måste ventilkåpan bort och de går inte få bort utan att ta bort spridarna som är monterade genom ventilkåpan....
Denna kåpan är inget plastskit heller.
Föreslog skära upp kåpan med vinkelslip men de ville dom visst inte

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

jannee  
#535015 Kan de inte prova med att spruta på lite 5 56 :grin: , annars är coca cola en bra rostlösare :mrgreen:
Byta motor för att de inte får loss en spridare - du bara skojar.

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535021
gnisten83 skrev:Min firmabil (Opel Vivaro) står på verkstad sen drygt 6veckor med en spridare som inte fungerar när bilen är kall.
Efter ett antal olika försök att bort spridarn med div avdragare utan lyckas är de nu framme vid motorbyte!
De komiska är att för få loss toppen måste ventilkåpan bort och de går inte få bort utan att ta bort spridarna som är monterade genom ventilkåpan....
Denna kåpan är inget plastskit heller.
Föreslog skära upp kåpan med vinkelslip men de ville dom visst inte


Du får tipsa verkstan om denna videon, där har dom fått till en stadig avdragare, även den mest motsträviga spridare borde ge med sig med den anordningen:

:-)

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535022
tallen100 skrev:Förr blev man fet om händerna av diesel, nu blir man torr,
den dunstar nästan som bensin.
Smörjförmågan kan nog räknas som noll, så en skvätt olja vid tankning är nog inte fel.

Sen håller jag med jannee om dagens "bilmekaniker", man ska givetvis inte dra alla över en kam
men dom flesta är just delbytare som kopplar in en dator och byter ut delen som datorn säger är felet. :wink:
Det är svårt att veta vad man ska lita på :geek:


Nu för tiden gör jag lätt en omkörning med min dieselbil på 600NM utan två mil raksträcka och utan att bakomvarande bilar försvinner i sotmoln. Även i 20 minus hoppar motorn igång direkt. Min erfarenhet är att dagens motorer är väldigt driftsäkra, kör ca 5000 mil/år och att köra mint 30-40 000 mil med en bil utan att öppna motorn (även med 2500-3000 mil serviceintervall) skulle jag säga är helt normalt.
Var det bättre förr i tiden när diesel var "fet"? Min erfarenhet med en Passat LD från -79 så var den sämre på allt, mkt sämre... Jag tror man lugnt kan anta att dagens motorer är anpassade till bränslet och så länge det inte kommer med vatten eller skräp så funkar det oftast perfekt.

Har trådstartaren bytt bränslefilter, om det börjar täppa till brukar det just bli felkod vid hög belastning.

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535030
jannee skrev:Kan de inte prova med att spruta på lite 5 56 :grin: , annars är coca cola en bra rostlösare :mrgreen:
Byta motor för att de inte får loss en spridare - du bara skojar.

Tyvärr inget skoj alls, har varit specialister där med stora grejer utan resultat.
Jag är ”bara” elektriker så jag inte bedöma detta men vet att vara utan bilen o de mesta grejer och många verktyg har varit en prövning

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Tobbe.G  
#535042
jannee skrev:Kan de inte prova med att spruta på lite 5 56 :grin: , annars är coca cola en bra rostlösare :mrgreen:
Byta motor för att de inte får loss en spridare - du bara skojar.
Dom skojar inte. Hade samma problem med likadan bil på mitt jobb. Slutade med att spridaren fick fräsas bort helt och hållet av en mycket duktig motorrenoverare.
Nya motorer =
Nya problem

Användarvisningsbild

trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Camaro1969  
#535054
björken skrev:
tallen100 skrev:Förr blev man fet om händerna av diesel, nu blir man torr,
den dunstar nästan som bensin.
Smörjförmågan kan nog räknas som noll, så en skvätt olja vid tankning är nog inte fel.

Sen håller jag med jannee om dagens "bilmekaniker", man ska givetvis inte dra alla över en kam
men dom flesta är just delbytare som kopplar in en dator och byter ut delen som datorn säger är felet. :wink:
Det är svårt att veta vad man ska lita på :geek:


Nu för tiden gör jag lätt en omkörning med min dieselbil på 600NM utan två mil raksträcka och utan att bakomvarande bilar försvinner i sotmoln. Även i 20 minus hoppar motorn igång direkt. Min erfarenhet är att dagens motorer är väldigt driftsäkra, kör ca 5000 mil/år och att köra mint 30-40 000 mil med en bil utan att öppna motorn (även med 2500-3000 mil serviceintervall) skulle jag säga är helt normalt.
Var det bättre förr i tiden när diesel var "fet"? Min erfarenhet med en Passat LD från -79 så var den sämre på allt, mkt sämre... Jag tror man lugnt kan anta att dagens motorer är anpassade till bränslet och så länge det inte kommer med vatten eller skräp så funkar det oftast perfekt.

Har trådstartaren bytt bränslefilter, om det börjar täppa till brukar det just bli felkod vid hög belastning.


Yes bränslefiltret bytt för 2000 mil sen, ska bytas var 6000 mil..

Har provat det felet med, då ”bryter” den när det går lite tyngre.. och larmet blir ”nedsatt motoreffekt”
Hade 35 mil hem.. körde på 5an och 75/h så det gick lätt... snittförbruknigen vart 0,33 denna sträcka tror ja[emoji2]

   TS
Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535058 Ibland kan man ju ha otur och få med vatten vid tankning, så fortsätter felet kan du alltid prova byta filter för att utesluta det.
Annat som kan hända är ju spricka i intercoolerslangar eller själva intercoolern, då brukar det också bli felkod vid högre belastning.

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

tallen100  
#535067
björken skrev:
Nu för tiden gör jag lätt en omkörning med min dieselbil på 600NM utan två mil raksträcka och utan att bakomvarande bilar försvinner i sotmoln. Även i 20 minus hoppar motorn igång direkt. Min erfarenhet är att dagens motorer är väldigt driftsäkra, kör ca 5000 mil/år och att köra mint 30-40 000 mil med en bil utan att öppna motorn (även med 2500-3000 mil serviceintervall) skulle jag säga är helt normalt.
Var det bättre förr i tiden när diesel var "fet"? Min erfarenhet med en Passat LD från -79 så var den sämre på allt, mkt sämre... Jag tror man lugnt kan anta att dagens motorer är anpassade till bränslet och så länge det inte kommer med vatten eller skräp så funkar det oftast perfekt.

Att din nuvarande bil är betydligt rappare än Passaten från 79 kan du tacka turbon för, det är där "kraften" ligger i nyare bilar, finns ingen segstyrka i bilarna längre som det gjorde förr, släpper du bara upp kopplingen lite ovarsamt utan att ge gas så blir det motorstopp på en "modern" dieselbil, dom äldre tuffade bara på.

Visst starsäkerheten har blivit betydligt bättre vid strängare kyla, men nog skulle jag lita mer på en motor från 70-80 talet som gått över 30 tusen mil än en "ny" bil som gått det samma, mycket p.g.a all elektronik förstås.

Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Erre  
#535072 Det är elektroniken som gör att man idag mer eller mindre måste ha en dator att läsa ur felminnet med innan man kan göra något med en motor.
Så övervakad som en motor är idag så går det inte att bara gissa eller ana.

Och ett enda fel kan ge mängder av följdfel.
Som vanligt när man jobbar med elfel så fattar man först hur det kunnat bli som det blev när man hittat felet. :d :d

Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

halvproffs  
#535085
gnisten83 skrev:
jannee skrev:Kan de inte prova med att spruta på lite 5 56 :grin: , annars är coca cola en bra rostlösare :mrgreen:
Byta motor för att de inte får loss en spridare - du bara skojar.

Tyvärr inget skoj alls, har varit specialister där med stora grejer utan resultat.
Jag är ”bara” elektriker så jag inte bedöma detta men vet att vara utan bilen o de mesta grejer och många verktyg har varit en prövning


Inget ovanligt alls. Spridare kan sitta fast som om dom svetsat dit dom.

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

jannee  
#535091 Krånglar glödstiften (ur funktion) eller svag strömstyrka startar i dag knappt någon modern dieselmotor vid minusgrader, däremot startar en gammal Volvo Viking i 20 graders kyla bara batteriet är friskt. Bara in med köldstarten så kommer den.
En modern dieselbil är oftast automat därav märker man aldrig att vridet vid låga varv är mer eller mindre obefintligt.
Camaro - har du otur kan det vara elmotorn i turbon som börjar ge sig, då går motorn bara i s.k. nödläge (snålt), kan även vara någon elanslutning som kommer och går (glappt/oxid).
Vid spänningsfall kan vad som helst balla ur.

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535094 Kan tillägga att vid -5 startar definitivt inte hydreman med perkinsdiesel utan motorvärmare

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535105 Deutz och JD säljer rengörande tillsatser som skall förbättra funktionen.

I vilket skick är batteri och laddning på bilen? Flipperspel luktar laddfel.

Morgan

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).